Interviu | Alexandra Mihali, ZAIN - Design Expressions

Probabil că este una din cele mai creative perioade ale anului, cel puțin de 4 ani încoace, una în care designul de orice formă este celebrat și adus mai aproape de public: ZAIN - Design Expressions, un moment dedicat în totalitate creativității.
ZAIN vine în acest an în perioada 19-28 octombrie și aduce 10 zile întregi de activități care se pot descrie doar ca fiind pline de inspirație. Vorbim de ateliere, instalații, expoziții și chiar și petreceri de neratat. Festivalul designului așteaptă publicul să descopere tainele acestei arte, dar decât să vă prezentăm noi mai multe detalii despre eveniment, mai bine ascultați o persoană care poate vorbi despre ZAIN doar cu pasiune: Alexandra Mihali, unul dintre inițiatorii acestui eveniment.

1. Ajungem la a patra ediție a festivalului ZAIN - Design Expressions. Cum merg pregătirile?
Pregătirile pentru festival sunt în toi. Până acum, toată echipa a fost concentrată pe promovare și finalizarea programului. În mod special, am încercat să atragem cât mai mulți actori din comunitate care să participe în festival sub forma unui eveniment care să arate că orașul e unit de creativitate. ZAIN nu e un one-man-show. Presupune ca toți creativii să pună osul la a promova domeniul.

2. Care e povestea din spatele festivalului? Cum l-ați pornit?
Festivalul cred că a pornit ca toate celelalte. Din dorința de a aduce în atenția publicului ceva în care credem și care, la momentul acela, era insuficient promovat. Că vorbim despre design sau în general despre creativitate, credem că e un domeniu pe care publicul încă nu a avut ocazia să îl exploreze și față de care, de multe ori, are o reticență. Pe scurt, toți iubim frumosul, trebuie doar să ne dăm voie.

3. Ce vă propuneți prin el?
Scopul principal a fost mereu promovarea designului și creativității. Sigur, ca intenție nedeclarată a fost aceea de a încerca o educare și familiarizare a publicului larg cu procesul creativ, cu ce înseamnă să ajungi de la idee la produs și de ce esențial acest proces. În același timp, ne-am dorit mereu să conectăm mediul privat de specialitate cu creativii, în majoritatea lor freelanceri.

3. ZAIN pare a fi un festival de nișă din exterior, așa că vrem să vorbim puțin despre publicul festivalului. Trebuie să ai ceva cunoștințe de design să participi?
Am observat și noi că așa e perceput. Dar intenția nu e deloc asta. ZAIN e un festival pentru toată lumea. Ideea e simplă: ne întâlnim cu designul în fiecare zi, în fiecare moment, sub o formă sau alta. Poate că sună ciudat, dar și cana din care bem cafea dimineața are un proces creativ în spate. Din acest motiv, ar trebui să ne simțim foarte aproape de acest festival. La fel cum ne uităm la film, ne întâlnim și cu designul zi de zi.

4. Cum apreciezi, până în prezent, efectul pe care l-a avut ZAIN festivalul, dar și academia cu toate ateliere pe care le mai organizați?
E un proces pe termen lung. Fără să vreau să cădem în discuții despre mentalități și percepții, va mai trece timp până vom ajunge, prin eforturi comune, la nivelul de înțelegere și apreciere dorit. Aici mă refer la creativi. Totuși, cred că suntem pe drumul corect, cel puțin la Cluj. Un mare bonus este spațiul public, care prin eforturile celor din HoReCa reușesc să familiarizeze publicul cu designul. ZAIN trage și el la aceeași căruță.

5. Ni se pare foarte curajos ce-ai făcut. Adică, ai avut o idee și, împreună cu o echipă, ai pus-o în practică de la 0. Care a fost cel mai dificil moment în toată treaba asta? Dar cel mai fain?
Am avut toți (n.r. echipa ZAIN) aceeași idee și am știut atunci că trebuie să facem asta. Cred că cel mai dificil aspect este legat de finanțări și parteneri. După cum spuneați și voi, pare că e un festival de nișă, ceea ce poate descuraja orice potențial partener. Cel puțin la începutul discuției. Dar momentele frumoase compensează. Nu știu ce părere au colegii mei, dar pentru mine cele mai frumoase momente sunt acelea în care sprijinim un creativ, un designer, fie prin burse, promovare sau doar cu sfaturi și putem să vedem cum evoluează.

6. ZAIN - Design Expressions 2018: la ce ne putem aștepta în acest an?
Anul acesta ne îndreptăm atenția înspre creativitate în general. Deși designul rămâne o componentă de bază a festivalului, prin cele peste 40 de evenimente ale comunității am reușit să oferim acces la mult mai multe aspecte ale frumosului decât până acum. Vom avea expoziții, performance de dans contemporan, demonstrații cu meșteșugari, petreceri, deschideri de studio-uri, performance de modă, shop și multe altele. Nu în ultimul rând, în ideea de a aduce festivalul și mai aproape de oameni, expoziția centrală este în Piața Unirii, care va fi kilometrul 0 al designului în luna octombrie.

7. Ce așteptări ai tu, la nivel personal, de la eveniment?
După ce trece nebunia producerii efective a evenimentului, în fiecare an m-a bucurat reîntâlnirea cu designerii, cu curatorii, cu toți oamenii frumoși care sunt implicați în acest festival. Mă aștept să fie la fel și anul acesta. O dorință ascunsă este să reușim să transmitem toată căldura pe care o avem în dezvoltarea acestui proiect pentru ca el să fie cu adevărat pentru toată lumea.

8. Unde vezi ZAIN - Design Expressions în anii următori?
Cred că un parcurs firesc ar presupune să dezvoltăm și mai mult componenta de business-to-business, pentru a suda comunitatea și a-i permite să se dezvolte. ZAIN va fi mereu și un festival pentru public, iar publicul sperăm să se mândrească având cel mai mare festival de creativitate din sud-estul Europei.