Performing ARTS | ÎMPĂRATUL MUŞTELOR - Guvernul copiilor, o alternativa?

Pe 10 iunie, de la 19:00, la Sala Mare a Teatrului Excelsior este programată o nouă reprezentație a adaptării pentru teatru din 1996 al lui Nigel Williams - autorul dramei de televiziune "Elizabeth I" pentru care Helen Mirren a câștigat Globul de Aur, BAFTA, Emmy și premiul SAG - al cărții clasice scrise de William Golding în 1954, transpusă mai întâi în film (nominalizat la Palme d'Or) de către legendarul Peter Brook în 1963.

Capodopera literară al premiatului cu Nobel se înscrie pe lista eseurilor literare având ca subiect natura umană, alături de nu mai puțin celebrele "Animal Farm" (George Orwell), "Heart of Darkness" (Joseph Conrad), "Brave New World" (Aldous Huxley), "Fahrenheit 451" (Ray Bradbury) și mai recentele "Flowers for Algernon" (Daniel Keyes), "Blindness" (José Saramago) și "Under the Dome" (Stephen King), iar montarea de la Excelsior merită în aceste zile o revizitare - cât pe ecrane rulează încă documentarul "Guvernul copiilor" al Ioanei Mischie - din perspectiva perenității întrebărilor deschise pe care le pune, mai ales în contextul lipsei de consistență și primitivismului soluțiilor oferite societății civile de către clasa politică dâmbovițeană.

În regia lui Tudor Lucanu ("Amalia respiră adânc", "Emigranții"), cu talentații tineri actori Ştefan Iancu (Premiul Gopo pentru "Un pas în urma serafimilor), Vlad Ionuț Popescu ("Medea's Boys") și Mihai Mitrea (Premiul publicului pentru cel mai bun actor - Serile teatrului studențesc, 2017) în rolurile principale ale personajelor-copii angrenați în lupta pentru supraviețuire pe insula izolată și tranziția lor brutală spre viața de adult, "Împăratul muștelor" reușește să redea deopotrivă gravitatea presiunilor conjuncturale la care este supusă microcomunitatea și vulnerabilitatea diferită la nivel individual, accentuată de escaladarea fricilor și anxietăților.

Interesantă și de actualitate rămâne însă și opțiunea regizorului de a dubla alegoria socială cu un tablou al realității concrete la care textul face trimitere ca o fabulă, în condițiile în care în ceea ce privește "bullying"-ul, suntem pe locul întâi în Europa la categoria agresiuni comise de copii cu vârste între 11 și 15 ani (sursa: Asociația "Salvați copiii"). În piesă, fiecare actor reușește să construiască un personaj credibil în circumstanțe incredibile. Ralph (Iancu) reprezintă un mix rațional de bun simț, logică, fermitate și bravură, Jack (Popescu), oponentul său, involuează prin sălbăticire spre dezechilibrul psihic și comportamentul instinctual, iar Piggy (Mitrea) dă de gândit prin obsesia pentru perpetuarea reglementată a conflictului ca motor al supraviețuirii, deci montarea de la Excelsior, chiar dacă nu este o noutate în calendarul stagional, trebuie cu siguranță să fie văzută. Să fie copiii o soluție pentru ieșirea din închistarea socială? Poate că da însă... riscurile nu sunt deloc neglijabile.

IOAN BIG