Jurnal de bucureştean: Regalul Art Safari

Am fost la Art Safari, ca în fiecare an, și am plecat încântat, tot ca în fiecare an, o spun neted, fără ocolișuri și fără pretenții de exeget plastic. Pur și simplu, e, an de an, unul dintre cele mai exuberante evenimente culturale din orașul meu. Abundența e dată, firește, de exponate și de un mix savant de curatori, fiecare cu preferințele și viziunea sa. Alt atribut care ține sus prestigiul acestui pavilion cultural e legat de amplasamentul ales. Ediția 2019 (27 septembrie – 6 octombrie) ne prilejuiește, mai ales nouă, bucureștenilor, ocazia rarisimă de a pătrunde într-o căldire emblematică. Cinstit vorbind, mi-am dorit de când mă știu să explorez Palatul Oscar Maugsch, denumit ulterior BCR. Mai întâi, pentru că e în centrul orașului, loc magnetic, de care mă leagă prea multe amintiri ca să risipesc spațiul tipografic menționându-le. Apoi, pentru că fix lângă această clădire se află cea a Institutului de Economie Mondială, unde a lucrat tata până în 1990 - era un miraj când îl vizitam la birou și, mai cu seamă, la petrecerile de Crăciun, fiindcă să știți că am avut și noi party-uri memorabile de Sărbători, chiar în vremea lui Moș Gerilă. 

Dar să intru, pe repede înainte, pe recomandări - le voi face, firește, în ordinea subiectivă a preferințelor mele - legate de actuala ediție Art Safari. Întâi de toate, vizitați „Pavilionul Supercontemporan „Young Blood. Arta timpului tău”, care-l are drept curator pe Zgondy - Mihai Zgondoiu, pentru cine nu-l știe, pentru că e un tip foarte cool. Mișcarea artistică tânără din România abordează teme curente, precum familia, munca la corporație, schimbările climatice, fake news, dar și teme universale, ca iubirea sau destinul, în viziunea artiștilor din mileniul III. Mi-a furat inima și Pavilionul Internațional „Made in China”, curator Ji Zhongpeng. Parcurgeți o expoziție-călătorie în arta chineză contemporană, martoră a schimbărilor majore din ultimele decenii, lucrările fiind pentru prima dată expuse în Europa. Evident, nu puteți omite Pavilionul Muzeal „Tonitza și geniul copilăriei”, curator Zoltán Soós, unde sunt capodopere de Nicolae Tonitza, provenite de la prestigioase muzee și colecții private din România, dar și din Europa, Tonitza fiind colecționat și în afara granițelor. Focusul expoziției este universul copilăriei. 

Să vă mai spun că am avut bucuria uriașă de a mă revedea cu Horia-Roman Patapievici, pe care-l prețuiesc nespus? Și că Horia, în calitate de președinte al Casei de Licitații A10 by Artmark, este unul dintre speakerii programului educațional Art Talks, care înglobează conferințe pe teme de artă, susținute de personalități precum Doina Păuleanu, Director al Muzeului de Artă din Constanța, Alin Comșa, Director al Institutului de Management al Artei, Georgeta Filitti, istoric modernist, Ioana Ciocan, director general Art Safari București, artiștii Kuflex și Giuseppe Ragazzini? 

Închei în consonanță cu distinsa Ioana Ciocan: „Să poți admira arta lui Nicolae Tonitza în același loc cu arta creată după anii 2000, să descoperi arta prin intermediul tehnologiei, să crești tinere generații iubitoare de artă, să fii surprins de noi experiențe urbane – Art Safari face toate aceste lucruri posibile, oferind o altfel de experiență de vizitare a expozițiilor, mai fresh, mai adaptată secolului în care trăim. Bucureștiul este și anul acesta pe harta marilor capitale culturale europene”.

Articol de Horia Ghibuţiu