Ladies First: interviu cu o Prima Doamna

Teodora Migdalovici e un festival hunter. De peste 18 ani bate lumea si exploreaza festivalurile de creativitate – fie ele locale sau regionale – cu obsesia documentarii la zi apropos de tot ce e mai nou cu brandurile destepte, campaniile lor si starea lumii.

Cu bagajul asta vine inapoi in tara, la studentii de la The Alternative School, MBA-ul creativ pe care l-a fondat in urma cu 13 ani si care, probabil deloc intamplator, ramane cea mai premiata platforma educationala de gen din Europa Centrala si de Est.

  1. De ce “festival hunter”? Care sunt beneficiile ?

Unii zic – si sunt mai intelepti decat mine – ca nu e forma de imbogatire mai sigura decat investitia in calatorit. Sunt un calator inrait, am o multume de curiozitati – care e starea lumii? Cum fac singaporezii sa performeze admirabil in toate competitiile de creativitate, desi sunt o mana de oameni ? Cum se poate ridica o industrie din petrol, viziune si nisip ?  Cum stau lucurile la case mai mari si mai destepte ? Ce am de invatat de la altii ? Cu fiecare evadare la un Dubai Lynx, la un Spikes, la un Eurobest sau la un Cannes Lions ma imbogatesc. Asta e imensul beneficiu. Si, ca orice avere, ca s-o cresc pe asta, aleg sa investesc. Sa investesc, bunaoara, in generatia de pana 30 de ani care merita sa iasa un pic din Matrix si sa aiba acces la alte perspective, la tot ce-i mai nou, mai interesant si mai provocator. Asta a fost gandul din spatele lansarii The Alternative School – scoala de gandire si simtire creativa, in urma cu 13 ani. Mi-am dorit sa trag dupa mine generatii de calatori informati, carora sa le ofer acces la informatie si la educatie de elita, carora sa le dau instrumentele necesare pentru un navigat inteligent prin viata.

  1. De ce e asa de importanta educatia pentru cei din marketing, comunicare sau industrii creative ?

Pentru ca indifferent daca isi dau seama sau nu, au o putere incredibila asupra celorlalti, prin munca lor. Au puterea de a genera mutatii in mentalitati, de a fi catalisti pentru evolutia lumii in care se misca. E o putere de care trebuie sa fie constienti si pe care merita s-o foloseasca in cea mai inspirata forma posibila. Cu tehnologiile contemporane brandurile sunt la fel  de influente ca guvernele, daca nu cumva mai abitir. Asta e adevarul. Puterea ideilor concureaza si, de multe ori, surmonteaza puterea banilor sau a politicii. In balanta “idei cash” versus “bani gheata”, eu mi-am pus ramasagul pe idei. Si asta pentru ca ele au puterea de a genra resurse si de a schimba lumea, in vreme ce banii,  fara idei, fara educatie si fara discernamintul folosirii nu inseamna absolut nimic.

Asadar, la The Alternative School, incerc sa-i invat pe oameni sa devina mai bogati pe interior, setandu-se sa imbogateasca pe sine, dar si lumea in care opereaza. Pentru ca se poate.  Sunt multe proiecte de pionierat care au deschis drumuri pe care acum calca multi. Le-am deschis cu imaginatie, inspirata de toate lucrurile pe care le-am studiat, descoperit si care m-au motivat si incantat, nu cu bani. Pe cele mai multe dintre ele le-am inceput fara un sfant in buzunar. Ma uit la insistenta cu care am pedalat pe cauza importantei designului acum zece ani – iar rezultatul a fost primul gold romanesc la competitia de gen de la YL Cannes, pe importanta educatiei alternative in creativitate acum 13 ani, pe importanta promovarii Romaniei ca export de competente creative de cand ma stiu, pe importanta abodarii inteligente a acelor clisee care ne crucifica ca natie si pe demontarea lor cu stil, cu umor, cu eleganta – si asa s-a nascut anul trecut #LadiesFirst. Toate au fost idei de pionierat, care au generat ulterior proiecte similare sau curente. N-as fi putut face nimic din toate astea, daca n-as fi fost un om la zi cu  tot ce misca in marketing, comunicare si industrii creative, la scara mare.

  1. #LadiesFirst: de ce femei si creativitate ? 

