Povești din București | Magazinul Economiei Sociale și al Faptelor Bune

 

 

 

 

De câteva luni, există în București un magazin care sprijină faptele bune și unde poți găsi foarte multe produse ce provin de la mici afaceri locale sau de la antreprenori sociali. Este locul perfect pentru a cumpăra cadouri pentru sărbători, pentru că astfel faci un bine dublu.

 

Despre cum a apărut Magazinul Economiei Sociale în București: „Magazinul Faptelor Bune aparţine Asociaţiei Caritas Câmpulung (Câmpulung Muscel, jud. Argeş). Asociaţia Caritas Câmpulung este o organizaţie non-profit sub tutela Bisericii Romano-Catolice (ea activând din anul 1999) acreditată ca şi prima întreprindere socială de inserţie din jud. Argeş, din anul 2017, de către AJOFM Argeş. Ca şi activitate economică, aceasta este întregită de un restaurant şi terasă în Câmpulung, croitorie unde lucrează persoane ce provin din medii dezavantajate, fermă şi minifabrică de brâză din Schitu Goleşti şi magazinul social din Câmpulung. Primul magazin de acest tip l-am inaugurat în aprilie 2017 în centrul oraşului Câmpulung (asta după lungi demersuri făcute pentru elaborarea LEGII ECONOMIEI SOCIALE împreună cu colegii noştri din RISE şi alte Federaţii), iar ulterior, în iunie 2019, am decis să deschidem acest magazin social şi în Bucureşti.
Ideea magazinului Faptelor Bune a venit din dorinţa de a promova antreprenoriatul social şi local, din dorinţa de a aduna într-un singur loc produsele care provin din sfera economiei sociale şi antreprenoriat local, la scară mică, care să respecte valorile umane şi să scoată în valoare capacitatea omului de creaţie şi micii întreprinzători. Am făcut asta pentru că aici este întâmpinată cea mai des problemă a lor: şi anume, pe partea de marketing şi promovare, locurile unde îşi pot vinde produsele fiind destul de limitate. Magazinul vine, aşadar, ca o dovadă a faptelor organizaţiei proprii, dar şi ca expunere a faptelor altor organizaţii care fac acelaşi lucru, încearcă să producă ceva pentru a supravieţui şi a le da oamenilor încredere.”

 

Pentru cei care se întreabă cum arată oferta Magazinului de Fapte Bune, iată: „Magazinul nostru cuprinde în oferta sa produse alimentare şi nealimentare de la producători sociali şi locali: ulei natural, dulceţuri, siropuri, miere de albine, tinctură de propolis, sarea florilor, produse de panificaţie (brutărie cu maia), paste de casă, muştar bio, vin pelin, cidru de mere, sucuri naturale şi sucuri bio, caşcaval 100% natural de la minifăbricuţa noastră de brâzeturi din Schitu Goleşti (jud. Argeş), săpunuri naturale, sare de baie naturală, lumânări decorative parfumate sau neparfumate, jucării din bumbac, păpuşi vesele handmade, produse de decoraţiuni pictate manual (magneţi de frigider, seturi de bucătărie, pahare, agende, vaze, rame foto, sticle etc), sacoşe de pânză şi fetru, huse pentru laptop şi tabletă din fetru, tricouri, produse din colecţia Remesh – produse reciclate din bannere publicitare (genţi, ghivece, penare, coşuri de depozitare, cutii depozitare, mape), obiecte decorative din flori uscate şi muuulte alte produse unice şi deosebite. Magazinul are  pe rafturile sale produse de la asociații din sfera economiei sociale din toată țara: Atelierele sociale Spheric, Asociația Phoenix-Speranța – Mediaș, jud. Sibiu,  Atelier Simpluș - Mănești, jud. Dâmbovița,  Atelierul de Pânză – București, Ateliere Fără Frontiere – București, Fundația de Dezvoltare Locală Speranța – Tg. Neamț, jud. Neamț, Asociația Ateliere Protejate – București, MamaPan, București, Bunicel.ro – Costești, jud. Argeș, și produse din economia locală, întreprinderi individuale și de familie: Criservo Alt Style – Câmpulung, jud. Argeș, Bio Boutique – Berevoiești, jud. Argeș, PFA Mohr Vasile – Câmpulung, jud. Argeș, : Camelia Art Decor  -  Valea Mare Pravăț, jud. Argeș, Premium Fruct – Câmpulung, jud. Argeș, Crama Diac (Gelid Winery) – Bucov, jud. Prahova, Biofarmland Manufactura – Firiteaz, jud. Arad.”

 

Despre reacțiile primite, ni se spune: „Am replicat acest model în Bucureşti pentru că în Câmpulung (oraş mic de provincie), deşi toată lumea îl aprecia, nu a avut efectul scontat ca şi formator de opinie. De asemenea, mulţi dintre clienţi erau turişti sau trecători prin Câmpulung – apreciau şi spuneau că în Bucureşti lumea ar fi mai receptivă. Beneficiind de susţinerea Arhiepiecopiei de Bucureşti – care ne-a pus la dispoziţie spaţiul şi care ne-a susţinut în permanenţă şi cărora le mulţumim -  am început funcţionarea şi în Bucureşti. Reacția pe care o primim vis-a-vis de magazin este una pozitivă de fiecare dată, chiar dacă se traduce mai greu în vânzări, dar nu renunţăm aşa ușor.”

 

Cea mai mare provocare pentru Magazinul Faptelor Bune a fost (și este) lipsa legislaţiei în vigoare a economiei sociale: „Legea economiei sociale a fost adoptată abia în 2015, după dezbateri ce au durat 5 ani, iar metodologia de aplicare a fost publicată după încă un an și jumătate.”

 

Despre impactul pe care și-ar dori să-l aibă magazinul lor asupra orașului sau comunității: „Impactul pe care dorim să-l aibă este acela de conştientizare a problemelor de integrare pe piaţa muncii a persoanelor din grupurile vulnerabile, de apreciere a lucrurilor pe care aceştia le produc, dorim să le  promovăm valoarea umană şi activităţile care aduc o schimbare în bine în familie, societate şi comunitate. Sperăm ca acest tip de antreprenoriat social şi local să dezvolte un simţ al responsabilităţii vis-a-vis de consumul produselor la nivel local.”

 

Ce le place vs. ce nu le place la București: „Venind dintr-un oraş provincial de munte, cred că aglomeraţia, traficul şi lipsa locurilor de parcare este ceva ce încă ne oboseşte. În ceea ce priveşte ceea ce ne place la Bucureşti, putem spune că diversitatea cu care ne-a obişnuit în materie de orice, deschiderea cu care vine spre nou şi spre dezvoltare.”

 

Când vine vorba de proiecte similare, ni se recomandă: „Proiectele similare pe care le recomandăm în Bucureşti sunt, de altfel, întreprinderile ale căror produse se găsesc în magazinul nostru:  Atelierul de Pânză, Ateliere Fără Frontiere, Asociația Ateliere Protejate, MamaPan – Brutăria cu maia, Concordia.”

 

Despre planurile de viitor pentru Magazinul Economiei Sociale București: „Pregătim acum un proiect de colaborare cu Universitatea de Asistenţă Socială şi Teologie Romano-Catolică pentru voluntariat în acest magazin.”