Stagiunea aniversară a Filarmonicii „George Enescu“ 2018-2019

Stagiunea aniversară a Filarmonicii „George Enescu“ 2018-2019

  • Centenarul României
  • Aniversarea a 150 de ani de la înființarea Filarmonicii „George Enescu“
  • Aniversarea a 130 de ani de la inaugurarea Ateneului Român
  • Seria De Concerte - „Concertele Centenarului la Ateneu“

Evenimente organizate în parteneriat cu Institutul Cultural Român

În Anul Centenar al României, Filarmonica „George Enescu” celebrează 150 de ani de existență, iar Ateneul Român 130 de ani de la inaugurare. Este o triplă sărbătoare care se va desfășura de-a lungul întregii stagiuni 2018-2019. Filarmonica „George Enescu”, cea mai importantă și reprezentativă instituție muzicală a României, programează în cadrul acestei „Stagiuni centenare” o serie de concerte, care vor reflecta drumul parcurs de România în ultima sută de ani, o călătorie muzicală împletită cu istoria Filarmonicii și a Ateneului.

Seria de concerte - „Concertele Centenarului la Ateneu“ - propune publicului bucureștean o dramaturgie muzicală construită pe cronologia evenimentelor istorice și culturale centenare, cu artiști invitați români și străini de renume internațional. O frescă muzicală, de această dată, completând, în plan sonor, imageria epopeică a picturii lui Costin Petrescu din Sala Mare a Ateneului Român.

În afară de urmărirea în muzică a unei cronologii istorice a decadelor Centenarului României, atât programele din seria „Concertele Centenarului la Ateneu“, cât și întreaga stagiune aniversară, prezintă câteva teme importante, precum „Creația Enesciană” – în cadrul căreia vom interpreta mai multe dintre lucrările simfonice ale Maestrului, „Titani ai muzicii clasice“ – concerte care vor înfățișa atât pe marii interpreți ai vremurilor noastre, cât și pe compozitorii care au fost adevărate puncte de referință culturală în ultimii o suta de ani, „Un secol de muzică românească“ și „Generația secolului XXI“ – cu participarea soliștilor și dirijorilor români și străini tineri, care se afirmă pe scena internațională și care reprezintă viitorul muzicii.

 

CONCERTELE CENTENARULUI LA ATENEUL ROMAN

 

4/5 Octombrie 2018 - „Festival Beethoven”

Dirijor și solist – Christian Zacharias

Beethoven – Creațiunile lui Prometeu (selecțiuni)

Beethoven – Concertul nr. 3 pentru pian și orchestră

Beethoven – Simfonia nr. 2

Orchestra Filarmonicii „George Enescu”

Eduard Wachmann, fondatorul Filarmonicii, a fost un mare promotor al muzicii lui Beethoven, dirijând 22 de concerte cu muzica acestuia în timpul directoratului său (1868-1909). În 1914, la începutul războiului, George Enescu dirija pentru prima dată la Filarmonică Simfonia a IX a de Beethoven. O tradiție clasică, dezvoltată extraordinar în perioada interbelică de George Georgescu, cel care a lăsat posterității și o înregistrare a ciclului de simfonii beethoveniene. Ne propunem să reamintim publicului de „anii de aur” ai Filarmonicii (1922-42) , când concertele cu muzica lui Beethoven aduceau la București pianiști soliști legendari, de cultură muzicală clasică germană, precum Wilhelm Kempff sau Walter Gieseking. În spiritul acestei vechi și solide tradiții, concertul susținut de Christian Zacharias, unul dintre marii pianiști contemporani și specialist al stilului clasic, propune un program integral Beethoven - o excelentă deschidere a stagiunii închinate Centenarului.

 

18/19 Octombrie 2018 - „Începuturi”

Dirijor – Christian Badea

Solist - Anna Fedorova

Enescu – Preludiu la unison

Rahmaninov – Concertul nr. 2 pentru pian și orchestră

Mahler – Simfonia nr. 1

Orchestra Filarmonicii „George Enescu”

Sub titlul „Începuturi“, concertul condus de Christian Badea, prim-dirijor principal al Filarmonicii, reunește trei lucrări reprezentative pentru trecerea dintre secolele XIX-XX. „Preludiul la unison“ de George Enescu deschide Suita nr. 1 și caracterizează primii pași importanți în compoziție ai tânărului geniu moldovean, școlit la Viena și Paris. Rădăcinile sale românești răsună în aceasta lucrare evocatoare a spiritului popular autohton. Concertul nr. 2 pentru pian de Rahmaninov apare simultan cu începutul secolului XX și anunță un sunet nou în muzica europeană, dedicat atât melodiei generoase, cât și expresiei dramatice moderne. Același lucru era anticipat în 1888 de Gustav Mahler, care în prima sa simfonie folosea un limbaj nemaiauzit, complex, tensionat și amplu, în care se presimțea sfârșitul romantismului. În același an, avea loc inaugurarea Ateneului Român. Tânăra pianistă Anna Fedorova – aclamată în Europa și în Statele Unite - este un exemplu strălucitor al generației secolului XXI de muzicieni, fie ei interpreți sau compozitori.

 

24/26 Octombrie 2018: „Geneza”

Dirijor – Gerd Schaller

Haydn – Creațiunea

Soliști: Anna Palimina – soprană, Johannes Chum – tenor, Kresimir Strazanac – bas bariton

Orchestra și Corul Filarmonicii „George Enescu”

Maestru de cor: Iosif Ion Prunner

În mod sugestiv și simbolic, oratoriul Creațiunea suprapune Geneza biblică peste mitul fondator al României moderne - Marea Unire din 1918. O capodoperă a clasicismului, cu inflexiuni din lumea operei prin focurile de artificii vocale, glorificatoare.

