POVEŞTI DIN BUCUREŞTI | Sneaker Industry: Despre oameni și sneakerheads

Toți pasionații de adidași din România nu doar că au auzit de Sneaker Industry, dar se alimentează constant de aici cu marfă nouă și hype. Nu degeaba în cei aproape 5 ani de activitate Sneaker Industry a devenit un business cu o cifră de afaceri de 1.000.000 de euro. Oamenii din spate sunt: Andrei Gaiță și Bogdan Macovei - owneri, Victor Firan - creative și responsabilul cu design-ul colecției de haine, Silvana Marica - social media și events. 

Sneaker Industry a început ca un proiect menit să acopere în România o piață total fără reprezentare până în acel moment: sneakerheads. „Bogdan și Andrei, cei doi fondatori ai SNKRIND, cumpărau de ani de zile anumite modele de sneakers, care nu ajungeau pe aceste meleaguri, de la magazine din afară. Înainte de apariția SNKRIND, a fost Sneaker Market România, un grup de Facebook de discuții pe această nișă. Observând dorința din ce în ce mai mare a oamenilor de acces către aceste modele, s-au hotărât că e momentul să încerce să le aducă direct aici. Nu am avut un mare plan de marketing, am încercat doar să facem un brand pentru oameni, brandul ideal pe care îl vizualizăm noi ca și consumatori, pentru că asta suntem la bază, consumatori.”, povestește Silvana.

Despre cea mai mare provocare tot ea ne spune că a fost să convingă brandurile că they are worth it. „Fuck it, cea mai mare provocare a fost să îi convingem pe TOȚI că we are worth it. Mulți se așteptau să nu ajungem în stadiul în care suntem azi, nu se așteptau să rezistăm. Uneori, nici noi nu ne așteptam să rezistăm.” De la an la an, se luptă din ce în ce mai tare să aducă modelele pe care le doresc. „Un lucru e sigur: ce nu te omoară te face mai puternic și SNKRIND e din ce în ce mai puternic de la o zi la alta.”, completează Silvana.

În ceea ce privește competiția, nu sunt prea îngrijorați. Ei spun că atâta timp cât încearcă să facă absolut tot ce ține de ei, să crească o comunitate în jurul brandului, nu-și fac griji. „Nu am avut niciodată vise de supremație, monopol asupra pieței de sneakers din această țară. E suficient loc pentru toată lumea. Piața e în creștere și apariția a din ce în ce mai multe magazine nu poate decât să ne bucure: România nu mai este văzută ca o țară de mâna a 3-a fără niciun fel de interes pentru sneakers. Am avut de-a face cu asta? Posibil.”, spune Silvana.

Sneaker Industry în cifre arată astfel: 5 ani de viață, 50.000+ comenzi totale, 7 angajați, 2 interni, 2 câini, în medie 10 evenimente pe an, 1 milion de euro cifra de afaceri și a lot of friends.

Despre sneakerheadșii din România, Silvana ne spune că discuția este una lungă: „Este o mare diferență între sneakerheads și hypebeasts, iar oamenii tind să-i confunde. Apariția trapului și promovarea acestui stil de viață lavish, strâns legat de sneakers, a produs apariția acestor oameni strict interesați de hype: cumpără sneakers doar pentru că e un trend, nu un inters vădit pentru subiect. Altă mare diferență este ca hypebeasts cumpără uitându-se la price tag: dacă e scump, clar este un must have. Dacă perechea este legată de numele unui designer, iar este un must have. Sneakerheads care about sneaker history.  Sneakerheads nu au nevoie de numele unui designer renumit pentru consumatorul larg lângă numele sneakerului. Au nevoie de o semnificație a acelui sneaker in the sneaker game.  Tot ce putem noi să sperăm este ca după primul contact cu hype-ul să fie suficient de puternic încât să îi determine să afle mai mult, să vadă mai multe modele, să se informeze.”

Silvana mai completează că sneakerhead nu înseamnă să ai cele mai scumpe modele, sneakerhead înseamnă să îți pese ce pui în picioare în adevăratul sens. „Și avem sneakerheads pe cinste în toate colțurile țării.”

A influențat Sneaker Industry peisajul urban din București? Noi spunem că da, însă Silvana e mai reținută: „No clue. Sperăm că da. Dragostea cu sila se numește viol și nu am încercat niciodată să ne facem plăcuți de toată lumea. Am încercat să rezonăm cât mai bine cu publicul fără să schimbăm ceea ce suntem. Cred că cel mai mult ne-am apropiat comunitatea prin evenimentele pe care le-am făcut și prin modalitatea de comunicare extrem de friendly și transparentă.”

Sneaker Industry a participat și pe la evenimente din alte orașe, așa că am fost curioși dac[ în provincie e la fel de mare hype-ul cu adidașii sau e doar o chestie care ține de București? Silvana ne spune că și provincia reprezintă: „Yeap, la fel de mare este hype-ul. Evenimentul de suflet la care participăm an de an este Kickin’It, la Cluj. Fiind acolo de la început, ne-a permis să vedem de la un an la altul cum crește comunitatea și în partea aceea a țării și am spune că această creștere e direct proporțională cu cea din București.”

Dacă Sneaker Industry are fi o persoană... dar Silvana ne spune că business-ul lor este o persoană sau cel puțin se comportă ca una: „Oricât de dubios sună, SNKRIND este o persoană, sau cel puțin așa este văzut de către comunitatea noastră. Politica noastră este să nu ne limităm doar la sneakers din punct de vedere comunicațional: abordăm cu ei subiecte de la depresia în rândul adolescenților, la fashion trends. Primim zilnic mesaje în care ne sunt cerute sfaturi de dragoste, facem legit check-uri ale unor produse care n-au nicio legătura cu site-ul nostru. În ultima vreme, brand-urile s-au obișnuit să folosească în comunicare doar aceste personaje cool, populare, deși în real life nu toata lumea e populară, nu toată lumea este „cel mai cool din curtea școlii”. We were the weird kid așa că ne comportăm ca atare, pentru că nu trebuie să te temi să te catalogheze ceilalți ca fiind diferit. Am observat că noua generație este una destul de agitată, afectată mai mult ca niciodată de social pressure. We are here for you cause there wasn’t anyone for us and everybody needs somebody to be there for them. Cum ziceam, o persoană, nu un brand, un om, nu un magazin.”

Planurile de viitor pentru Sneaker Industry sună bine, pentru că anul acesta va fi un episod foarte special pentru ei: „De când așteptăm să spunem asta concret: da, deschidem un magazin fizic. 2019 este anul când primul SNKRIND shop o să vadă lumina zilei. Ne-a luat 3 ani să găsim spațiul în care putem cu adevărat să ne imaginam comunitatea noastră. More details coming soon.”

Articol realizat de Gruia Dragomir, Redactor Zile şi Nopţi
credit foto: Victor Firan