Interviu cu Florin Estefan: „Privesc publicul clujean ca fiind unul rafinat și fin, adept al evenimentelor de ținută și atent la viața cultural-artistică a orașului nostru.”

Florin Estefan este unul din cei mai apreciați baritoni de la noi din țară iar din 2015 devine cel mai tânăr director al Operei Naționale din Cluj-Napoca. Sub conducerea sa, instituția a devenit mai accesibilă publicului, prin multitudinea de evenimente speciale organizate în aer liber, cu acces deschis.

Acum, Opera Naţională din Cluj-Napoca preia organizarea Balului Operei, eveniment donat de Daniel Metz, CEO al NTT Data România şi sponsor al evenimentului, după ce l-a cumpărat de la fostul producător Matei Miko. Așadar Balul va fi în totalitate un eveniment marca Operei Naționale, iar pe 3 martie 2018, începând cu ora 19:00, publicul este așteptat să ia parte la acest moment marcant pentru cultura și arta din Cluj-Napoca. Cum va arăta evenimentul din acest an? Ce înseamna să jonglezi în activitatea personală cu mai multe roluri și, până la urmă, ce cred clujenii despre operă? Aflăm toate aceste răspunsuri chiar de la Florin Estefan!


1. Sunteți în prezent directorul Operei din Cluj, dar încă vă păstrați și rolul de interpret. Cât de compatibile sunt aceste două părți ale activității dumneavoastră și cum le gestionați?

Nu există compatibilitate. Sunt două lucruri complet diferite! Cântatul este prima mea dragoste și nu o voi abandona indiferent de situație. Cred că în acest moment sunt unul din baritonii de referință ai țării noastre și asta mă încurajează și mai mult să nu mă opresc. Într-adevăr, din cauza managementului, cântatul a devenit pentru mine și o formă de evadare din realitatea cotidiană. În același timp și ca manager, cred că am dovedit că nu am stat degeaba. Am avut și am ambiția de a dovedi că Opera nu este o instituție demodată și că tinerii pot fi atrași în sala de spectacole prin sinceritatea prezentării produsului și a actului artistic.

Ca o trăsătură comună a celor două talente ale mele pot să spun ceea ce odinioară mi-a spus și mie un prieten: „Manager nu te poate face nici o școală și nici o diplomă! Te face doar mămica ta atunci când te aduce la viață!” La fel este și pe celalalt palier - al cântatului. Te-ai născut pentru asta sau nu. Eu cred că m-am născut pentru amândouă și le voi face pe amândouă atât cât Dumnezeu va îngădui.


2. Cum este Opera de azi, condusă de dvs., față de cea de dinainte?

Opera Națională Română din Cluj-Napoca este o instituție emblematică a cetății clujene și un reper cultural-artistic transilvan unic, pe care îl prețuim cu toții. Înalta sa ținută, tradiția impresionantă și istoria care a consemnat-o ca prim teatru liric înființat în țara noastră, se regăsesc în continuare la fel de pregnante în actuala noastră activitate artistică, pe care ne dorim să o împărtășim publicului larg.  Consider că larga deschidere pentru toate stilurile este un atu pe care instituția noastră l-a demonstrat încă de la începuturile sale, în repertoriul ei regăsindu-se cele mai reprezentative titluri universale de operă, operetă și balet – acum, la aproape un deceniu, continuăm această tradiție, îmbogățind-o la rândul nostru cu noi producții și puneri în scenă excepționale, care acaparează publicul.

Cred că aportul meu a fost tocmai acela de a le retrezi spectatorilor noștri curiozitatea și dorința de a ne fi alături la cât mai multe spectacole. Iar atunci când spun „spectatori”, nu mă refer doar la melomanii cărora le mulțumim pentru fidelitatea demonstrată în toți acești ani, ci și la publicul poate mai puțin familiarizat cu genul liric, dar și la spectatorii tineri. Acestora ne doream să le arătăm deschiderea operei și ofertantul său paletar artistic, fascinant și captivant totodată, ce merită descoperit. Abordarea deschisă și revitalizată se reflectă acum în sala noastră de spectacole, care este sold out cu ocazia fiecărei reprezentații, iar publicul tânăr se face din ce în ce mai remarcat, prezența sa crescând cu peste 70%.

