Meseria de barman, tot mai atractivă în ochii tinerilor

INTERESUL TINERILOR PENTRU CURSURILE DE CALIFICARE SAU SPECIALIZARE ÎN MESERIA DE BARMAN ESTE ÎN CREȘTERE ȘI TOT MAI MULȚI MANAGERI DIN HORECA AU ÎNCEPUT TOTODATĂ SĂ CONȘTIENTIZEZE IMPORTANȚA INVESTIȚIEI ÎN EDUCAȚIA PERSONALULUI, SPUNE BOGDAN NICOLAE, CO-FONDATOR BARMANIA. ÎN CONTEXTUL ÎN CARE ANGAJATORII DIN DOMENIUL HORECA SE PLÂNG DE LIPSA FORȚEI DE MUNCĂ CALIFICATE, CENTRUL DE FORMARE PROFESIONALĂ BARMANIA LUCREAZĂ LA IMPLEMENTAREA UNEI PLATFORME ONLINE, CARE VA CONȚINE PROFILELE TUTUROR ABSOLVENȚILOR CURSURILOR BARMANIA AFLAȚI ÎN CĂUTAREA UNUI LOC DE MUNCĂ.

Scopul creării acestei platforme este oferirea unui avantaj celor care se specializează și investesc în cariera lor, prin crearea unei legături directe cu angajatori în căutare de oameni calificați, ne-a declarat Bogdan Nicolae. Despre această inițiativă, despre meseria de barman în România, precum și despre competiția Barmaniada 2017, am vorbit cu fondatorul Barmania.
Cum apreciați interesul în rândul tinerilor pentru meseria de barman, având în vedere cursurile de specializare pe care le organizați la Barmania?
Interesul barmanilor, dar și a tinerilor, absolvenți de liceu sau facultate, în a urma cursuri de calificare ori specializare în meserii din industria ospitalității este în creștere în ultima perioadă, poate și în contextul în care resursa umană din acest domeniu a devenit o problemă delicată. Tot mai mulți manageri din Horeca conștientizează că modalitatea cea mai ieftină de a avea servicii de calitate și personal calificat pe o perioadă cât mai lungă este investiția în educația și motivarea personalului. Astfel că interesul începe să fie conștientizat din toate direcțiile, implicarea participanților la cursurile noastre fiind vizibil mai serioasă și responsabilă.

Ați anunțat că veți lansa o platformă online cu profilele absolvenților cursurilor Barmania. Ce ne puteți spune despre această inițiativă?
Lucrăm la implementarea acestei platforme, pe care dorim să o lansăm în primăvara anului viitor. Informal, facem deja ceea ce ne dorim de la această platformă, în sensul că, în proporție de 100%, absolvenții noștri își găsesc un job sau avansează către un job mai bun în primele 6 luni după absolvire. Peste 90% reușesc acest lucru în prima lună! Scopul creării acestei platforme este oferirea unui avantaj celor care se specializează și investesc în cariera lor, prin crearea unei legături directe cu angajatori în căutare de oameni calificați, profesioniști.

Ce ne puteți spune despre cursurile Barmania? Am văzut că ați introdus un curs nou în această toamnă.
Am tot îmbunătățit și dezvoltat cursurile noastre, le adaptăm în general situațiilor din piață, însă fiind vorba de o profesie practică, bazată în general pe îndemânare și abilități de comunicare, aspectele de bază nu se schimbă și nu se vor schimba. Ospitalitatea este despre Gazdă și Oaspete. De-a lungul celor 10 ani de când Barmania a luat ființă, am reușit să introducem în România o serie de cursuri de dezvoltare personală și profesională, în cele mai multe cazuri un mix între cele două. Toate cursurile noastre sunt autorizate de către instituții abilitate, atât naționale cât și internaționale.

Derulăm în formă continuă cursuri de barmani, somelieri și bar manager, autorizate de Autoritatea Națională de Calificări (ANC), cursuri de Barista autorizate de Speciality Coffee Asocciation, cât și cursuri specializate autorizate de Wine and Spirits Educational Trust-UK, în colaborare cu Wine in Business. Am demarat, într-adevăr, WSET Award in Spirits Level 1, anul acesta în septembrie, și deja cursul este un succes. WSET este cea mai apreciată instituție de profil din lume, certificările WSET fiind recunoscute de marile lanțuri hoteliere sau de restaurant din lume, ca fiind etalon de profesionalism.

