Interviu cu Mitichi

Îl cheamă Dumitru Preda, însă tot Sibiul îl știe drept Mitichi, datorită brandului pe care l-a dezvoltat foarte bine în ultimii zece ani. Atât în oraș cât și în străinătate, Mitichi este unul dintre cele mai cunoscute branduri din lumea fotografiei şi a modei. Puţină lume ştie însă că totul a pornit de la nevoia de a promova nişte poşete, fără a „fura” fotografii de pe internet. Iar astăzi despre el se vorbește la New York, la Milano, Paris sau la Londra.

 

”Vrem tinerețe, originalitate, prospețime și creativitate”

 

Simți că ai adus un plus de frumusețe în Sibiu? Crezi că ai făcut oamenii se să îmbrace mai frumos, să fie mai atenți cu ei...

Da, cred că am contribuit cumva la dezvoltarea stilului sibienilor prin educația pe care am făcut-o cu ceea ce am adus ca și conținut în Feeric Fashion Week. În același timp știu că am contribuit la imaginea Sibiului în lume foarte mult. Pe Wikipedia, cei care sunt curioși să caute, la definiția ”fashion week” Sibiul apare într-o listă foarte selectă de orașe, alături de New York, Milano, Paris, Londra, Tokyo, Madrid, Berlin... orășelul nostru fiind cu mult inferior din punct de vedere al suprafeței și al populației, ca să nu mai vorbesc din punct de vedere economic. Dar, iată, suntem acolo! Suntem singurul oraș mai mic pe această listă, într-o companie foarte selectă. Deci, știu cu siguranță că am contribuit la imaginea Sibiului în afară. Și da, cred că se răsfrânge acest lucru asupra stilului sibienilor pentru că, mereu spun că biroul meu este în Piața Mică – așa cum este biroul multor oameni cu care lucrez, și se vede asta, vezi în felul în care oamenii se comportă, nu neapărat doar în stilul vestimentar, ci ca și ținută, atitudine...

Acum câțiva ani puteai diferenția foarte ușor un sibian de un turist. Astăzi e mai greu.

Așa este și nu doar tot mai mulți sibieni sunt bine îmbrăcați, dar sunt în trend. În fiecare sezon merg în Londra, Milano, Paris și văd care sunt tendințele. Chiar văd sibieni puși la punct cu ultimele detalii, ceea ce mă bucură foarte mult.

Asta arată și o schimbare de mentalitate?

Vin firesc cumva. În cadrul festivalului vin oameni din afară într-o proporție tot mai mare și aceștia influențează, cunoaștem importanța ”influence-rilor” în zilele noastre. Deja toți aceștia preiau trendurile din afară și publică în conturile lor de social media ultimele tendințe. Acest lucru, coroborat cu oamenii care vin la festival, cu designerii care vin din diferite culturi ale lumii, totul creează opțiuni de expunere foarte largi. Astăzi, fiecare dintre urmăritori, deci și dintre sibieni, văd lucruri care-i inspiră.

Din ce țări vin invitați la ediția din acest an a Feeric Fashion Week și ce reacții au ei când văd Sibiul?

Vor sosi invitați de pe patru continente: Europa, Asia, America de Sud și America de Nord. Avem designeri de nivel foarte înalt, de la Paris până la New York. Noi avem scouteri pe aceste continente, oameni care identifică designeri pe care îi invită să participe în festival. Eu primesc foarte multe astfel de propuneri și astfel vine și presă din acele țări la eveniment. Avem designeri care vin anul acesta la Sibiu din Filipine, din Argentina, din Paraguay, dar vine presă și din Indonezia, din Malaezia, sau de Vogue America, alături de Vogue Italia și Elle Italia. Vogue e Biblia modei. Evident, ne mândrim foarte mult cu aceste realizări.

Cum sprijină Feeric Fashion Week designerii locali sau pe cei tineri din România care au nevoie de promovare pentru a se afirma?

Pentru ediția de anul acesta am lansat o competiție – Feeric 33. Noi în fiecare an ajutăm designerii tineri, studenții sau proaspeții absolvenți de la design să își expună colecțiile în cadrul festivalului. Începând cu acest an am făcut un pas în față, am deschis o competiție internațională pentru toți designerii tineri din lume. Pe toți i-am stimulat cu un premiu foarte atractiv. Timp de trei ani vom semna un contract cu câștigătorii prin care ne vom ocupa de toată evoluția lor, de la investiția în producție, în imagine, promovare, relații comerciale, expunere, tot ce îi trebuie ca să reușească vom prelua noi la nivel de management. Alături de partenerii noștri ne vom ocupa cu atenție de tot ce e nevoie. Am avut peste o sută de înscriși din întreaga lume, competiția fiind clasificată în domeniu în primele cinci pe plan mondial. Printre cei înscriși se numără absolvenți de la cele mai mari academii de modă din lume, școli reputate de fashion și design, iar jurizarea va fi făcută de jurnaliști cu experiență, de primă clasă, de la cele mai mari revistă de modă din lume, alături de cumpărători, buy-erii sunt motorul industriei, cei care contribuie financiar la dezvoltarea designerilor prin faptul că le cumpără creațiile. Surpriza foarte mare pentru noi a fost ca din 112 de candidați înscriși să selectăm 33, fără a le cunoaște naționalitatea sau identitatea, numai portofoliul de creații, iar dintre aceștia 15 sunt români. Alegerea s-a făcut în baza opiniilor scouterilor internaționali, ceea ce ne arată că există un potențial local foarte mare, în special la universitățile de profil din Cluj-Napoca și din Timișoara, unde am fost personal și unde am pus bazele unor parteneriate foarte importante și pe care sper să le dezvoltăm.

Ca o concluzie, care este esența Feeric Fashion Week din acest an?

Ne dorim să aduce conținut de calitate și să impresionăm atât sibienii cât și marii invitați din străinătate prin calitatea înaltă a festivalului. Prin selecția pe care am făcut-o am creat oportunități și facilități designerilor români, continuând în același timp investiția în nou, în modern, fiind poate cel mai important aspect pe care mizăm în 2018. Vrem tinerețe, originalitate, prospețime și creativitate.

 

Interviu realizat de Ștefan Dobre