Lucruri pe care le știi doar dacă ești aviator cu Stelian Cojocaru

 

Stelian Cojocaru - Comandantul Aeroclubului Teritorial Brașov, pilot profesionist, instructor de zbor şi instructor de paraşutism

Vârsta: 55 de ani

Dacă vrei să fii aviator trebuie să îți placă să faci asta

„Să fii aviator presupune, în primul rând, să faci școala de aviație, dar mai mult de atât, trebuie să îți placă să faci asta. Dacă vrei să fii aviator, doar pentru că e trendy, șansele de reușită sunt mici, la fel și cele de supraviețuire. Această meserie implică și dezavantaje, precum lipsa vieții personale și de familie, afectarea sănătății și existența stresului. Stresul este o boală, pe care noi aviatorii, o servim cu polonicul“. 

Cei mai buni aviatori sunt cei în viață

„Un aviator trebuie să anticipeze foarte bine, să conștientizeze frica, dar să o controleze prin instinctul de conservare. Se spune că cei mai buni aviatori sunt cei în viață. Disciplina este motivul pentru care selecția elevilor este foarte drastică. În aviație înveți tot timpul. În fiecare an dăm examen pentru a revalida fiecare calificare pe care o avem, chiar dacă eu am zburat de 100 de ori“.

Responsabilitățile principale ale unui aviator sunt siguranța celor din avion și a celor de la sol

„Aviația e ceva care nu te omoară, dar nu te mai lasă să trăiești cum trebuie, pentru că apare dependența de a zbura. În zona noastră de aviație generală, avem prea puțin timp de un zbor de plăcere. Trebuie sa îți asumi mereu deciziile. Responsabilitățile principale ale unui aviator sunt siguranța celor din avion și a celor de la sol“. 

Accidentele aviatice nu sunt ca în filmele americane

„Accidentele în aviație se produc din lucruri mărunte. S-a murit de la o ceașcă de cafea și de la un cuvânt înțeles greșit. Peste 90% din accidente se produc din eroarea umană. Totuși, avionul este cel mai sigur mijloc de transport, pentru că se fac foarte multe verificări, atât avioanelor, cât și personalului“.

E un act de total neprofesionalism să îți dai cu părerea dacă o aterizare a fost bună sau nu

„Eu mă întreb de ce se aplaudă la aterizare? Eu cred că este o descărcare emoțională. Nici măcar eu în calitate de pilot, dacă sunt pasager într-un avion comercial, nu aș putea evalua dacă fost un zbor bun sau nu, pentru că nu am fost în față, alături de pilot, să îmi dau seama ce s-a întâmplat“.  

În aviația generală, într-adevăr se zboară

„Pentru noi, cei din aviația generală, este mai greu. Uneori ne mai vine dorul să stăm în cabină, în timp ce zboară pilotul automat, cum se întâmplă la avioanele comerciale, care dispun de tehnologia care să le permită acest lucru piloților. În aviația generală, într-adevăr se zboară“.