PREMIERĂ ​| Climax, cea mai adâncă incursiune în neant a lui Gaspar Noé

Climax, cea mai adâncă incursiune în neant a lui Gaspar Noé, din 16 noiembrie, în cinematografe.

După ultima repetiție înainte de un turneu foarte mare, o trupă de dans experimentează o trecere abruptă de la o transă hedonistă la o incursiune în iad, un drum din rai în infern, pe măsură ce membrii trupei își dau seama că băutura de la petrecere conținea substanțe halucinogene. O nouă și intensă călătorie a regizorului francez Gaspar Noé, hipnotică și fără întoarcere, printre coșmarurile ființei umane, intră în cinematografele românești vinerea aceasta, 16 noiembrie, distribuit de Independența Film. Un film provocator, fascinant, violent, iresponsabil, șocant și sexy.

Spectacolul de premieră va avea loc vineri seara, 16 noiembrie, la Cinema City AFI Cotroceni. Cele câteva proiecții în avanpremieră pe care Climax le-a avut în cadrul Les Films de Cannes à Bucarest au rulat, în octombrie, cu casa închisă. De vinerea aceasta, filmul va ajunge în cinematografele din toată țara.

„Uneori, anumite evenimente devin simptomatice pentru o eră“, spune Gaspar Noé, referindu-se la episodul real ce a stat la baza filmului său.

„În 1996, un milion de povești au ajuns în presă, povești care astăzi sunt uitate, iar mâine vor fi cu atât mai mult“. Însă una dintre aceste întâmplări i-a rămas regizorului puternic întipărită în minte. „În loc de un scenariu adevărat, am ales să mă folosesc doar de relatarea simplă a acestei povești obsedante. O trupă de dans se adună într-o clădire izolată pentru a pregăti un spectacol. După ultima repetiție, izbucnește haosul.“

Întrebat de ce a ales să abordeze lumea dansului în cel mai recent film al său, Noé spune că este „obsedat de dansatorii buni“. „Atunci când ating punctul lor maxim de intensitate, plăcerile prezentului ne permit să uităm neantul vast. Bucurii, extaze, fie ele constuctive, fie distructive - sunt antidotul pentru golul nesfârșit. Iubirea, arta, dansul, războiul, sportul par să justifice durata scurtă a vieții noastre pe pământ. Și, dintre toate aceste distracții, cea care m-a făcut întotdeauna cel mai fericit a fost dansul. Așa că, atunci când a venit vremea să fac un film despre asta, mi s-a părut interesant să fac unul care să aibă o poveste reală la bază, cu dansatori al căror talent m-a hipnotizat. Cu acest proiect am putut din nou să dau viață câtorva dintre visele și coșmarurile mele“, afirmă regizorul francez de origine argentiniană.

Climax îi reunește în distribuția sa pe cei mai talentați tineri dansatori internaționali de vogue, waack și krump pe care regizorul a reușit să îi adune laolaltă din cluburi, competiții internaționale sau de pe internet și cărora, datorită talentului deosebit, Noé le-a dat mână liberă să își improvizeze nu numai dansurile, dar și acțiunile și replicile din film. „Una dintre cele mai mari plăceri ale mele este să nu am nimic pregătit dinainte și să las să se desfășoare situațiile în fața mea, pe cât posibil, ca într-un documentar. Și, oricând se instaurează haosul, sunt și mai fericit, știind că acesta va genera imagini cu adevărat puternice, mai apropiate de realitate decât de teatru.“

Noé: „Dansatorii au fost liberi să se exprime în propriul limbaj”

Filmările pentru Climax au durat două săptămâni, timp în care echipa de filmare s-a izolat într-o școală abandonată din suburbiile Parisului. Noé spune că a adaptat personajele din scenariu în conformitate cu tipologia fiecărui dansator. „Faptul că am avut ca punct de pornire doar o schiță de scenariu de o pagină  mi-a dat șansa să surprind momente de adevăr. Dacă vrei ca niște dansatori, actori sau neprofesioniști, să se exprime fizic sau verbal într-o manieră haotică, improvizația devine esențială. Iar în ceea ce privește dansul, cu excepția primei secvențe care a fost coregrafiată, dansatorii au fost liberi să se exprime în propriul limbaj, de cele mai multe ori foarte aproape de inconștient, scoțând la suprafață propriul lor tumult interior.”

