Interviu cu Mihai Uzum, owner Virtuality

Într-o zi de la mijloc de săptămână, o parte din echipa Zile și Nopți Brașov a plecat să testeze ce presupune echipamentul de realitate virtuală de la Virtuality Brașov, locul despre care fiecare dintre noi auzise deja de undeva. Numai de bine, așa că am vrut să vedem cu ochii noștri în ce fel de realitate virtuală și fascinantă putem fi introduși.

Și fascinantă a fost, căci ghidul nostru în întreaga peripeție, Mihai, ne-a stat alături aproape în permanență, asigurându-se că fiecare dintre noi înțelege ce și cum are de făcut; că nimeni nu se sperie prea tare, că suntem mulțumiți cu toții de ceea ce trăim, dovadă de profesionalism și prietenie, pentru că nici măcar o secundă nu ne-am simțit altfel decât... în alte lumi.

Virtuality există în Brașov de la începutul lui 2018 – e o afacere tânără, care abia s-a născut, și care găzduiește 4 stații de VR. Poți juca individual, în doi sau în grup de 4. Pe viitor, Mihai speră să poată ca măcar să dubleze numărul stațiilor, căci doritori există și abia așteaptă să se lupte cu monștri, să cucerească regate, să se arunce de la înălțimi de neimaginat în viața reală. Exact ca în „Ready Player One”, cum ne-am spus noi, cei de la Zile și Nopți, după ce am ieșit de acolo cu zâmbetul pe buze și totodată contrariați de misterele tehnologiei.

 

De unde ideea, de ce VR? E strict business de perspectivă, e pasiune?

Ține de amândouă, într-adevăr. Mi-a plăcut mereu tehnologia, dar pe cea de VR nu am experimentat-o deloc până nu mi-a venit acasă echipamentul meu, cel pentru business. Dar am văzut trendul care prinde în alte țări, americanii și canadienii au acest sistem de „arcade”, o cultură care înseamnă că se duc undeva cu prietenii ca să se joace. E o chestiune mai degrabă socială decât legată de gaming. De acolo am pornit, dar mi-am dat seama că modelul „arcade” nu ar funcționa la noi, așa că am primit echipamentul, am deschis și am zis „OK, acum haide să vedem cum va primi publicul ceea ce avem de oferit”.

Cum a fost în primele luni? De când e deschis?

Din ianuarie 2018 am deschis. A mers OK, dar în primele 3 luni am adus îmbunătățiri constant; am făcut modificări, am ținut cont de feedback-ul oamenilor și am ajuns ca, prin aprilie, să avem imaginea actuală, cea de centru de entertainment VR. Pentru că restul, ce există pe piață e prea nișat. VR gaming-ul e doar pentru jucători, de exemplu.

Noi încercăm să îi educăm pe toți care ne calcă pragul, mai ales că există mituri cu care luptăm. Unul dintre acestea este că VR-ul este doar pentru gameri, pentru oamenii care se joacă pe calculator. Dar e complet diferit, există tot felul de experiențe, și cred că VR-ul trebuie încercat de oricine, măcar o dată. Clar, nu este pentru toată lumea, dar e o experiență pe care trebuie să o ai.

O altă problemă de care ne-am lovit a fost educația legată de echipament în sine. Lumea știe VR-ul mobil, când pui telefonul și niște ochelari de carton și vezi chestii. Și ei nu pricep de ce ar plăti aici pentru ceva despre care ei cred, inițial, că este același lucru. Ne-am lovit și de probleme de marketing, ne-a fost greu să promovăm corect produsul nostru la început. Din aprilie am început să realizăm corect comunicarea cu publicul, ne-am dat seama apoi că asta vrem să facem: să primim grupuri care să se distreze împreună.

Aveți un public spre care vă îndreptați cu precădere; care este acela?

Publicul-țintă ar fi undeva în zona corporate, cei care pleacă de la muncă pentru a se distra sau pentru team building-uri.

Există o vârstă minimă pentru ca un potențial iubitor de VR să vină aici, la tine?

Da, vârsta minimă e de 8 ani. Deși aceasta e vârsta minimă recomandată pentru tehnologia de VR. Titlurile, jocurile în sine, și ele sunt, evident, „rated” conform unor standarde. Dar am avut și copii de 5 ani care au venit cu părinții care și-au dat acceptul, bineînțeles, și care s-au distrat foarte bine. Atâta timp cât înțelege ce vede, copilul este perfect compatibil cu realitatea virtuală.

Ce să aștepte o persoană sau un grup care vine aici pentru prima oară?

Începem cu un tutorial, apoi cu câteva jocuri lejere, de acomodare cu echipamentul. La prima vizită, flow-ul e mai lejer. Vorbim de aplicații statice – stai pe loc, dar totuși poți să îți miști mâinile, poți să controlezi obiectele. De la a doua vizită încolo, experiențele se mută în zona de mișcare: escaladăm munți din joystick, de exemplu.

Câte jocuri aveți acum?

35, dar permanent le actualizăm pentru versiuni optime. Sunt foarte multe pe piață, dar nu toate merită jucate.

Aveți deja clienți fideli?

Încă nu am descoperit care e lifetime-ul unui client. Evident, avem clienți care vin chiar de la început, de când am deschis. În medie, o dată la 3 săptămâni repetă vizita – cu același grup sau cu unul nou, tocmai de aceea încercăm să ne adresăm mai ales grupurilor.

Ce vă deosebește de alte astfel de locuri din Brașov sau din țară?

În Brașov avem simulatoare de mișcare, dar sunt complet diferite de ce oferă Virtuality. Și am observat că tuturor le lipsește partea aceasta de training, de tutoriale, în multe locuri VR-ul înseamnă pur și simplu închiriere de echipament, pe o durată fixă de timp, care nu vine însă și cu explicații, cu o introducere. „Pierzi” 7-8 minute la noi când te familiarizăm cu totul, dar ai parte de o super-experiență după, pentru că știi ce să faci. În schimb, în alte locuri intri și plătești pentru acces, primești ochelarii și tu trebuie să îți dai singur seama ce ai de făcut. Dacă nu ești obișnuit cu interfața, ai avea nevoie de câteva ore, de fapt, să o înțelegi, să știi cum dai „back” și așa mai departe.

Noi vrem să oferim game play, o experiență complexă, nu doar acces la tehnologia în sine. De aceea am mers pe această variantă, altfel nu am fi avut recurența care ne-ar fi asigurat longevitatea businessului.

Există contraindicații pentru cineva?

Da, epilepticii. În rest nu, dar dacă ne anunță că se sperie foarte ușor, că au probleme cu inima, evităm orice i-ar putea afecta și ne concentrăm pe alte tipuri de jocuri.