LA TRAVIATA de Giuseppe Verdi: Cinci motive pentru a merge la operă

Printr-o coincidenţă fericită avem parte în aceste zile de un ‘double bill’ inedit, La Traviata pusă în scenă la Royal Opera House (proiecţie la Happy Cinema pe 3 februarie, ora 16:00) şi, respectiv, la Opera Naţională Bucureşti (spectacol pe 6 februarie, ora 18:30), deci iubitorii operei lui Verdi se pot regala într-un interval scurt de timp cu două experienţe radical diferite, transmisia prin intermediul marelui ecran de la Londra şi apoi experienţa live oferită de interpreţii ONB.

Muzica extraordinar de plăcută compusă de Giuseppe Verdi face din La Traviata o operă accesibilă oricărui meloman (indiferent de apetenţele personale), o bună poartă de intrare în acest univers muzical pentru neiniţiaţi şi un sanctuar peren pentru aficionados familiarizaţi deja cu labirintul operei ca gen muzical dominat timp de 60 de ani în secolul XIX de Verdi.

La Traviata este o poveste de iubire memorabilă numai bună de savurat în compania celui drag în aşteptarea Valentine’s Day, pentru că rămâne luminoasă şi deseori chiar exuberantă (dacă ne gândim la sărbătoarea din casa Florei) în pofida fondului său melodramatic.

La Traviata este inspirată de povestea curtezanei Marie Duplessis, muza lui Alexandre Dumas pentru “Dama cu camelii”, iar sfârşitul Violettei este acelaşi cu cel al amantei lui Dumas-fiul şi a compozitorului Franz Liszt. Punerea în scenă pune în balanţă doi regizori de calibru mare. La Londra, Sir Richard Eyre, director al Royal National Theatre timp de un deceniu, câştigător a cinci Olivier Awards, care a debutat la Opera House în 1994 cu... La Traviata, având-o pe Angela Gheorghiu în rolul Violettei. La Bucureşti, Paul Curran, fost director artistic al Norwegian National Opera, care a început ca asistent al lui Baz Luhrmann (Moulin Rouge) şi a continuat cu un parcurs itinerant presărat de succese (Tannhäuser – La Scala din Milano, Tosca – Mariinsky Theatre din Sankt Petersburg, The Tsar’s Bride - The Royal Opera din Covent Garden).

Distribuţie. Vom avea prilejul să comparăm performanţele vocale ale sopranelor Ermonela Jaho, multipremiata albaneză şcolită la Accademia di Santa Cecilia din Roma care a debutat ca Violetta la vârsta de 17 ani şi este actualmente una dintre vedetele asociate indisolubil cu acest rol, şi nu mai puţin fermecătoarea şi talentata Diana Ţugui, invitată specială a ONB, laureată la rândul ei în competiţii internaţionale prestigioase. Sigur, la Londra urcă pe scenă Placido Domingo şi Charles Castronovo, dar nu trebuie să uităm că în versiunea ONB avem parte de experienţa live cu Adrian Mărcan şi Alin Stoica.

Poate că aceste motive nu sunt suficiente pentru a răspunde convingător la întrebarea ‘De ce să mergem la operă?’, dar poate v-au sădit în minte o alta: ‘De ce să... nu mergem la operă?’. Poate fi şi acesta un început. (I.B.)

Articol de Ioan Big, Publisher Zile şi Nopţi
credit foto: Sebastian Bucur