Interviu cu Octavian „Vita” Horvath - Implant pentru Refuz

La finalul lunii martie, cei de la Implant pentru Refuz s-au întors pentru a cânta Brașovului, asta după ce vreme de trei ani nu au mai trecut prin orașul nostru. Au lansat noul single și videoclip „Între-deschis” și Octavian „Vita” Horvath ne-a acordat din timpul lui înainte de concert pentru a ne răspunde la întrebări despre el și despre trupă, curiozități pe care le-am avut despre cum și dacă se trăiește din muzică și ce mai fac ei când nu sunt pe scenă, ci înainte să urce și când coboară, la finalul unui spectacol, atunci când se duc spre case unde îi așteaptă familii, obligații, acolo unde devin mai puțin artiști și mai mult adulți responsabili. Dintre cei care astăzi sunt foști membri, mulți au plecat pentru a se dedica familiei, parcă demonstrând că artistul trebuie să fie singur pentru a se dedica pasiunii.


Cum ți se pare Brașovul ca public pentru muzică, în special pentru muzica pe care o cântați voi?


Brașovul stă foarte bine din punct de vedere al fenomenului rock. Sunt alte orașe, mult mai mari, care sunt îngropate total: nu au club de rock, nu se întâmplă vreun festival, nu se încurajează fenomenul și nici nu ar avea pentru cine să fie promovat, de fapt, pentru că nu există o comunitate unită, formată.


Dacă ar fi să faci un top cu locurile numai bune pentru cântat și ascultat rock în România, ce ai pune în el?


Există foarte puține cluburi care ies din zona underground. Rockstadt este deja un club cunoscut, serios, care are și o sală mare. Și dacă ne referim la sala mică a Rockstadt-ului, tot este cu mult peste altele de gen din țară. În rest, mai sunt în Timișoara, Cluj, București și Iași astfel de locuri prietenoase cu muzica noastră.


Este conștient că a asculta rock în România înseamnă încă a fi parte dintr-un grup restrâns și nu întotdeauna unit, o nișă a cărei muzică nu are acces la televiziuni și radiouri așa cum au alte genuri muzicale. Nu există reviste muzicale diversificate, așa cum erau la începutul anilor 90, când apăreau și reviste din afara țării. Merge la chioșcurile de difuzare a presei și caută ceea ce obișnuia să cumpere în trecut, dar se izbește tot mai des de răspunsul: „Nu mai avem, că nu se dă, nu cumpără nimeni”.


Concerte la festivaluri din România, ceva ce puteți anunța deocamdată?


Nu avem nimic confirmat încă, deci nu putem spune sigur, dar vom fi prezenți în multe locuri și cu siguranță vom anunța pe pagina noastră.


Voi ați avut concerte și în afara țării, mergeți des în afară?


Da, cântăm și în afară, am avut concerte în Ungaria, Serbia, Germania. Vom avea la Budapesta și la Belgrad sau Novisad, vom anunța și asta.


Pe măsură ce se maturizează, mesajul lor se dezvoltă și se amplifică, iar conceptul de manifest se păstrează ca la început. Își introduc mesajele anti-sistem în tot ce fac. „Cartography” face asta, de exemplu, cu bookleturile albumelor care, îmbinate, dau o hartă. Fiecare piesă are manifestul ei: ne lăsăm prea des cuceriți de trenduri de afară și cădem pradă consumerismului și materialismului, bucuroși încă pentru că am scăpat de comunismul care ne-a privat de multe.


Cum reacționați voi la cei care vă contestă, la hatereală?


Hatereala e ca și cum te-ai certa cu portarul unei instituții, nu te poți supăra pentru ce vine fără argumente.


Ce v-a impresionat în Brașov, plăcut sau neplăcut, dacă îți aduci aminte vreo întâmplare anume din trecutul vostru prin Brașov?


De rău nu am nimic de spus, chiar este o comunitate rock frumoasă aici. Deocamdată nu am fost neplăcut surprinși aici, n-am putea spune nimic rău nici dacă am vrea.


Implant Pentru Refuz și-a început drumul în anul 1995, iar de atunci au scos 8 albume, fiecare reprezentând câte o treaptă pe care trupa a urcat.


Ce este important pentru propagarea muzicii voastre? Internetul, concertele, interacțiunea?


Cred că, pentru publicul nostru, cel mai mult contează să ne vadă live. Internetul ajută, dar prezența acolo nu e esențială. La fel, cumpărarea albumelor nu poate fi comparată cu energia de care ne bucurăm reciproc atunci când ne văd live, când ne ascultă undeva în țară.


Care e povestea colaborării voastre cu Adi Despot, cum ați lucrat?


Noi am anunțat, încă din noimbrie, că în martie facem un turneu. Nu știam ce să facem la acest turneu, așa că am zis că lansăm o piesă nouă. Ne-am apucat de programat, de anunțat; a venit luna decembrie, când am fost foarte aglomerați, nu ne-am gândit la asta. În ianuarie ni s-a cerut comunicat despre piesa pe care urma să o lansăm... atunci aveam niște schițe, ne-am bazat pe acele idei și am dat comunicatul. L-am sunat pe Despot, i-am propus și i-am trimis și lui ideea. Audio s-a înregistrat, pe de o parte, la București, pe de o parte la Timișoara. La fel și videoclipul: el și-a tras cadrele la București, noi la Timișoara. Am tot rescris refrenul, aceasta este a patra variantă.


„Între-deschis” este primul extras de pe noul album Implant Pentru Refuz care va fi lansat în 2019. Noul single al trupei tratează zona gri dintre gânduri, concepte și universuri antagonice, situându-se în tărâmul dintre vis și realitate.


Se poate trăi din muzică, voi reușiți asta sau mai faceți și altceva?


Se poate trăi din muzică, dar nu din cea pe care o facem noi. Nu ne-am propus, cu vreun album, să obținem ceva anume. Nu ne-am gândit niciodată cum să compunem ceva special pentru radio, de exemplu, chiar dacă ni s-a propus. Suntem Implant pentru Refuz, îți dai seama că vom refuza dacă vrei să citești încă o dată, cu atenție, cum ne numim.


Octavian este sound designer pentru animații, piese de teatru, dansuri contemporane, face și regie de clipuri. Colegii lui au job-uri pe cât de variate, pe atât de interesante: de la unul dintre ei, care se ocupă de un magazin care vinde viniluri și bere artizanală până la ocupații ce țin de tehnică dentară, arhitectură sau chiar munca într-o corporație.


Dacă nu ați face muzică, ce ați face?


Cred că muzica o facem ca să avem un refugiu mental. Am găsi alte forme de manifestare artistică dacă nu am cânta. Sunt niște energii care trebuie să fie manifestate și doar printr-o formă de artă am putea reuși să ne exprimăm.


Implant pentru Refuz este parte din cultura muzicii contemporane românești. Au peste două decenii de existență, timp în care au crescut prin versurile mereu conectate la realitate, sensibile și energice deopotrivă.