Cafeaua celui de-al treilea val

În al treilea val, știi exact de unde vine cafeaua, de pe ce plantație, din care sac.

În ultima vreme, am tot intrat în contact cu oameni pasionați de cafea bună, oameni care mi-au oferit astfel ocazia de a afla ceea ce intuiam deja: există diferite stadii ale calității cafelei, precum și moduri diferite de a o privi: ca pe un bun de larg consum sau ca pe un produs artizanal.

Cu această ocazie, am descoperit conceptul de „cel de-al treilea val al cafelei”, un concept interesant și util de transmis mai departe. Așa că astăzi vă voi vorbi despre el.

Primul val al cafelei

Primul val al cafelei a apărut în SUA în jurul secolului al 19-lea, atunci când marii producători de cafea au început campanii intense de promovare a consumului acestei băuturi. Se pare că, până atunci, cafeaua nu era atât de consumată, acesta fiind motivul pentru care au apărut tot felul de sloganuri catchy, precum „The best part of waking up”.

Însă gustul acestei cafele era unul obișnuit și, pe alocuri, chiar puțin neplăcut.

Al doilea val al cafelei

Cel de-al doilea val a venit ca un răspuns direct al lipsei de calitate a cafelei primului val. Au apărut astfel cafenele care au început să educe publicul, oferindu-i o alternativă la cafeaua din hipermarketuri: cafea superioară calitativ, preparată de baristas pasionați și clienți puțin mai atenți la felul în care boabele de cafea au fost „tratate” până a ajunge în ceașca lor.

Al treilea val al cafelei

Evoluția firească duce cafeaua mai departe, către cel de-al treilea val, adică acolo unde cafeaua vorbește de la sine și nu mai este nevoie de artificii de marketing pentru a convinge oamenii. Pe lângă calitatea cafelei și grija față de întreg lanțul de producție, acum se mai adaugă și conceptul de „fair trade”, adică grija ca toți cei implicați în proces să fie corect tratați și remunerați.

Cafeaua nu mai reprezintă doar o băutură care să te țină treaz pentru câteva ore, ci este o experiență în sine. Cafeaua înseamnă prietenie și responsabilitate față de mediu, înseamnă creare de comunități și pasiune.

Înseamnă cafenele cochete și prietenoase în care te simți ca acasă, unde poți să stai la taclale chiar cu ownerii, unde știi că vei găsi oameni de calitate, chiar dacă nu îi știi de o viață, dar cu care ai măcar un lucru în comun: dragul de cafea bună.

Articol de: Ines Dumitriu