"Romance of sound" - turneu în România al violonistului Alexander Scherbakov

 

 

 

 

Alexander Scherbakov se reîntoarce pe scena românească după mai mult de 10 ani cu un program de miniaturi romantice inedite și mai puțin cunoscute pentru vioară și pian, unele dintre ele fiind cântate în prima audiție în România.


 

Soția sa, pianista și compozitoarea Mădălina Slav îi  va fi alături pe scenă în acest mini turneu și ea însăși ne dezvăluie că a pregătit o surpriză în prima audiție pentru publicul românesc, o miniatură pe care a dedicat-o soțului ei. Printre lucrările compozitorilor Ceaikovski, Rachmaninov, Kreisler, Sarasate, Schumann și Debussy programul va cuprinde și lucrări de compozitori mai puțin cunoscuți precum Willy Burmester, Theodor Fröhlich, Roberto Drigo, Lili Boulanger, Manuel Ponce, Măria-Theresia Paradies și William Kroll, o selecție de suflet, atent aleasă pentru publicul care va dori să îi urmărească în concertele lor la Ateneu Tecuci în data de 9 Noiembrie, orele 19.00, la Sala Oglinzilor în Sibiu pe 15 Noiembrie orele 18.00 și la concertul final pe data de 23 Noiembrie la sala mare de concerte a Ateneului Român orele 19.00.

Denumiți de către Michael Hill “Music aristocracy on stage”, tandemul Scherbakov Slav este una dintre cele mai strălucite apariții din ultimii ani în domeniul interpretativ al muzicii culte, cu puternici filiații românești.
Legătura puternică a celor doi interpreți în viață de zi cu zi se simte în concert, emanând prin interacțiunea lor constanța și prezența scenica electrizantă, oferind publicului experiența unei implicări personale prin apariții spectaculoase dar și de o infinită sensibilitate artistică.
Ambii instrumentiști au atins o virtuozitate și o capacitate de comprehensiune a textului muzical întru totul remarcabile, probate în numeroasele lor turnee efectuate pe Glob. Ultimul concert la Ateneul Român, cel de Anul Nou în 2006, susținut în compania orchestrei Filarmonicii George Enescu dirijată de maestrul Sabin Pautza, a convins pe deplin, atât publicul cât și critica de specialitate, că duo-ul  Scherbakov-Slav merită să își asume și un rol de  propagator al valorilor muzicale românești.

ALEXANDER SCHERBAKOV “a fascinat publicul cu enorma sa capacitate tehnică și rază nelimitată de culori ale timbrului său specific”, spunea Corriere di Novară, Italia.

Los Angeles Times a  scris cum “violonistul a arătat o pasiune și o sensibilitate neașteptată pentru un interpret atât de tânăr”. 

Tribuna Magazine din Portugalia a scris: “Lectura” oferită de Scherbakov menține un salutar echilibru între revelarea intețiilor componistice și aceea a propriului potențial interpretativ. Această complexitate transfigurată cu grație mi-a reamintit recitalurile date de David Oistrach...”.

Numeroși critici l-au aplaudat în scris pentru De Telegraaf din Olanda, Zürichsee Zeitung.

 

MĂDĂLINA SLAV pe de altă parte este aclamată de publicul român și internațional din două ipostaze, aceea de interpret și de compozitor. Ideală și temperamentală, sensibilă și pasionată, fascinează cu prezența ei scenică.

Fosta studentă a legendei Dan Grigore, și-a clădit o carieră concertistică de succes, cântând solo și cu numeroase orchestre în săli renumite și festivaluri consacrate în capitalele muzicale ale lumii precum New York, Los Angeles (Alfred Newman Hall și Fred Kavli Theater), Porto (Casă da Musică), Stuttgart (Liederhalle), Madrid, Londra, Paris, Berlin și nu în ultimul rând la Zurich, orașul unde momentan locuiește.

Criticii de specialitate o iubesc, scriind despre ea cu admirație, precum Actualitatea Muzicală: “ ...o explozie de aplauze și ovații! Un concert de neuitat! Cele mai mici detalii din partitură complexă, toate ritmurile de jazz ale lui Gershwin și virtuozitatea pasajelor executate fără egal de Mădălina Slav, dovedind încă o data măiestria sa pianistica”, sau pentru emisiunea “Instrumental Works” din Italia: “...o apariție excepțională, admirabilă în Patetică lui Beethoven, poetică și expresivă în Pavana lui Enescu, dovedind un nou nivel de interpretare și extrem profesionalism”.

Fernando Laires spunea despre ea cu aplomb în New York că “a fost o oportunitate să o asculte live în concert, văzând ce relație omogenă de prietenie necondiționată are cu instrumentul și cum personalitatea ei explozivă poate produce și sunete de o finețe atât de rara”.

Compozitorul și criticul Vasile Timiș a scris că “Mădalina este un fenomen, apariția ei pe scenă având o peculiaritate și o radianța specifică doar ei, cu un sunet transparent și natural produs prin eficientă și excelența sa artistică, fără nici un efort vizibil”. Maestrul Sabin Pautza este momentan fascinat de compozițiile ei instrumentale  pe teme românești și dorește să le orchestreze într-o suită de piese pentru pian și orchestră pentru a fi prezentate în viitorul apropiat publicului românesc și celui internațional.

poza :https://de.clearharmony.net/