Evoluția cursurilor este constantă, în creștere, însă îmbucurător pentru noi este faptul că participanții sunt din ce în ce mai implicați și rezultatele se văd.
Ce ar trebui să știe cei care vor să-și ducă pasiunea pentru bartending la un alt nivel, de profesionist?
În primul rând, că este o meserie ca oricare alta și necesită responsabilitate. Nu este vorba de niciun secret al succesului, totul se reduce la seriozitate, concentrare și responsabilitate. În opinia mea, există mai multe etape de conștientizare a rolului barmanului în barul lui, în comunitate și în societate în general. Aceste etape se trăiesc și mai ales se muncesc de fiecare, pas cu pas și fără scurtături sau etape sărite, astfel rolul și stilul fiecărui barman se definește și se șlefuiește, iar satisfacția pentru meserie, motivația și energia pozitivă care ne ghidează ies la suprafață. Fiecare, individual, trebuie să conștientizeze care este rolul său; superficialitatea și mediocritatea sunt comode și confortabile, dar cei care reușesc să tindă spre excelență ajung să înțeleagă și să simtă că ospitalitatea nu se referă la produs în sine ci la satisfacția oaspetelui.

Barmaniada este o competiție cu tradiție în lumea bartendingului. Ce vă motivează să duceți mai departe acest concurs?
Barmaniada a demarat în 2009, sub deviza “vechea generație provoacă noua generație”; am avut de-a lungul anilor mai multe devize și motivații, am conștientizat pe drum că “vechea generație” va fi întotdeauna în actualitate, că în permanență în meseria noastră apar oameni talentați, pasionați, însă fără experiența celor mai vechi, este greu de atins performanța, astfel că una din motivațiile noastre este de fapt motivarea celor experimentați de a dezvolta activități complementare barului și chiar de a lucra în continuare în bar. Misiunea Barmania este dezvoltarea bartendingului din România, creșterea profesionalismului în acest domeniu și astfel continuitatea Barmaniada este un rezultat normal al implicării noastre în educația barmanilor.

Unul din obiectivele declarate ale Barmaniada este crearea unei imagini profesioniste a oamenilor din spatele barului. Cum a evoluat percepția generală asupra meseriei de barman?
Noi am delimitat foarte bine obiectivele acestei competiții și toate activitățile conexe desfășurate, training-uri, seminarii, demonstrații, au rolul de a îmbunătăți percepția generală asupra acestei meserii, dar și de a atrage un număr cât mai mare dintre cei care activează deja în industrie și nu numai, către profesionalism. Depinde de fiecare barman în parte cât de mult își dorește să își îmbunătățească imaginea, prin cât de mult se implică, noi am creat un mediu în care ei pot performa. Nu este o acțiune unilaterală, ba chiar responsabilitatea individuală face diferența și asta se vede foarte bine în câteva orașe unde s-au creat comunități sănătoase și solide de profesioniști: Cluj, București, Iași-Bacău-Piatra Neamț, Brașov. Sunt barmani foarte implicați și în Sibiu, Constanța sau Timișoara, sunt convins că munca și implicarea lor se va vedea curând prin apariția cât mai multor barmani și chiar a comunităților locale de barmani. Toate acestea pot fi realizate numai prin muncă și pasiune, prin implicare și responsabilitate, iar aportul celor din “vechea generație” este esențial.
 
La Barmania sunteți în permanență conectați la trendurile din domeniul bartendingului. Vă rog să împărtășiți și cititorilor noștri câteva din trendurile ce se conturează pe piața locală.
Suntem conectați la noutăți, participăm la târguri, workshop-uri, încurajăm organizarea de astfel de evenimente, dar nu uităm că trendurile sunt ciclice, vin și pleacă, astfel că principala preocupare este calitatea, adaptabilitatea la condițiile și schimbările din piață. Îmi place renașterea trendului de consum pentru Gin tonic, varietatea de ginuri apărute, ierburi, mirodenii, folosirea tot mai frecventă a băuturilor cu conținut redus de alcool cum sunt cocktailurile de tip Spritz (Aperol spritz, Hugo, Blue Spritz), cocktail-urile aperitiv și chiar consumul de vin, mai ales a vinului de calitate. Toate acestea le văd ca un rezultat al implicării mai multor părți în programe de conștientizare a efectelor alcoolului asupra comportamentului și mai ales a organismului uman. Această tendință mi se pare fantastică și suntem promotori ai experiențelor degustative și nu a experiențelor bahice. Recomandăm consum calitativ, nu cantitativ.
Material preluat din revista Horeca Romania