A Gentleman in Moscow – Sau când cartea trebuia lăsată în pace
Deși îmi fusese în repetate rânduri recomandată de diverse persoane în a căror părere am încredere, din varii motive, am tot amânat lectura cărții A Gentleman in Moscow, de Amor Towels: ba citeam altceva, ba nu aveam vreme sau pur și simplu am considerat că nu era momentul.
Dar iată că odată cu venirea verii, printre primele obiecte care și-au găsit locul în rucsacul pe care l-am purtat pe umăr prin diversele escapade din ultima lună a fost chiar volumul cu pricina.
Și, ca de obicei, primul gând după ce am devorat-o în doar câteva zile a fost: „oare au făcut ăștia serial?” Răspunsul la întrebare urma să se dovedească în primă instanță o sursă de reală surpriză și plăcere, ca mai apoi, după vizionarea efectivă a câtorva episoade, un real regret.
Serialul A gentleman in Moscow, ce poate fi urmărit pe Paramount+, îl are ca personaj principal pe Contele Alexander Rostov, un aristocrat care, după Revoluția rusă, este exilat să locuiască pe viață într-un hotel din Moscova.
În rolul protagonistului a fost distribuit Ewan McGregor, care aduce cu sine șarmul, candoarea și autenticitatea cu care ne-a obișnuit și până aici totul părea să fie chiar bine.


Firul narativ al serialului este aproape identic cu cel din carte, cu câteva mici excepții, care sunt normale pentru o adaptare, iar atmosfera și ritmul cărții sunt foarte iscusit transpuse pe micul ecran, în timp ce imaginea și scenografia sunt aproape exact așa cum mi le imaginam când citeam. Doar că lucrurile bune pe care le pot spune despre serial se termină aici.
Pe cât de bine este ales McGregor, pe atât de slabă este restul distribuției. Towels are o eleganță și o delicatețe cu care reușește să descrie fiecare personaj pe care alege să îl prezinte. Poate m-aș duce într-atât de departe încât să spun că fiecare membru al staff-ului hotelului Metropol ajunge să pară un membru al unei familii mai mari, din care ajungi să faci și tu, cititor, parte. Lucru care este departe însă de a fi transpus și în serial.
Oricât aș vrea să mă feresc de dezbaterea pe teme de rasă – și nu vreau să intru în identity politics – un lucru e foarte simplu: la 1920, în Rusia, perioada în care se desfășoară romanul, persoanele de culoare erau într-un număr infim, spre deloc. Producătorii serialului A gentleman in Moscow au dat la o parte aceste dovezi istorice și uite cum dragul nostru Conte Rostov este înconjurat de mai mulți actori care pare că sunt acolo mai mult ca să bifeze Paramount+ niște căsuțe de politically corectness decât să respecte realitatea.
Și chiar dacă am reușit să trec peste asta, din păcate, restul serialului este departe de a fi vreo reușită. N-are nici măcar 10% din stilul și eleganța cărții lui Towels, este sec și de duzină și m-a făcut pentru a suta mia oară să ajung la aceeași concluzie: trebuia să lase carte în pace.
Text de ȘTEFAN IANCU | POINT OF VIEW