Interviu cu Andrei Pastuhov: „Am încercat în ediția aceasta [Edge Design Talks] să ne deschidem mai mult către publicul larg.”

Andrei Pastuhov e Graphic & Digital Designer de mai bine de 10 ani. De aproape 7 ani se ocupă de imaginea TIFF, iar în rest a lucrat pe proiecte de branding, identitate, editoriale, web și mobile, atât pentru clienți din România, cât și din afară. Din când în când mai ține workshop-uri și speech-uri despre design.

Printre proiectele sale se află și Edge - School of Applied Arts, prima școală alternativă pentru industrii creative din Cluj-Napoca care a dus, în final la prima conferință dedicată exclusiv designului: Edge Design Talks, ce revine cu a treia ediție între 16 și 18 februarie. În acest an, invitații ce vor lua cuvântul în cadrul evenimentului vin din mai multe țări din Europe și adună persoane care colaborează cu unele din cele mai bune agenții sau studiouri din lume. Printre telefoane, urgențe și alte pregătiri de ultimă oră, Andrei ne-a povestit puțin despre ce presupune un astfel de eveniment și cum vede el designul românesc.  

 

1. Edge Design Talks ajunge anul acesta a cea de-a 3-a ediție. De la ce a pornit ideea conferinței?

În octombrie 2016 cred că ne-am gândit prima dată la ideea de a face o conferință despre graphic design în Cluj. Era un tip de eveniment care ni se părea că lipsește din peisajul local, așa că ne-am decis să-l creăm noi. Ideea cu care am pornit și la care ținem și acum a fost să încercăm să aducem laolaltă cât mai multe perspective despre design. Design-ul, pe partea vizuală, are destul de multe specializări, care se întâlnesc destul de rar în viața de zi cu zi, dar despre care cred că fiecare designer ar trebui să știe. A ști cum lucrează un print designer și ce probleme își pune el zilnic ar trebui să fie educativ și pentru un digital designer. Și invers. Așa că până acum am invitat designeri din discipline diferite, astfel încât participanții să audă cât mai multe perspective. Gândul meu principal legat de această conferință e de a promova design-ul ca un subiect interdisciplinar și nu ca pe multiple sub-discipline fără legătură între ele.

 

2. Ca public, vedem doar produsul final în momentul în care participăm. Cum arată, totuși, procesul de organizare Edge Design Talks?

Aș propune un exercițiu de imaginație. Dacă cineva participă la un eveniment, să se gândească ce a trebuit să se întâmple ca el să poată să ajungă la evenimentul respectiv. Concret, pentru a putea asculta un designer vorbind la Edge, a trebuit să scriem 20 de mailuri către alte agenții, apoi să negociem asupra onorariilor și condițiilor de transport, să îi găsim cea mai bună variantă de ajunge la Cluj (care să fie cât de cât și cost-effective), să îi găsim o cazare decentă și așa mai departe.

Anul acesta ne-am propus mult mai mult decât am făcut până acum. Lucrăm deja de mai bine de jumătate de an pentru ediția asta. La început, bineînțeles, mai puțin, iar în ultima vreme, e un pic mai mult decât un al doilea job. Pentru mine, personal, e o experiență interesantă, în sensul în care nu credeam că o să fac lucrurile de acum. În ultimele 2-3 luni am răspuns la mai multe mailuri decât într-un an. Trebuie să recunosc că deși ne-am pregătit mult mai bine și mai din timp decât pentru edițiile anterioare, au fost de rezolvat mult mai multe lucruri față de câte am estimat inițial. Întotdeauna sunt surprize.

Cel mai greu cred că a fost să găsim speakerii. Am făcut foarte mult research, am schimbat sute de mailuri cu agenții și studio-uri din toată Europa și SUA. Am primit cele mai diverse răspunsuri, de la 'Yes, we're in, let's just figure the details', la nu-uri politicoase și ignore-uri totale. Și multe negocieri eșuate. Ah și am primit o ofertă de speaking de 45.000 USD/zi.

 

3. Cel puțin la prima vedere, conferința se axează pe o temă de nișă, deși știm că nu doar cei care lucrează în domeniu sunt invitați să participe. Ce poate descoperi/învăța o persoană „neinițiată" de la eveniment? Dar cei, să zicem, deja „formați"?

Tema e de nișă dacă e să o privesc din perspectiva design-ului, însă dintr-o perspectivă mai largă, e o temă profund umană. O temă care nu e nouă, însă mereu actuală. Sună un pic cheesy, dar e adevărat.

Pentru cineva care nu e designer sau student în domeniu, condiția principală ca să descopere ceva nou e să fie deschis. Nu va vorbi nimeni despre lucruri tehnice, ci despre o perspectivă sau alta a ceea ce înseamnă design, frumusețe, funcționalitate, trenduri etc. Lucrurile astea nu țin numai de design, ci și de societatea în care trăim. La urma urmei, design-ul exprimă într-o mare parte cerințele, bucuriile și frustrările societății.