Deși Climax a fost descris ca fiind „un nou horror hardcore care te lasă cu gura căscată“ (The Guardian), Gaspar Noé afirmă despre cel mai recent film al său că este „cel mai comic“ de până acum. „Și, pentru că este comic, este și mai tandru decât toate celelalte“. „Copilul teribil al cinematografiei franceze“ a fost premiat cu distincția Art Cinema Award în cadrul secțiunii Quinzaine des Réalisateurs a ediției de anul aceasta a Festivalului de la Cannes, unde Climax a avut premiera mondială.

„Climax arată că Gaspar Noé a ajuns în cel mai incendiar și cel mai original punct al său“. (The Independent)

„Demonic inspirat. (…) E ca și cum Noé a reușit să extragă esența dansului, a cocainei și a pornografiei, să le combine și să la infuzeze în camera sa de filmat.“ (The Guardian)

„Gaspar Noé vine cu un nou horror hardcore care te lasă cu gura căscată – extraordinar din punct de vedere vizual și curajos ca structură și formă” (The Guardian)

GASPAR NOÉ. Biografie (regizor)

1991: Carne

1998: I Stand Alone

2002: Irreversible

2010: Enter the Void

2015: Love

2018: Climax

Climax / Climax

regia: Gaspar Noé

cu: Sofia Boutella, Romain Guillermic, Souheila Yacoub, Kiddy Smile, Claude Gajan Maull, Giselle Palmer

Franța | 2018 | 96 minute

Climax este distribuit în România de Independența Film.

Despre INDEPENDENȚA FILM

Independenţa Film este casa de distribuţie care promovează filme independente de referință, de nișă sau câștigătoare ale unor premii internaționale prestigioase.

Printre premierele Independența Film în România se numără: Shoplifters (r: Hirokazu Kore'eda, Palme D’Or, Cannes 2018) The Place (r: Paolo Genovese), Au revoir là-haut (r: Albert Dupontel, 5 Premii César. Cel mai bun regizor), In the Fade (r: Fatih Akin, Cel mai bun film străin, Globurile de Aur, 2018, Cea mai bună actriță - Diane Kruger, Cannes, 2017), Loveless (r: Andrey Zvyagintsev, Premiul Juriului, Cannes, 2017), Happy End (r: Michael Haneke), the Killing of a SACRED DEER (r: Yórgos Lánthimos, Cel mai bun scenariu, Cannes, 2017), The Square (r: Ruben Östlund) - Palme D’Or, Cannes 2017, On The Milky Road (r: Emir Kusturica), Afterimage (r: Andrzej Wajda), The Other Side of Hope (r: Aki Kaurismäki) - Ursul de Argint, Berlinale 2017, La fille inconnue (r: Frații Dardenne), I, Daniel Blake (r: Ken Loach) - Palme d’Or, Cannes 2016, Juste la fin du monde (r: Xavier Dolan) - Grand Prix, Cannes 2016, Snowden (r: Oliver Stone), Youth (r: Paolo Sorrentino) - Cel mai bun film european, 2015, Dheepan (r: Jacques Audiard) - Palme d’Or, 2015, Mommy (r: Xavier Dolan), Deux jours, une nuit (r: Fraţii Dardenne), La grande bellezza (r: Paolo Sorrentino), Nymphomaniac (r: Lars von Trier), La Vie d'Adèle (r: Abdellatif Kechiche) - Palme d'Or, Cannes 2013, The Hunt (r: Thomas Vinterberg), Amour (r: Michael Haneke) - Palme d'Or, Cannes 2012, Trainspotting (r: Danny Boyle), Amélie (r: Jean-Pierre Jeunet), Melancholia (r: Lars von Trier), Todo sobre mi madre (r: Pedro Almodóvar), In The Mood for Love (r: Wong Kar Wai), Vicky Cristina Barcelona (r: Woody Allen), Dogville (r: Lars von Trier) etc.