Am adus, astfel, în centrul comunității conceptul „Opera Aperta”, un proiect inedit prin care ieșim în întâmpinarea publicului spectator, invitându-l la spectacole montate pe scene neconvenționale și în aer liber, dedicate tuturor. Așa au luat naștere, cu sprijinul autorităților locale, rezonantele ediții 2015, 2016 și 2017 ale proiectelor Opera Aperta – cu memorabilele spectacole „La Traviata” de Giuseppe Verdi, „Zorba” de Mikis Theodorakis montate în Piața Unirii din Cluj-Napoca în luna iulie 2017, spectacolul extraordinar de balet „Lacul lebedelor” de P.I. Ceaikovski - montat pe o scenă special amenajată pe Lacul Chios (iunie 2016)  și spectacolele lirice „Nabucco” de G. Verdi, Concertul „La Negra Noche” (iulie 2016) și spectacolul „Carmen” de G. Bizet (iulie 2015); dar și proiectul „La Operă”: Concertele de prezentare a Stagiunilor 2016-2017, 2017-2018, respectiv2018-2019.  

Toate au atras un public emoționant de efervescent, de mii de spectatori, care ne-au confirmat prin prezența și entuziasmul lor importanța acestor inițiative artistice, pe care promitem să le oferim în continuare an de an.


3. Balul Operei este, fără îndoială, unul din cele mai importante evenimente mondene din oraș. Anul trecut am aflat că Daniel Metz, CEO-ul NTT Data România, donează marca evenimentului Operei Naționale. Ce a dus la această decizie?

Privind asupra celor mai bine de trei decenii de existență încununată de apariții inedite, Balul Operei- unul dintre cele mai așteptate evenimentele anuale ale cetății clujene – revine, în Anul Centenarului Marii Uniri, sub egida Operei Naționale Române Cluj-Napoca, emblemă ce i-a conferit impozantul nume în toți acești ani. Bucuria revenirii sale sub auspiciile teatrului liric clujean este, așadar, sinceră și bogată în însemnătate, arătând totodată recunoștință domnului dr. Matei Miko pentru cei douăzeci și cinci de ani în care a realizat acest prestigios eveniment alături de asociația dânsului. Decizia personală a domniei sale de a reoferi Balul teatrului liric clujean consider că a venit într-un moment pe care l-a considerat oportun și determinant pentru continuarea istoriei acestui proiect. Implicarea Domnului Daniel Metz este, de asemenea, marcantă, acesta fiindu-ne alături cu prilejul fiecărei inițiative cultural-artistice și sprijinindu-ne cu generozitatea unui iubitor de artă care prețuiește cultura orașului nostru și dorește să contribuie la dezvoltarea sa.

Fiecare dintre edițiile anterioare ale Balului Operei a oferit publicului clujean un vast și armonios program artistic, precum și rezonante colaborări cu societăți și promotori ai actelor culturale naționale. Toate au onorat și conferit prestigiu acestui eveniment unic. Bucurându-se de această bogată tradiție care i-a completat identitate, Balul Operei își întregește acum aura în cadrul Operei Naționale Române din Cluj-Napoca, al cărei deziderat este ca anul 2018 să îi insufle acestuia autenticitatea și strălucirea unui veritabil Bal vienez al Operei. Sperăm să fie o surpriză plăcută pentru toții invitații noștri!

 

4. Ce înseamnă această decizie pentru bal, la nivel de organizare cât și desfășurare ?

Înseamnă o mare provocare și responsabilitate pentru întreaga echipă de producție a acestui Bal.  Suntem onorați de acceptul Consorțiului Universităților Clujene de a se implica alături de noi în ceea ce înseamnă conceptul și producția acestui eveniment!