 

1/2 Noiembrie 2018 - „Creația Enesciană”

Dirijor - Horia Andreescu

Solist – Andrei Licareț

Valentin Gheorghiu - Andante molto espressivo

Beethoven – Fantezia pentru pian, cor și orchestră

Enescu – Simfonia Nr. 1

Orchestra Filarmonicii „George Enescu”

Una din temele importante, care caracterizează atât seria „Concertelor Centenarului la Ateneu“, cât și întreaga stagiune, este creația enesciană. În stagiunea 2018/19, Filarmonica va prezenta cele trei mari simfonii ale Maestrului, în viziuni interpretative diferite. Alături de veteranul Horia Andreescu va colabora la acest program Andrei Licareț, reprezentant al generației tinere de pianiști români.

 

8/9 Noiembrie 2018 - „Titani ai muzicii secolului XX”

CONCERT SPONSORIZAT DE ALPHA BANK - PRESENTING SPONSOR

Dirijor – Christian Badea

Solist – Mischa Maisky

Enescu – Rapsodia nr. 2

Stravinski – Pasărea de foc

Dvorak – Concertul pentru violoncel și orchestră

Orchestra Filarmonicii „George Enescu”

O temă importantă a stagiunii 2018/19 este cea a Titanilor muzicii secolului XX – mai ales soliști instrumentiști de excepție, dar și compozitori care au influențat în mod determinant muzica și cultura secolului XX. Acest concert îl aduce în prim-plan pe celebrul violoncelist Mischa Maisky, care va susține partitura celui mai important opus din literatura instrumentului – Concertul pentru violoncel de Antonin Dvorak, care, asemenea lui George Enescu pentru români, a simbolizat vocea culturii muzicale și a emancipării poporului ceh. Rapsodia nr. 2 de Enescu va completa programul, împreună cu suita din baletul Pasărea de foc de Igor Stravinski, marele compozitor rus fiind unul dintre invitații de seamă ai

Filarmonicii, care a susținut în 1930 două concerte la Ateneul Român, în care și-a dirijat propriile lucrări.

 

22/23 Noiembrie 2018 - „Sfârșitul inocentei”

Dirijor – Christian Badea

Solist – Valeriy Sokolov

Alessandrescu – Poemul Acteon ( 1915)

Strauss – Don Juan

Brahms – Concertul pentru vioară și orchestră

Orchestra Filarmonicii „George Enescu”

Dacă Wachmann este fondatorul Filarmonicii, iar George Georgescu este cel care a desăvârșit-o ca instituție, George Enescu este părintele spiritual al Ateneului Român. Donația sa substanțială pentru orga din sala de concert, primele audiții ale unor capodopere precum Simfonia a IX a de Beethoven și Parsifal, dar mai ales premiul pentru compoziție înființat în 1913, au făcut ca muzica României să depășească vârsta inocenței și să facă un salt de la genul rapsodic la modernitatea secolului XX. Printre primii câștigători ai concursului de compoziție a fost Alfred Alessandrescu. Poemul simfonic Acteon, compus în 1915, l-a încântat pe Enescu care l-a prezentat apoi în țară și în străinătate. Azi e o lucrare intrată pe nedrept în uitare, însă Acteon continuă tradiția postromantică, în perfectă consonanță cu creația lui Richard Strauss, prezent în acest program cu primul său poem simfonic, Don Juan.

 

6/7 Decembrie 2018 - „Omagiu francofoniei”

Dirijor – Christian Badea

Solist – David Grimal

Debussy – Preludiu la după-amiaza unui faun

Lalo – Simfonia spaniolă

Debussy – Marea

Ravel – Bolero

Aceste concerte sunt un omagiu adus Franței și culturii franceze, în anul care marchează 100 de ani de la moartea lui Claude Debussy. În contextul aniversării Centenarului, contribuția Franței la realizarea statului român modern este onorată printr-o selecție de lucrări compuse de cei mai cunoscuți compozitori francezi moderni – Debussy și Maurice Ravel. De la Napoleon al III-lea, cel care a sprijinit Unirea Principatelor de la 1859, și până la Generalul Henri Berthelot, coordonator activ al eforturilor românești pe Frontul de Est din Primul Război Mondial, și Georges Clemenceau, președintele francez care la Conferința de la Paris a susținut Marea Unire, Franța a reprezentat în mod tradițional un punct esențial de sprijin politic, dar și un model cultural pentru România. Nu doar muzica, dar și solistul vor reprezenta Franța, în persoana ilustrului violonist David Grimal.

 

Alte concerte din seria „Concertele Centenarului la Ateneu“

Concert de gală de Ziua Națională - 30 noiembrie

- Dirijor – Christian Badea

- Solist – Daniel Ciobanu – pian

În program :

Enescu - Două rapsodii române, op. 11

Alessandrescu - Poemul „Acteon“

- Rahmaninov - Rapsodia pe o temă de Paganini pentru pian și orchestră

 

Concert de gală de aniversare a 150 de ani ai Filarmonicii „George Enescu“ - 15 decembrie

Dirijor – Horia Andreescu

Solistă - Khatia Buniatishvili

Dediu – lucrare comandată pentru eveniment, p.a.a.

Ceaikovski - Concertul nr. 1 pentru pian și orchestră

Beethoven – Simfonia nr. 5