Gabriel Bota | Miracolul manipulării

Să nu ajungem călători fără bagaje în trenul viitorului. Să nu cumva să ne scape de sub picioare propriul drum. Să nu ne rătăcim mai mult decât suntem deja.


Riscul meseriei de internaut este acela de a te înfunda prea tare în tona de informații pe care le accesezi. Și multe dintre aceste informații sunt bazate pe iluzii succesive, iluzii care se rostogolesc și sunt acceptate fără a mai fi verificate. Această acțiune dă naștere la ceea ce se poate numi „miracolul manipulării”. Și sunt destui „specialiști” care mizează toate jetoanele pe nesăbuința receptorului. Altfel spus, „specialistul” transmite mesajul cu scopul de a-l face pe receptor să acționeze și să gândească într-un anumit mod. Iar, prin efectul de masă, viralizat, receptorul însuși produce acest miracol, e ca un fel ciudat de automanipulare.


Comunicarea a trecut la un alt nivel. E mult mai simplu de transmis și mult mai simplu de gestionat. De exemplu, un „specialist” în comunicare politică își îngrijește mesajul pe naivitatea și lipsa de interes și de analiză calitativă a receptorului. A lua privirea de pe un lucru important și a o redirecționa spre ceva lipsit de importanță dar „senzațional” este doar o tehnică bineștiută. Gândiți-vă doar la ce „like”-uri dați în fiecare zi. Sunt preferate știrile ironice, apoi știrile care produc senzație, apoi știrile care au o poveste umanitară, apoi știri mondene etc. Ordinea este aleatorie. Și toate sunt distribuite de fiecare dintre noi prin liberă voință. Pentru ca, la rândul nostru, să credem că atragem atenția prin ceva ce, de fapt, nu ne aparține.


E un mecanism incredibil de funcțional. Să ne imaginăm un exemplu. Bineînțeles, extrem și abstract. Să zicem, stau liniștit pe fotoliu și beau un vin și am o idee fiindcă mă plictisesc și am nevoie de „acțiune” virtuală, de interacțiune. Nimic mai simplu: scriu o postare: „Titlu: BOMBĂ LA MALL”, Conținut: „dragi prieteni, vă rog să vă anunțați cunoștințele și familia să plece din incinta mall-ului X și să stați la distanță fiindcă în camera de beriatrită a fost găsită o BOMBĂ extrem de periculoasă. Sunt 2 polițiști deja grav răniți iar geniștii încearcă să o dezamorseze, însă nu sunt șanse de reușită. Poliția nu a dat comunicat pentru a nu crea panică dar parcarea aeropurtată este blocată de echipajele de intervenție!!!”


Gândiți-vă, cum ar fi ca această știre falsă să apară în ziua alegerilor, de exemplu, sau în ziua când se votează o lege importantă în parlament? Gândiți-vă dacă v-ați gândit la veridicitatea mesajului și dacă nu l-ați fi distribuit din primul click fără să analizați prea mult. Și, țineți minte, un click aduce cu sine un alt click. Și așa se propagă totul. Gândiți-vă dacă v-ați întrebat cumva ce naiba înseamnă „cameră de beriatrită” sau „parcare aeropurtată”? Gândiți-vă dacă această știre falsă ar fi fost dată de cineva cu un scop anume ascuns. Cine ar fi fost de vină pentru viralizarea ei? Cel care a dat-o primul sau cei câțiva mii care ar fi distribuit-o?


Vedeți ce simplu e? E chiar mai simplu. O știre bombă cu o vedetă buzată care și-a crescut sânii o să fie întotdeauna mai importantă decât o știre despre situația defrișărilor. Pentru că vrem să atragem atenția asupra noastră prin distribuirea ei. Toți, aproape toți!


Doamnelor și domnilor, acesta este „miracolul manipulării”. Noi înșine!


 


Vă salut!


Cu drag,


g