Când spun că Balul produs de instituția Operei Naționale reprezintă o provocare mă refer, pe lângă realizarea muzicală care nu am dubii că va fi la cel mai înalt nivel al posibilităților noastre, strict la găsirea resurselor financiare de care avem nevoie. Încă alergăm după potențiali parteneri!

Ce va aduce nou? Ne dorim ca publicul să facă parte mai mult ca oricând din spectacolul Balului! Și pentru asta, din acest an, la Balul Operei se impune dress code. Cu toată seriozitatea o spunem că nimeni care nu se va încadra în acest cod vestimentar nu va putea intra la Bal. Codul vestimentar este Black Tie, adica pentru domni smoking (cu papion) sau frac iar pentru doamne rochie lungă de seară. Restul... va fi surpriză!

 

5. Citeam că tematica acestei ediții este „unitatea în diversitate”, cu ocazia Centenarului Marii Uniri. Cum poate arta (în special opera) să ne unească?

Viziunea oferită Balului Operei cu ocazia ediției 2018 este inspirată de tradiționalele baluri vieneze și e menită să ne transpună în strălucitoarea ambianță a concertelor și petrecerilor dansante din capitala Austriei. Însemnătatea acestei ediții este, de asemenea, completată de contextul Centenarului Marii Uniri, pe care teatrul liric clujean și Balul Operei 2018 îl vor cinsti prin momente artistice speciale ce subliniază identitatea culturală a țării noastre. Un reper al multiculturalismului și intersecțiilor etnice, culturale și spirituale, țara noastră este caracterizată de  această „unitatea în diversitate” la care faceți referire, născută pe teritoriul românesc - care, deși se situează la confluența a trei regiuni europene – centrală, estică și sud-estică – rămâne unul puternic individualizat, și totodată mult îmbogățit de acest context original care i-a marcat începuturile arhaice, precum și modernizarea apropiată de culturile franceză și germană.  Balul Operei 2018 reprezintă, așadar, alături de strălucirea unui regal liric și coregrafic, o onorare a tradiției noastre centenare și o reîntoarcere a evenimentului la comunitate – acesta fiind unul dintre principalele deziderate ale Operei Naționale Române din Cluj-Napoca, a cărei misiune este împărtășirea harului și a artei cu deschidere, întregii comunități.

Desigur, putem extinde conceptul acestei „unități în diversitate” artei și societății, căreia Opera Națională Română dorește să-i ofere un repertoriu vast și complet de creații lirice și coregrafice, menite să bucure spectatori de toate vârstele, cu preferințe și interese diverse, sub aceeași cupolă a iubirii pentru muzică și frumos.


6. Cum vedeți relația dintre publicul clujean și operă?

Privesc publicul clujean ca fiind unul rafinat și fin, adept al evenimentelor de ținută și atent la viața cultural-artistică a orașului nostru. Tocmai acest interes deosebit și avizat, în mare măsură, trebuie să ne motiveze pe noi, artiștii și promotorii inițiativelor artistice, în căutarea unei creativități vii și constante, prin care să le menținem atenția, curiozitatea și dorința de a ne fi alături.

 

7. Ce planuri de viitor aveți, atât pentru Operă cât și pentru activitatea personală?

Să creștem, să creștem și iar să creștem. Îmi  doresc să fim tot mai buni în ceea ce facem. Să primeze profesionalismul și actul artistic făcut cu pasiune și sinceritate.

Îmi doresc să avem parte de liniște, să fim feriți de cei care ne vor răul și care au ca deziderat „uciderea cu pietre” a celor care se zbat să lase ceva bun în urma lor. Cam asta este ceea ce-mi doresc, desigur, totul încunat de sănătate! Planurile sunt legate de ceea ce-mi doresc.