Eu cred mult in principiul “fiecare sut in fund, un pas inainte”. Si mai cred ca in orice problema zac, latent, semintele unor solutii. La Cannes, acolo unde, studenta fiind, am intrat in contact cu un mediu international foarte divers, am avut socul sa descopar Romania din ochii strainilor.  Era tara orfanilor, a bolnavilor de SIDA, a hotilor si a prostituatelor. La sfarsitul anilor 90, francezii si britanicii aveau reactii epidermice cand descopereau ca vin din Romania. Mi-am propus sa schimb lucrurile si in fiecare an al prezentei mele la festival am avut cate-o strategie noua, care a dat rezultat. In 2016 cuvantul de ordine al festivalului a fost “gender gap” si mi-am propus sa fac ceva pe acest topic, servindu-mi obiectivul personal si cauza numita “reputatia Romaniei”.

  1. …dar reputatia Romaniei n-ar trebui sa fie treaba statului ? A guvernelor ?

Eu cred ca asta trebuie sa fie o miza personala, nu neaparat guvernamentala, ca sa ai castig de cauza si, in cele din urma, rezultat. Asadar, in esafodajul #LadiesFirst, am plecat de la clieseul “Romancele sunt frumoase”. Si nu mi-am propus sa neg – unii zic ca prin shootingurile dedicate de la MEALCHEMY l-am si confirmat -  ci doar sa adaug ca sunt si talentate, educate, cu umor. Si am facut-o intr-o formula care sa-I integreze si pe cei mai premiati barbati ai industriei, caci pe ei i-am invitat sa recomande varfurile din creativitatea feminina. A iesit o revista care vorbea implicit despre “Romania, export de competente creative”, despre locurile cu staif din Bucuresti sau din Cluj, asupra carora designeri romani si-au pus amprenta si pe care strainii doritori de experiente hip sa le descopere ca intr-un Loney Planet pentru creativi. A iesit o revista cu biografii curatoriate frumos, gandita inclusiv pentru head hunterii care vor sa recruteze talente din tari emergente, unde oamenii au invatat sa faca mult, cu putin si unde cultura e un accelerator pentru idei imprevizibile. Revista a fost primita extraordinar de bine oriunde a fost prezenta – la Cannes, la Roma, in Dubai. Si uite asa, exemplar cu exemplar si om cu om am mai facut reset de perspective despre topicul “cu ce se maninca Romania creativa astazi”.

  1. Si-acum o serie de intrebari mitraliera: Volume sau Influentatori ?

Influentatori. Pentru ca atunci cand resursele sunt limitate, nu trebuie sa coplesesti, trebuie sa fii insinuant si efficient. Mergi targetat si ai efectele scontate la o fractiune de pret.

  1. Formal sau alternativ ?

Alternativ. Ca sarea in bucate.

  1. Bani sau idei ?

Idei care fac bani si schimba lumea -)

  1. Romania sau lumea larga ?

Amandoua.

  1. Antreprenoriat sau mediu corporatist ?

Antreprenoriat in parteneriat cu corporatism luminat.

  1. Vis, vorba sau actiune ?

Vis si actiune. Vis, zis si facut -).

     11. Diplomat, strateg, speaker, condeier, brandolog sau alchimist ?

Toate. Nu stiu de ce oamenii se simt bine cand te plaseaza intr-o pozitie data, ca in insectar. Stiti vorba “nimic din ce e omensc nu-mi este strain”. Doar schimband perspectivele poti fi din ce in ce mai bun in fiecare dintre roluri.

  1. Ce proiecte pregatesti pentru perioada urmatoare?

Dezvolt Love and Lobby, platforma de diplomatie privata sub umbrella careia am integrat inclusiv #LadiesFirst, pregatesc o a doua editie a revistei, pentru o lansare la Cannes si un circuit mondial la festivalurile regionale de clasa A, ma impart intre un speech la o conferinta internationala despre “Feminitate si Creativitate” si un eveniment pe care il organizez la finele lui mai, in parteneriat cu Business Mark si care se cheama “The Best of FMCG”. Ca de fiecare data, vom avea un speaker international premiat la Lions festivals. Anul acesta vedeta va fi Tahaab Rais, de la F7 MENA. L-am auzit intr-o prezentare la Lynx – e absolut savuros. Trebuia sa-l aduc musai si-n Romania. Cum zicea un slogan ING de pe vremuri – “Vis si facut”.

Autor: Mirela Podea