„Dincolo de colind“, concert de colinde contemporane inițiat de ICR

Institutul Cultural Român,  în parteneriat cu Universitatea Națională de Muzică din București, organizează un concert de colinde contemporane ce va avea loc miercuri, 12 decembrie, de la ora 19.00, în sala „George Enescu”a Universității Naționale de Muzică București.

Evenimentul este dedicat tinerilor compozitori români și încheie proiectul „Dincolo de colind” inițiat de ICR în anul 2018.

Vor fi asculte, în primă audiție, lucrări semnate de zece tineri compozitori români, inspirate din colinde românești compuse de Béla Bartók,  în interpretarea ansamblului de muzică nouă SonoMania.

Ansamblul SonoMania

Dirijor: Simona Strungaru

Raluca Stratulat (vioară), Valentin Ghita (oboi), Mihai Pintenaru (clarinet), Tamara Dica (violă), Eugen-Bogdan Popa (violoncel), Mihai Murariu (pian)

Program:

  • Aurelian Băcan – Variațiuni de colind(d)at:1. Colind original, 2.Voalat, 3. Pe fugă, 4. Cadență, 5. Capricios, 6. De joc – pentru oboi, clarinet, violă, pian
  • Bogdan Pintilie – Reconstruction –pentru vioară, violoncel și pian
  • Alexandru Sima – weave.tear –pentru clarinet, vioară, violă, violoncel
  • Sebastian Androne – Luminous –pentru vioară, violă și violoncel
  • Vlad Răzvan Baciu – Let it Ring –pentru oboi, clarinet și pian
  • Áron Török-Gyurkó – Plai de munte –pentru ansamblu
  • DanDe Popescu  – Crește-mi, Doamne, creștiu –aranjament șiÎndrea– pentru ansamblu
  • Sebastian Țună  – Perpetuum –pentru oboi, clarinet, vioară, violă, violoncel
  • Alexandru Ștefan Murariu  – Colind-meditațiedupă colinda laică „Pă dealu cu stînjenile” – pentru ansamblu
  • Andrei Petrache – Colindomania –pentru ansamblu

Ce se află „dincolo de colind”? Compozitorii români au fost fascinați de farmecul și încărcătura expresivă a vechilor colinde românești, folosindu-le fie ca material brut de explorare, fie într-o manieră stilizată, subtilă, care a fost inițiată de George Enescu la începutul secolului XX. În explozia de curente, genuri și tehnici de scriitură, interesul pentru colinde a devenit însă din ce în ce mai puțin vizibil în creația muzicală românească în doua jumătate a secolului XX.

Proiectul „Dincolo de colind” urmărește să readucă în atenția publicului colindele tradiționale românești, reinterpretate de noua generație de compozitori prin prisma propriului limbaj muzical și cu ajutorul tehnicilor contemporane.

În primăvara anului 2018, Institutul Cultural Român a organizat un concurs dedicat tinerilor creatori români, în urma căruia comisia alcătuită din compozitorii Dan Dediu, Doina Rotaru și Călin Ioachimescu a selectat zece candidați din București și Cluj-Napoca. Acestora le-au fost comandate câte o lucrare camerală având ca punct de plecare colecția lui Béla Bartók, care a armonizat pentru pian în 1918 douăzeci de colinde românești de Crăciun. Rezultatul este unul proaspăt și divers, care acoperă o paletă largă estetică și expresivă, de la meditație sau clopote nostalgice la joc frenetic, de la melancolia ritmului parlando-rubato, la optimismul dansant al ritmului giusto.

Concertul, organizat în luna colindelor de Institutul Cultural Român în parteneriat cu Universitatea Națională de Muzică din București, va prezenta cele zece lucrări noi în primă audiție în interpretarea ansamblului de muzică nouă SonoMania (director artistic Diana Rotaru), un ansamblu care a stimulat și promovat tânăra generație de compozitori români încă de la înființarea sa în anul 2012. Ansamblul SonoMania caută să se implice mereu în proiecte non-convenționale și incitante care să apropie publicul de muzica contemporană, „Dincolo de colind” fiind unul dintre ele.