Expoziția Cathy Chrétien, Marie Paule Benoit Basset, Tommy Barr

Muzeul de Artă Cluj-Napoca organizează în perioada 5 septembrie – 24 septembrie 2017, expoziţia de grup a artiștilor Cathy Chrétien, Marie Paule Benoit Basset și Tommy Barr.

Vernisajul expoziţiei va avea loc marți, 5 septembrie 2017, ora 18, în sălile de expoziţii ale Muzeului de Artă Cluj-Napoca, Piaţa Unirii nr. 30, în prezenţa pictorilor Cathy Chrétien, Marie Paule Benoit Basset, Tommy Barr şi a curatorului expoziţiei dr. Ioana Filipescu. Cu ocazia acestui eveniment, pictorul Tommy Barr va susține o prelegere intitulată „De la epoca de piatră până la frământările contemporane. O călătorie de 5000 de ani în arta irlandeză” în data de 2 septembrie, ora 11, în sala Tonitza a Muzeului de Artă Cluj-Napoca.

Evenimentul reunește trei artiști cu viziuni foarte diferite.

Prima expoziție, „Our woodlands” este o serie de picturi ce s-a născut dintr-un dialog artistic și un schimb de schițe dintre Cathy Chrétien și Tommy Barr. Ambii artiști folosesc imagini ale copacilor ca o sursă de inspirație ce invită observatorul la un dialog al simbolurilor și într-un labirint al formelor. Această plimbare virtuală în pădure este o cale inițiatică prin lumea spiritului ce pornește de la primele semne ale dimineții (Cathy Chrétien) purtându-l pe cel care privește până la momentele încărcate de mister ale amurgului (Tommy Barr). Privirea spectatorului este imediat provocată de stranietatea și contrastul dintre copacii înfloriți ai lui Cathy Chrétien (pe alocuri sugerat doar prin tușe de culori extravagante) și cei ai lui Tommy Barr total lipsiți de frunze și flori. Spectatorul este invitat să depășească această limită imaginară și să pășească în lumea fiecărui artist unde timpul are o semnificație diversă față de cea originară.

Arta pictoriței Cathy Chrétien este o fuziune între o varietate de stiluri ce pornește de la stilurile timpurii precum Goticul (Vitrail, La forêt embrasée, Facettes), pictura japoneză din secolul al XVI-lea (L’arbre dans les montagnes, Sous bois printanier), distilându-le cu viziuni moderne precum cele aparținând lui Mark Rothko (Prunus en fleurs) și Vasili Kandinski (Horschach, T-R-E-E, Les trois mousquetaires).

Inspirația lui Tommy Barr își găsește izvorul în două surse: lumea înconjurătoare și patrimoniul artistic european. Prin inițiativa sa artistică el găsește un echilibru între cunoaștere și motive contemporane, distilându-le ulterior în simboluri. Lucrările sale atrag privitorul în spațiul lor virtual prin detalii discrete ce provoacă imaginația și reflectarea asupra înțelesului realității, a acurateții privirii și în cele din urmă asupra consistenței și limitării înțelegerii noastre. Stilul său este reminiscent furtunilor lui Turner atunci când tratează granițele dintre cert și incert, lăsând imaginației privitorului spațiul necesar pentru a-și concepe propriile idei și propria interpretare. Felul în care autorul înfățișează natura ne duce cu gândul la viziunea lui Claude Monet asupra grădinii sale unde natura devine un pretext pentru transmiterea emoțiilor artistului.

Cea de-a doua expoziție, „Scènes de la Vie (extra) ordinaire” înfățișează scene ce reprezintă întâlniri, conversații, complicitate ori conflicte, ce alcătuiesc esența picturilor artistei Benoit Basset, protagoniștii plutind pe un fundal negru ce îi izolează de orice tip de referință cronologică sau geografică. Doar încărcătura lor puternică și enigmatică le conferă o prezență ambiguă, priviri ce se intersectează sau se caută una pe alta, consilii acuzatorii, priviri inchizitoriale, intriga fiind omniprezentă.

Atmosfera este apăsătoare, misterioasă și impenetrabilă, reminiscență a celor mai agitate curți regale, văzute prin optica contemporană a artistei, a dat naștere acestei serii de lucrări cu o originalitate destabilizantă, uneori barocă. Personajele sale cu buzele îngustate, palide, cu obraji roz, sunt uneori îmbrăcate cu ostentație, acestea putând fi mundane, cinice, deziluzionate, senzuale, suspicioase, invidioase…dar uneori și ceva mai puțin meschine, mai mult naive, iar uneori chiar pline de afecțiune, iubire maternă, tandrețe și uitare de sine…

Deși foarte clasică în modul de abordare, ulei pe pânză, viziunea picturală este foarte personală, singulară, având un stil bine conturat și constant, ce plasează imaginile într-o versiune inovatoare.