BUCHAREST FASHION FILM FESTIVAL 2019

Modă & Film

În mod cert, evoluţia cinematografiei nu poate fi disociată de modă ca formă de expresie vizuală esenţială în Pop culture. Lăsând la o parte Biopic-urile dedicate lui Coco Chanel, Yves St. Laurent, Valentino sau Dior, sunt puţine lungmetrajele de ficţiune care au moda ca subiect şi, dintre acestea, foarte rare cele în care moda se constituie în chiar miezul produsului cultural (ex. cazul lui “Prêt-à-Porter” al lui Robert Altman), de cele mai multe ori aceasta fiind utilizată pentru definirea contextului temporal al naraţiunii (ex. “American Hustle”, “Bad Times at the El Royale”, “Bohemian Rhapsody”) sau, dimpotrivă, de subliniere a atemporalităţii, sau ca simplu pretext pentru avatarurile protagoniştilor (de la “Fashions of 1934” sau “Funny Face” la “Phantom Thread”, “Kinky Boots” şi “Zoolander”).

Acestea fiind spuse, perpetuarea în peisajul cultural urban modern a unui concept de eveniment în care accentul se mută de pe film pe modă reprezintă nu doar un efort de apreciat ci şi o... necesitate. Mai ales că Bucharest Fashion Film Festival (BFFF), prin complexul de activităţi programate şi varietatea creaţiilor selectate, oferă consumatorului de produse culturale Pop(ulare) posibilitatea de a recepţiona, a înţelege şi a analiza mai profund legătura intrinsecă dintre film şi modă (privită în sensul ei originar, de deprindere colectivă specifică la un moment dat unui mediu social) pe care altfel o percepe doar superficial datorită naturii consumeriste a majorităţii “obiectelor” care i se oferă cu o cadenţă tot mai accelerată.

BFFF se desfăşoară între 11 şi 14 aprilie iar filmele selectate în competiţie vor putea fi vizionate pe 13 (18:30-20:00) şi, respectiv, pe 14 aprilie (16:30-18:00) la Cinema Elvire Popesco.

Premiile acordate de juriul internaţional format din şase experţi în domeniu vor fi decernate în seara zilei de 14 in acelaşi spaţiu, în cadrul ceremoniei de închidere care va debuta cu “Daisies” (piatră de hotar a curentului Nová Vlna), filmul suprarealist din 1966 al cehoaicei Věra Chytilová, interzis la acea vreme dar acum inclus în antologia “1001 Movies You Must See Before You Die”.

În afara competiţiei, vor putea fi vizionate trei documentare de dată recentă care merită atenţie întrucât au fiecare un caracter aparte: nominalizatul la două premii BAFTA “McQueen” (12 aprilie, 19:00), film biografic dedicat designerului Alexander McQueen, urmat de eseul cinematografic “Obscurro Barocco” (12 aprilie, 21:30) ce urmăreşte quest-ul existenţial al iconicului transgender brazilian Luana Muniz, şi “Love, Cecil” (13 aprilie, 16:30), incursiune fascinantă în viaţa celebrului fotograf, designer şi plastician Cecil Beaton. Mai departe, să vedem însă totuşi de ce cuvântul-cheie în BFFF rămâne MODA şi nu filmul...

EXPERIENCE BFFF

Dincolo de contactul cu produse cinematografice asociate cu fashion-ul - inedite ca teme sau tehnici de realizare - Bucharest Fashion Film Festival se detaşează de marea masă a festivalurilor de film uzuale datorită mixului sofisticat de comunicare la care face apel pentru a expune într-un mod accesibil publicului elementele care îi definesc identitatea. Trei sunt highlight-urile de menţionat, substanţiale valori adăugate în beneficiul consumatorului de Pop culture:

#1 A Fashion Film Lexicon @ Teatrul Odeon. Expoziţia multimedia vernisată în deschiderea BIFF (11 apr., 19:30) şi care va rămâne deschisă publicului până pe 14 aprilie își propune să identifice esența unui fashion film și elementele cheie care compun nucleul acestui gen emergent hibrid. Filmele de modă se situează la joncțiunea dintre video-art, scurtmetraj și spot publicitar, caracterul lor distinct rezultând din punctul pe care îl ocupă pe această axă și modul în care explorează tensiunea dintre artistic și comercial. Expoziția investighează rolul imaginii în mișcare în prezentarea și promovarea modei contemporane printr-o selecție care include de la filme scurte cu o structură narativă bine definită la video-uri experimentale ce se bazează pe efecte speciale sau pe abstractizarea imaginii.

#2 Talks. Secţiunea de panel-uri este incitantă deopotrivă datorită topic-urilor alese şi competenţei invitaţilor care vor anima întâlnirile... On Branded Content & New Storytelling Devices @  FIX | Botanical Bar (13 apr., 15.00). Pornind de la diferența dintre fashion films și spoturile publicitare clasice, se va discuta despre diverse forme de brand narration, modalități de a obține contaminarea dintre protagonist și personalitatea brandului, etc. Fashion in Film. Costume as Visual Language @ Fix | Botanical Bar (14 apr., 13.00). Discuția urmărește aprofundarea rolului costumului în cinema și să arate cum, de-a lungul anilor, costumele au ajutat la vizualizarea unor concepte cheie ale modernității, precum timpul, efemeritatea sau identitatea de gen. Setting up a fashion label: a starter kit @ Costadoro Business Lounge, Promenada (14 apr., 15.30). În cadrul întâlnirii vor fi atinse problemele cu care se confruntă tinerii designeri pe drumul de la prototip la distribuție.

#3 Cineconcert: THE INFERNO UNSEEN @ Cinema Elvire Popesco (13 apr., 20:00). “Inferno”-ul lui Henri-Georges Clouzot, avându-i în rolurile principale pe Romy Schneider şi Serge Reggiani, este unul dintre cele mai notorii proiecte cinematografice neterminate din istorie. “Inferno Unseen” reprezintă un grupaj de imagini filmate în 1964, majoritatea teste şi experimente vizuale ale cineastului împreună cu oamenii săi de imagine, susţinut ambiental de muzica interpretată live de Rollo Smallcombe. Un must see & hear!

Articol de Ioan BIG, Publisher Zile şi Nopţi Bucureşti