POVEŞTI DIN BUCUREŞTI | QUESTO: Descoperă orașul printr-un joc mobil de explorare urbană

Questo este o aplicație care te ajută să descoperi orașul printr-un joc pe telefon. E simplu și e o opțiune mult mai amuzantă și interactivă decât un clasic tur ghidat. Questo ajută jucătorii să exploreze orașe rezolvând indicii pentru a descoperi noi locuri și povești despre ele. Fiecare traseu (quest) pe care îl explorează se bazează pe o temă specifică, care poate fi inspirată de un film, o carte, un eveniment istoric sau o legendă.

Acum, aplicația are peste 100 de questuri disponibile, create cu ajutorul unei rețele globale de creatori de conținut, și este prezentă în 40 de orașe europene: București, Londra, Paris, Berlin, Amsterdam, Barcelona și multe altele. Alex Govoreanu, CEO-ul Questo, ne-a răspuns la câteva întrebări:

Despre cum a ajuns să dezvolte Questo, Alex ne-a povestit: „Povestea Questo începe cu cea mai bună pizza pe care am mâncat-o vreodată. Se întâmpla acum 3 ani de zile, într-o piațetă ascunsă din cartierul Trastevere, din Roma. Am ajuns acolo la recomandarea unui localnic, abia la finalul călătoriei mele în capitală Italiei, după ce am petrecut 3 zile vizitând cele mai importante atracții, dar fără să văd adevărată față a Romei. Atunci, mi-am dat seama că aceste experiențe autentice mi-au lipsit în fiecare dintre călătoriile mele de până acum. Mai mult, mi-am dat seama că sunt un turist în orașul meu, în țară mea, pentru că sunt multe locuri și povești pe care nu le știu. Întors în România, s-a născut Questo, jocul mobil de explorare urbană prin care descoperi locuri noi și poveștile lor rezolvând o serie de indicii și provocări conectate de locurile fizice la care ajungi în oraș. Jucătorii au de ales între peste 100 de asemenea trasee cu tematici diverse, din 40 de orașe din Europa și, în curând, din afara acesteia. Tot ce trebuie să faci e să descarci aplicația Questo de Android sau iOS, să alegi quest-ul dorit și să te duci la punctul de start din aplicație. Avem și un video care explică modul de funcționare. Acum, Questo oferă un mod distractiv de explorare a orașelor pe cont propriu sau împreună cu prietenii, iubita sau familia.”

În ceea ce privește Bucureștiul, ni s-au spus următoarele: „Avem 11 questuri captivante doar în București. Cel mai popular este “Bucureștiul Bântuit ÎI: Noaptea Vrăjitoarelor” în care descoperi case bântuite din oraș și afli poveștile lor înspăimântătoare. Foarte popular este și quest-ul “Comoară din Centrul Vechi” în care vei descoperi locuri noi și povești surprinzătoare din București, chiar dacă ai fost prin Centrul Vechi de sute de ori. Mai poți descoperi locuri și povești care au adus Bucureștiului renumele de Micul Paris, poți face o plimbare prin Bucureștiul liniștit, poți face un quest inedit în Cimitirul Bellu sau poți merge cu copiii în Muzeul Antipa, unde aceștia vor deveni detectivi. Lista completă cu questurile o puteți găsi pe site sau în aplicație.”

Despre publicul țintă al aplicației, Alex ne-a dezvăluit că ar fi format, în general, de tineri între 20 și 40 de ani. „Totuși, avem exploratori de toate vârstele: de la 5 ani la 70 de ani. Surprinzător, questurile din București sunt jucate predominant de localnici, care le consideră o activitate inedită. Questurile din afara țării sunt jucate în principal de străini veniți în vizită într-unul dintre cele 4 de orașele în care suntem prezenți: Londra, Paris, Amsterdam, Berlin sau Viena. Cei mai mulți jucători sunt cupluri care vor să facă o activitate împreună urmați de grupuri de prieteni.”

Bucureștenii au primit bine aplicația, Alex povestind că aceștia sunt extrem de încântați de nouă activitate. „La lansarea de noi questuri și la questurile create împreună cu branduri ies sute de oameni să se joace simultan și să se întreacă pentru a câștigă diverse premii. Mai mult, doar în noaptea de Halloween 2018 s-au jucat câteva mii de bucureșteni pe questul nostru bântuit. Avem și bucureșteni care au ieșit la prima întâlnire romantică cu Questo. Mai mult, bucureștenii explorează și alte orașe din România cu Questo (Brașov, Sighișoara, Sibiu sau Cluj), dar și din străinătate.

Despre cele mai mari provocări în dezvoltarea și popularizarea aplicației, ni s-a spus că una dintre cele mai mari provocări este crearea de noi questuri. „Crearea unui quest poate dura 4-5 săptămâni, iar cele mai multe dintre dintre acestea sunt construite de către localnici, care sunt recompensați cu 20% din profitul general de quest-ul creat. Probabil cea mai mare provocare a fost conturarea unei echipe care să lucreze în armonie împreună și să ajute la creșterea aplicației.”

De ce ar opta turiștii sau bucureștenii pentru explorarea Bucureștiului cu ajutorul Questo și nu cu un ghid? „Questo oferă o experiență unică și interactivă. Ești explorator, duci la bun sfârșit misiuni, ești parte din poveste, iar conținutul pe care îl găsești în aplicație este unul atent selectat de către localnicii care construiesc aceste trasee. Questo este o experiență unică din 3 puncte de vedere:

  • Experiență interactivă: ești implicat activ în procesul de explorare al orașului. În felul asta, ești mult mai atent la detalii pentru a răspunde la ghicitori și ai un obiectiv, o misiune.
  • Conveniență: te poți juca la orice ora un quest, te poți opri și continuă când vrei;
  • Experiență personală și privată: te poți juca singur sau cu prietenii, comparativ cu un tur ghidat în care te plimbi cu un grup mult mai mare. Mai mult, cu Questo descoperi locuri noi chiar în orașul.”

 Dacă Bucureștiul ar fi o persoană, Alex ar descrie-o astfel: „Trecută prin multe, dar mereu tânără, surprinzătoare și energică.”

Bucureștiul este și orașul în care Questo s-a bucurat de cea mai mare popularitate: „Pentru că întreaga echipă Questo este aici și cele mai multe quest-uri sunt în capitală. Până acum, mii de oameni s-au jucat un quest în București. Bucureștiul este urmat de Cluj, Iași și Roma.”

Questo are planuri de viitor mari: „Viziunea noastră e să avem quest-uri în fiecare oraș din lume. Pentru 2020 ne propunem să ajungem în 100 de mari orașe din lume. Anul trecut a fost un succes pentru noi din perspectiva tuturor planurilor pe care am reușit să le finalizăm. În momentul de față, peste 75.000 de oameni au instalat aplicația Questo, iar 45.000 dintre ei au reușit să termine un quest și au parcurs peste 100.000 de km - cât să înconjoare planetă e 2 ori.”

P.S Foloseşte codul zilesinopti şi ai 40% reducere la primul quest cumpărat (promoţie valabilă doar până la 31 august 2019)

Articol de Gruia Dragomir, Redactor Zile şi Nopţi Bucureşti