Performing ARTS | RYMDEN: Excepţionalismul scandinav în Jazz

Pe 27 mai, de la 19:30, supergrupul de jazz Rymden va susţine live la Club Control, în premieră în Bucureşti, compoziţiile de pe albumul “Reflections & Odysseys”. Sub un nume inedit care în suedeză înseamnă ‘spaţiu’ (cel cosmic/exterior cunoaşterii umane) performează un trio de muzicieni realmente excepţionali, atât prin viziune cât şi prin talentul interpretativ, cu toţii promotori ai ideii de “jazz european ca formă de artă distinctă” (citat din liderul trupei, Bugge Wesseltoft), ce au contribuit decisiv în cadrul grupurilor lor anterioare (New Conception of Jazz şi e.s.t./Esbjörn Svensson Trio, primul grup de jazz care a cântat în cluburi de rock şi în săli de concerte de muzică clasică) în scrierea unei istorii paralele a muzicii prin abordarea ultramodernă şi deschiderea spre experimente şi explorări neconvenţionale.

Secţia ritmică din Rymden este formată din suedezii Magnus Öström (percuţie) şi Dan Berglund (contrabas), prietenii din copilărie şi colegii în e.s.t. al regretatului pianist Esbjörn Svensson (decedat în 2008), trio influenţat deopotrivă de Béla Bartók şi... Radiohead care, începând cu “Winter in Venice” şi până la “Leucocyte” sau “301”, a devenit un reper esenţial pentru inovarea în jazz-ul convenţional prin utilizarea efectelor electronice şi înglobarea în structurile melodice ale elementelor aparţinând muzicii clasice şi ale unor genuri precum techno, pop sau rock. Öström a bifat de-a lungul carierei colaborări cu nume de prestigiu din jazz precum Pat Metheny, Palle Danielsson, Roy Hargrove ori Viktoria Tolstoy, în timp ce Berglund, format ca muzician de clasică la Academia Regală, a fondat după 15 ani în e.s.t. grupul de crossover/fusion jazz Tonbruket.

Vedeta Rymden este însă pianistul norvegian Bugge Wesseltoft, devenit personaj principal în povestea jazz-ului încă din ’90, odată cu tranziţia pe care a propus-o de la Nordic Jazz-ul asociat cu artiştii ECM spre un nou stil, nu jazz-ul. Autodidactul care la 16 ani începuse să cânte într-o trupă de punk-rock şi la 19 ani devenise un producător important în muzica pop, fusese deja cooptat la finele anilor ’80 în Big Band-ul Oslo Groove Company şi înregistrase cu Jan Garbarek şi Arild Andersen. De aici, colaborările ulterioare cu Billy Cobham, Laurent Garnier ori Terje Rypdal, fondarea propriului label (Jazzland) şi grup (New Conception of Jazz), au părut toate fireşti pentru o personalitate artistică excepţională. Jazzman-ul Bugge Wesseltoft îşi făcuse deja un nume pe scena muzicii electronice şi un fanbase printre amatorii de techno şi dance. După “Sharing”, jazz-ul contemporan avea să fie privit cu totul altfel de către Generaţia Y. Wesseltoft-Berglund- Öström aka RYMDEN, evenimentul jazzistic al sfârşitului primăverii în Bucureşti!

credit foto: Egil_Hansen

Articol de IOAN BIG, Publisher Zile şi Nopţi Bucureşti