Interviu | Maestrul PAVEL ROTARU

Vineri, 1 februarie, Opera Națională Română Cluj-Napoca ne așteaptă la o premieră specială: spectacolul CITY BEAT / CARMEN.


Noul spectacol de pe scena operei clujene este unul cu adevărat inovator pentru că reunește două opere separate într-un tot unitar. Pe de o parte, avem spectacolul „City Beat”, un balet modern semnat Pavel Rotaru, pe muzica formației The Art of Noise, iar pe de cealaltă parte, avem baletul clasic din „Carmen”, și ea o creație a viziunii lui Pavel Rotaru. Sunt două povești foarte diferite, plasate în timpuri diferite, dar pe scena de la Cluj firele narative se vor îmbina perfect pentru a crea un spectacol extrem de complex. Mai multe despre noul spectacol aflăm chiar de la cel care a realizat coregrafia lor, Maestrul Pavel Rotaru, unul dintre cele mai importante nume din lumea baletului românesc. Lectură plăcută!


1. Cum abordați o nouă provocare coregrafică? Ce vă inspiră?


Întâmpin fiecare nouă provocare coregrafică cu entuziasm, un entuziasm care nu își pierde niciodată din forță, elan și farmec. Inspirația o găsesc în muzică, în balerini și, desigur, în subiectul ales – toate sunt surse inepuizabile, atât de ofertante și bogate în sensuri.



2. Care este cea mai mare provocare a unui coregraf?


Provocările unui coregraf sunt multe, dar personal aș conferi întâietate inventării pașilor de dans, creării și potrivirii lor în contextul ideii unui spectacol. Așa încât, creația finită să capete un sens distinct, să spună o poveste, să emoționeze și să transmită sentiment publicului.



3. Și cea mai mare satisfacție?


Satisfacția cea mai mare, atât pentru un coregraf, cât și pentru un balerin, este sala plină, aplauzele din finalul unui spectacol, de fiecare dată când se ridică lumea în picioare și știi că ai reușit să atingi prin ceea ce ai pus în scenă. Acesta este visul nostru, menirea și misiunea muncii noastre.



4. Cum a apărut ”City Beat / Carmen” și această idee de a monta 2 spectacole într-unul singur?



Spectacolului muzical-coregrafic într-un act, ”City Beat”, a fost prezentat în premieră absolută în Atlanta, SUA, în anul 1994, în interpretarea propriei mele companii de balet, International Ballet Rotaru. Lucrarea s-a născut sub inspirația muzicii synth-pop a formației The Art of Noise, care m-a inspirat, și descrie atât tumultul vieții cotidiene americane cu provocările ei, cât și viața de noapte – privită prin penumbra străzilor periculoase, a cluburilor, a grupurilor de motocicliști și a grupărilor rivale, a tinerilor rebeli și îndrăgostiți, a practicii prostituției și a traumei drogurilor, dar și revelația religiei. Spectacolul este unul intens, cu un puls alert și realist.


Carmen” este la rândul său un balet într-un act, pe care l-am creat rămânând fidel nuvelei lui Prosper Mérimée, desigur, dar într-o interpretarea proprie. Coregrafia propusă este una neo-clasică, cu accente clasice și moderne, prezentată într-o formulă concentrată față de lucrarea propriu-zisă, dar la fel de intensă în emoție și trăire.


Alăturarea celor două titluri a venit la propunerea domnului Florin Estefan – Manager general al Operei Naționale Române din Cluj-Napoca, fiind totodată încurajată de domnul Valentin Codoiu – scenograful ambelor spectacole, căruia i s-a părut intrigantă propunerea acestei înlănțuiri. Cu siguranță și spectatorii o vor privi la fel, bucurându-se de două povești de esență diferită și, astfel, de un spectacol cu atât mai complex.



5. Ca proces, este mai greu să legi două opere distincte sau să iei tot conceptul de la 0?


Construirea unui concept de la 0 va fi întotdeauna un proces mai ușor, permisiv și ofertant, din punctul meu de vedere. Întâi de toate, eviți astfel orice posibilă influență din exterior, idei deja prezentate – inevitabile în cazul unor opere reluate și prezentate în nenumărate versiuni. Desigur, valoarea unei capodopere este inestimabilă, clasicul va rămâne clasic pentru totdeauna. Însă libertatea unui concept nou creat, de la 0, își oferă libertate nelimitată asupra viziunii și concepției.



6. Ați spus la un moment dat că baletele pe care le prezentați au  întotdeauna o bază clasică, ea fiind „mama dansurilor”. Ce înseamnă această bază clasică?


Baza clasică a fost dintotdeauna apreciată, asumată și valorizată de mine. În jurul său gravitează tot, e baza incontestabilă, de la ea pornește studiul aprofundat pe care se construiește orice stil nou și spectacol.



7. Ea se aplică activității de coregraf, sau și în dansatori căutați mereu acea bază clasică?


Dansatorii trebuie să aibă baza clasică de la început, aceea este fundația, temelia pe care construim, atât ca și coregrafi, cât și ca dansatori.



8. Mai demult spuneați că vă doriți o punere în scenă a capodoperei ”Romeo și Julieta”. Dar a trebuit să o amânați. O vom vedea curând pe scena operei?


Da, acest titlu mult așteptat se va regăsi în curând pe programul artistic al Operei Naționale Române din Cluj-Napoca. Sunt convins că va fi primit de public cu entuziasm și curiozitate!



9. La ce ne mai putem aștepta în perioada ce urmează?


Avem în perspectivă o serie de ocazii demne de urmărit de publicul larg: ”Balul Operei” este prima ocazie specială, pe data de 9 martie 2019 – unde, la fel ca și la ediția de anul trecut, eleganța și grația balurilor vieneze și a saloanelor de dans se vor regăsi pe scena Operei clujene. Urmează, de asemenea, noi montări pe care le avem în perspectivă: ”Spărgătorul de nuci” de P. I. Ceaikovski, un balet atât de iubit de spectatorii de toate vârstele, la care vom lucra cu dedicare pentru a-l prezenta în luna decembrie 2019. Regele baletelor, ”Lacul Lebedelor”, pe muzica aceluiași celebru compozitor, este și el în curs de pregătire. Iată, așadar, că urmează multe noi surprize plăcute pe care vă invităm să le urmăriți alături de Ansamblul de Balet al Operei Naționale Române din Cluj-Napoca!