XANAX

Xanax este o nouă revelație pe piața de carte și s-a vândut, încă de la primul tiraj, complet, înainte de a intra în librării. Autorul a stat asupra scrierii ei peste zece ani. A avut o poveste mai mult decât interesantă cu publicarea, dialogul cu editurile fiind desprins parcă din filme. A crezut în carte, i-a dat credit tocmai pentru că știa că va fi un volum de succes, un volum de care publicul are nevoie.

Citeam cartea în tramvai, când o doamnă așezată chiar lângă mine, timp de trei stații, a tras cu ochiul la paginile mele. A exclamat la un moment dat, ca și cum s-ar fi trezit cu o cafea extrem de tare: “Există și așa ceva în cărți!”. Ei bine, este nevoie de cărți și pentru cei care, vorba autorului, n-au citit o carte-n viața lor. Desigur, cartea este scrisă pe mai multe straturi, dar este adaptabilă.

Liviu Iancu este unul dintre cei mai cunoscuți jurnaliști de turism din România și a intrat în presă din greșeală în anul 2000, crezând că Mediafax e o agenţie imobiliară, dar s-a lămurit rapid că e mai interesant să scrii știri decât să vinzi case. De acolo a plecat la tabloidul Naţional, însă găinile care nasc pui vii fuseseră descoperite deja, ceea ce l-a făcut să migreze după un an în echipa care a lansat Business Magazin, iar peste o vreme a ajuns la Capital. După câţiva ani s-a întors la Mediafax, de unde a plecat după șapte ani, temându-se că agenţia, intrată între timp în insolvenţă și relocată într-un spaţiu mult mai mic, se va transforma într-o simplă afacere imobiliară. În prezent este jurnalist la Profit.ro, unde a publicat o serie de editorial-povești originale în peisajul presei economice românești, foarte apreciat de cititori. Câteva dintre acestea se regăsesc și în Xanax, romanul său de debut.

Volumul Xanax este un fel de promisiune că poate să-i vindece pe unii de frica de lectură, adică să-i facă pe mulți dintre cei cărora nu le place să citească sau au renunțat la asta din diverse motive să redescopere că textul tipărit poate aduce aceeași desfătare ca Facebook, Netflix sau un meci bun. Liviu Iancu spune că a vrut să facă din Xanax o armă împotriva plictiselii pe care unele cărți o provoacă.

Cartea a apărut în 2019 la Editura TREI și costă 45 de lei.

 

Corina Giurgia