Regele moare cu Apolodor la Ţăndărică: Festivalul SALT, 25-28 februarie 2019

Teatru absurd şi poezie suprarealistă pe scena unui teatru perceput încă de mulţi ca fiind unul destinat eminamente copiilor? Da, şi este formidabil că Teatrul Ţăndărică reuşeşte încă o dată să demonstreze că, deşi păpuşile sunt asociate copilăriei în subconştientul public, nu este deloc obligatoriu ca spectacolele şi spectatorii acestora să aibă caracter... copilăros. Promotoare consecventă şi aproape singulară în Bucureşti a trendurilor contemporane din spaţiul teatrului de animaţie şi vizual (care, într-adevăr, includ şi performance-urile cu păpuşi sau marionete dar nu se limitează la acestea), echipa lui Călin Mocanu include în programul primei ediţii a Festivalului SALT organizat sub egida Primăriei Capitalei, două spectacole radical diferite ca fond prin viziunea autorilor textelor-sursă, Eugen Ionescu şi Gellu Naum, dar şi ca abordare regizorală (Eliza Păuna şi, respectiv, Silvia Roman), dar în egală măsură de profunde şi de incitante la meditaţie.

Dacă “Regele”, gândit păpuşăreşte, se referă la atitudinea omului în faţa propriei morţi şi la trecerea graduală de la refuz la resemnare prin diversele etape ale revoltei într-o lume în dezintegrare (personajele se dezmembrează treptat), pinguinul de circ Apolodor, păpuşă înconjurată de actori, este nemuritor în periplul său existenţial în căutarea “fraţilor din Labrador” iar aventurile sale, colorate de scenografia modernă a Iulianei Vîlsan, redefinesc şi revalorizează moral noţiunea de ‘acasă’ în cheie odiseică. “Aşa, cu vânătăi şi gol /Nu cred să mai ajung la Pol... / Missouri clipocea, uşor, / Şi el plângea, plângea de zor...”, “Şi toţi cântau, cântau în cor / Urările prieteneşti: / - Bine-ai venit, Apolodor! / Iar el ofta încetişor: / - Ce bine e la Bucureşti!”.

În afara propunerilor româneşti şi a celor două spectacole inedite regizate de Dimitris Stamou, susţinute de trupa Teatrului de Păpuşi Merlin din Grecia, “Casele clovnilor” şi “Noone’s Land”, Festivalul SALT introduce conceptul de #FreeStylePuppetry (animaţie liberă, improvizaţie cu păpuşi, marionete sau obiecte) care oferă tinerilor artişti cu spirit inovator şansa de a prezenta publicului scurte momente în care sunt inspiraţi de o idee, concept sau stil de animaţie, urmată de “Micul prinţ. Experiment performativ cu marionete”, spectacol al teatrului-gazdă în care copiii sunt cei care devin actori şi mânuitori. Ţăndărică, jos pălăria pentru acest eveniment must-see!

Articol de Ioan Big, Publisher Zile şi Nopţi

PS: 

N.R.: “Apolodor” este prezentat în avanpremieră luni, 25 februarie, de la ora 18:00, iar “Regele moare” marţi, pe 26 februarie, de la aceeaşi oră. “Casele clovnilor” şi “Noone’s Land” sunt programate de la ora 20:00, tot în 25 şi, respectiv, 26 februarie.