Festivalul Filmului Francez din România – a 22-a ediție

Festivalul Filmului Francez din România – a 22-a ediție

Fiți realiști, cereți imposibilul!

La filme, cetățeni! Între 24 aprilie și 6 mai, Festivalul Filmului Francez face o mică revoluție pe marile ecrane din 9 orașe din România (București, Arad, Brașov, Buzău, Cluj-Napoca, Constanța, Iași, Sfântu Gheorghe, Timișoara) cu cea de a 22-a sa ediție al cărei cuvânt de ordine este „schimbare” - schimbare de idei, de idealuri, de perspectivă, de viață, de societate.

Inspirat de întreaga simbolistică a protestelor din Mai 1968, de la care a preluat una dintre devizele cele mai cunoscute – Fiți realiști, cereți imposibilul! -, începând din acest an, Festivalul Filmului Francez (FFF) alege primăvara, care devine anotimpul său oficial, împrospătându-și și regândindu-și secțiunile deja binecunoscute. Tocmai despre transformare vorbește și neliniștitorul MADAME HYDE de Serge Bozon (2017), povestea neobișnuită a metamorfozei personale și sociale a unei profesoare de fizică timide și retrase. Această creație mult apreciată în cadrul Săptămânii criticii de la Berlin 2018 și pentru care Isabelle Huppert a primit Premiul pentru cea mai bună interpretare feminină la Festivalul de la Locarno (Elveția) va deschide cea de a 22-a ediție a FFF (pe 24 aprilie, ora 20.30, Cinema Elvire Popesco, Bd. Dacia 77).

Cu ocazia aniversării a 50 de ani de la marile proteste care au provocat o serie de mutații intelectuale și sociale în Franța și, prin ricoșeu, în toata Europa occidentală, FFF propune un Focus Mai 68. Filme de ficțiune importante (ca de exemplu MILOU EN MAI/MILOU ÎN MAI de Louis Malle) precum și documentare inedite în România (MOURIR À 30 ANS/SĂ MORI LA 30 DE ANI de Romain Goupil sau celebrul LE FOND DE L’AIR EST ROUGE/REVOLUȚIA PLUTEȘTE ÎN AER de Chris Marker) vor ajuta publicul român, care nu cunoaște prea multe despre aceste evenimente, să le înțeleagă mai bine contextul și mizele.

Nu mai puțin rebelă, secțiunea Competiție propune 6 filme - de debut sau a doua creație – foarte diferite unele de altele din toate punctele de vedere, dar având ca numitor comun îndrăzneala, impertinența chiar, dar și poezia. Publicul este cel care face jocurile acestei secțiuni – el va cântări, va vota și va premia filmul preferat. Acestuia i se va decerna « Premiul publicului TV5MONDE », care constă într-un ajutor financiar național pentru operatorul care va distribui filmul în cinematografele din România. Pe de altă parte, FFF va acorda mai mult spațiu discuțiilor pe fond – mai mulți tineri regizori și actori francezi se vor întâlni cu publicul român pentru a dezbate despre ideile și demersurile lor artistice (Marine Francen, regizoarea filmului LE SEMEUR/SEMINȚE – 24-27 aprilie, București; Vincent Macaigne, regizorul peliculei POUR LE RÉCONFORT/CONFORT ȘI CONSOLARE, București; Mona Walravens, actriță în COMME DES GARÇONS/ECHIPA DE FETE de Julien Hallard, 3-6 mai, Cluj și Timișoara).

Cu privirea sa pătrunzătoare, Săptămâna Cahiers du cinéma, realizată în colaborare cu cea mai importantă revistă de film din Franța, se apleacă asupra relației ambigue pe care opera filmată o întreține cu teatrul. Prieten vechi al Festivalului Filmului Francez din România, Joachim Lepastier, critic la Cahiers du cinéma și autorul selecției acestui program, explorează jocul între „a fi” și „a părea” în viața de zi cu zi, pe scenă și în film, dar și limitele, complicitățile și divergențele între realitate, teatru și marele ecran.

În același spirit analitic și contestatar, Panorama expune câteva din cele mai bune creații cinematografice franceze de ultimă oră, filme care s-au impus atât în sălile de cinema cât și în marile festivaluri internaționale. După cum este și cazul lui JUSQU’À LA GARDE/CUSTODIA de Xavier Legrand (2017), filmul care va închide, la București, cea de a 22-a ediție a Festivalului Filmului Francez, și care a fost distins, în 2017, atât cu Leul de argint pentru cel mai bun regizor la „Mostra”, Festivalul de film de la Veneția, cât și cu Premiul publicului la Festivalul de la San Sebastian. Pelicula surprinde existența unei familii ai cărei membri se sfâșie între ei din cauza procedurilor legale de acordare a custodiei fiului unic, arătând, ca într-o oglindă, imaginea unei societăți în pragul exploziei, sufocată de propriile convenții și lașități (2 mai, ora 21.00, Cinema Elvire Popesco).

Toate filmele sunt prezentate în versiune originală, cu subtitrare în limba română.

Biletele pot fi achiziționate de la casa Sălii Elvire Popesco, cu o oră înainte de fiecare proiecție, de la Librăria Kyralina, de la Librăria Hecate, în rețeaua de librării Humanitas si de pe elvirepopesco.ro (eventbook.ro).

Eveniment Facebook - https://www.facebook.com/events/727856494271082/

Orașe :

  • București / Cinema Elvire Popesco, 24 aprilie – 2 mai
  • Arad / Cinema Arta, 4-6 mai
  • Brașov / Cinemateca Patria, 3-6 mai
  • Buzău / Teatrul George Ciprian, 4 mai
  • Cluj-Napoca / Cinema Victoria, 3-6 mai
  • Constanța / Cityplex Tomis Mall, 3-6 mai
  • Iași / Cinema Ateneu, 2-5 mai
  • Sfântu Gheorghe / Cityplex Arta, 3-6 mai
  • Timișoara / Universitatea de Vest - Aula Magna - 3-6 mai