Pentru designeri e, probabil, cu siguranță și mai ofertant. Pentru că, pe lângă lucrurile enumerate mai sus, pot să asculte și să interacționeze cu designeri foarte buni care discută despre lucrurile pe care le fac și care îi pasionează. În plus, au ocazia să descopere idei și experiențe mult mai departe de orizontul uzual de interese, pentru că am invitat designeri cu competențe foarte diverse, de la instalații interactive, la video-uri 360 și VR, digital design sau UX. Iar dacă ești genul mai hands-on, atunci există și workshop-uri, unde tipul de informație este mult mai practic, însă și nivelul de cunoștințe necesar pentru a participa este mai ridicat.

 

4. Ediția de 2018 anunță deja o surpriză: speakeri internaționali. La ce alte noutăți ne mai putem aștepta?

Practic, aproape tot este nou, dacă e să comparăm cu edițiile trecute. Am încercat în ediția aceasta să ne deschidem mai mult către publicul larg și să organizăm mici evenimente pentru toată comunitatea creativă din Cluj, nu doar pentru designeri.

Vom avea o expoziție care chiar merită văzută cu Saddo, un ilustrator foarte cool din București, căruia îi apreciez foarte mult munca. E unul dintre oamenii creativi din România care, după părerea mea, lucrează la nivelul din Vest (și încă nu a plecat). Intrarea e liberă, așa că nu trebuie ratat. Vineri seara am invitat designeri locali la o discuție - în cadrul "Meet the locals".

Sâmbătă seara vom avea un concert cu Swarms And The Sun, care e o revelație a muzicii indie din Cluj din ultimul an. Dacă nu mă crezi, caută pe Youtube. Concertul va fi însoțit de niște visual-uri tari și un concept de scenă care sper să ne iasă pe măsura planurilor.

 

5.Designul românesc vs. cel internațional: există termeni de comparație?

Există. Nu îmi place să fac comparația asta cu 'la noi' și 'la ei', dar în cazul ăsta diferența există și e destul de mare. Există foarte puțini oameni în România care sunt la nivelul celor din afară (probabil o să-mi pun în cap toată comunitatea de designeri zicând asta). Iar motivația e simplă și ține de cultură și educație; lucruri la care România, știm cu toții, stă destul de prost.

Cu toate astea, în ultima vreme, cred că se poate vedea o dezvoltare în zona asta, mai ales pe ilustrație, însă nu sunt convins de profunzimea evoluției. Sunt mai degrabă cazuri izolate de oameni talentați și autodidacți care au reușit să își facă un job din design. Educația și lipsa de cultură vizuală (pe care, din păcate, e mult mai greu să o recuperăm) nu permit totuși dezvoltarea mai profundă a designerilor.

Mai e și o componentă economică. În România (nu am statistici clare) cred că majoritatea joburilor bine plătite de design țin de zona de IT. Sunt un fel de extensie a outsourcing-ului de IT. Prin urmare toată dezvoltarea care există e doar în zona asta și e destul de superficială. În rest, există destul puțină cerere pentru design de calitate. În plus, facultățile sunt încă în urmă cu vreo 20 de ani (sau poate mai mult) în ceea ce privește viziunea și tehnologia. Cum ziceam. Există comparație, dar nu e tocmai în favoarea noastră, cu câteva excepții notabile, de altfel.

 

6.Să presupunem că o persoană vrea să-și dezvolte competențele de design. Ce i-ai recomanda să facă?

Dacă e la început, să meargă la un studio mișto în internship. Știu că la noi nu prea se practică, dar sunt totuși niște posibilități. În orice caz, i-aș recomanda să studieze design-ului de dinaintea calculatorului, design-ul pe a cărui bază s-a construit design-ul de azi.  Iar apoi să învețe. Să nu-i fie rușine să învețe. Cred că asta e în special dificil la început: să-ți dai seama de nivelul tău, de puterile tale. Soluția e să-ți calci din când în când pe orgoliu și să te gândești că poți și că ar trebui să mai înveți. Altfel, cred că rămâi agățat într-un punct în care 'le știi pe toate', iar de acolo e foarte greu să evoluezi, de fapt. Ah, și să încerci să-ți dai seama că designul e un pic mai complex și mai mare decât bucățica pe care ți-ai ales-o tu (fie ea print, digital, UX sau oricare alta).



7.Vedem Edge Design Talks ca pe un proiect îndrăgit de public, fiind și primul din Cluj-Napoca care abordează subiectul la acest nivel. Cum ai vedea să crească proiectul în anii următori?

Mi-ar plăcea să aducem în continuare designeri foarte buni, cu viziune, care să abordeze teme actuale pentru design și pentru lumea din jurul nostru. În plus, mi-aș dori să ne deschidem tot mai mult către un public mai larg, cu evenimente care să nu fie destinate doar designerilor. Ideea noastră e să arătăm că lucrurile pe care le face un designer influențează destul de mult experiența vieții de zi cu zi. Cred că așa se poate crește nivelul acestui domeniu: ajutând designerii să înțeleagă rolul lor în societate și publicul larg să înțeleagă rolul designerului în experiențele zilnice.