POVEŞTI DIN BUCUREŞTI | Povestea Ground Zero, brandul de beri artizanale

Într-un moment în care berea artizanală nu era atât de răspândită și de consumată în România, Alin și Răzvan Matache au pus pe picioare o micro-berărie și un brand care în scurt timp aveau să fie pe buzele tuturor iubitorilor de bere bună: Ground Zero. Investiția de 100.000 de euro a fost din banii pe care Alin i-a strâns din sesiunile de poker online, iar Răzvan a învățat meseria de berar în Marea Britanie și a adus know how-ul și în România. Berile lor au fost atât de apreciate, încât ele se regăsesc acum în localuri din toată țara, iar acest lucru le-a permis să-și deschidă și propriul lor local: Hangar Gastropub. 

Ideea le-a venit cu ceva ani în urmă, când abia descopereau berea craft: „Ne-am petrecut ceva timp la câteva pahare de bere într-un bar din București. La sfârșit, nota a fost așa de mare, încât ne-am gândit că nu am vrea să mai dăm bani pe alcool.” Pe jumătate glumesc, dar cert este că a fost vorba de o provocare născută într-o seară de beție. „Ne-am dat seama că nu ne lipsește nimic pentru a încerca o aventură în domeniul producției de bere craft. Așa că, din seara respectivă, ne-am alocat toate resursele în direcția deschiderii propriei fabrici.”. Ei mai completează că nu i-a tentat ideea de a-și deschide o afacere pur și simplu, ci una care să le ofere un produs de care să se bucure.

Despre greutăți, dar și despre surprizele plăcute, băieții de la Ground Zero spun: „Pentru noi a fost ușor să direcționăm toate resursele noastre în fabrică, pentru că simțeam că ne hrănim o pasiune. Am făcut sacrificii personale pentru a duce proiectul la bun sfârșit, dar statul nu a fost impresionat. Au fost obstacole create de legi foarte restrictive în producția de alcool, care nu se mulau în nici un fel pe micro business-ul nostru.” Dar pasiunea a fost mai mare și, cu timpul, le-au depășit pe toate. „Partea dificilă a fost să rămânem realiști cu termenele pe care ni le ofeream și includeam în planul de afaceri, pentru lucruri care nu țin de noi. Încă este.” Despre surprizele plăcute, ei spun că sunt de natura acestui interviu: „Practic am primit feedback pozitiv și ne-am hrănit cu el. Motivați de acest lucru, am investit 100% din banii generați de afacere pentru a o dezvolta. Acum am crescut de aproape 10 ori capacitatea inițială de producție în mai puțin de 4 ani.”

Despre așteptările avute de la primele beri vs. așteptările pe care le au de la berile pe care le fac acum: „Emoția primelor beri pe care le-am făcut în fabrica din Băneasa nu o putem descrie. Ne așteptam să fie decente, să le putem bea și împărți cu prietenii. Din fericire, ne-au întrecut așteptările și am fost înconjurați încă de la început de oameni care ne-au susținut după ce au gustat berile făcute de noi. Acum încercăm să facem tot berile care ne plac, să implicăm comunitatea creată în alegerea unor rețete și produse noi și să experimentăm în permanență.” 

Despre berea perfectă, în viziunea Ground Zero: „Este cea fără efecte adverse.”

Despre motivele pentru care un iubitor de bere ar trebui să aleagă berea Ground Zero sau măcar să o încerce, băieții de la Ground Zero spun: „Decizia este în mana consumatorilor. Noi îi încurajăm să aleagă educat, bazat pe o înțelegere a procesului de producție și a ingredientelor care intră în bere. Le punem la dispoziție o gamă largă de beri, caracterizate prin gusturi și arome diferite. De asemenea, ușa fabricii noastre este mereu deschisă pentru orice curios sau entuziast în domeniu.” 

Ground Zero a „atacat” și piața de retail cu o bere craft care se găsește și în lanțurile de supermarketuri din București și nu numai. Se numește „Deranj”, iar despre aceasta, băieții spun că singura deosebire față de restul berilor Ground Zero este ambalajul: „Am încercat să micșorăm diferența percepută de consumatorii din retail dintre berea industrială și cea artizanală. În rest, în orice bere Deranj intră aceeași dedicație pe care o avem când facem orice bere în studioul nostru, fiind împinși mereu de dorința de a obține un produs de care să fim mândri.”

Despre consumatorii de craft beer din București, Ground Zero are următoarea părere: „Sunt niște oameni la fel ca noi, cu zile bune și rele, pasiuni, iubiri secrete, dorință de viață, de socializare. Sunt oameni care caută să fie salvați din rutină și care găsesc la sfârșitul zilei o mică scăpare într-un pahar de bere bună.”

Cea mai mare provocare? „Să strângem banii pentru prima fabrică n-a fost ușor. Apoi, prima bere a fost o provocare serioasă, contactul inițial ceva mai contondent cu autoritățile statului, deschiderea celei de-a doua fabrici... Într-un final, nimic insurmontabil.”

Dacă Ground Zero ar fi o persoană, frații Matache o descriu astfel: „Ca pe etichete - The only people for us are the mad ones, who are mad to live, mad to talk, mad to be saved.

Articol realizat de Gruia Dragomir, Redactor Zile şi Nopţi