Cum a schimbat Star Wars istoria efectelor speciale la Hollywood

 

 

 

 

Povestea începea în 1977 când George Lucas a fondat Industrial Light & Magic, firma care se va ocupa de efectele speciale din blockbusterul A New Hope. John Dykstra, un tânăr de 27 de ani, este chemat să supervizeze efectele vizuale care vor face din primul Star Wars un film de referință în industria VFX.

Dykstraflex-ul: inovația care a redefinit bătăliile în spațiu

Până la Star Wars, filmările navelor spațiale se făceau pe baza unor machete, lucru care dădea senzația de rigiditate și nefiresc. În 1977, John Dykstra construiește Dykstrafelx-ul, o camera cu senzori de mișcare, controlată cu ajutorul computerului, care putea filma deplasarea unei navete spațiale pe fondul ecranului albastru mișcându-se în jurul navetei, în așa fel încât senzația de mișcare în spațiu să pară cât mai firească.

Dykstraflex-ul, care a însemnat o adevărată revoluție în istoria bătăliilor cinematografice în spațiu a fost folosit și pentru a reda în The Empire Strikes Back (1981) mișcările AT-AT-urilor, celebrele transportoare blindate pe patru picioare, sau a Tauntauns-ilor, șopârlele folosite în scenele de luptă. Industrial Light & Magic avea să extindă tehnica și în alte filme celebre precum: Indiana Jones, Blade Runner, E.T., sau Ghostbusters.

Pentru construirea acestui system de camera de filmat, Dykstra și echipa lui au introdus în cinematografie computerele. Care, la vremea respectivă, după cum își aduce aminte John Dykstra erau de dimensiunile mai multor frigidere și aveau puterea de calcul a unui calculator de buzunar de astăzi.

În The Empire Strikes Back, scenele de urmărire ale navetei Millennium Falcon și flota de navete din jurul stației Star Destroyer au fost filmate separate și reintroduse ulterior prin supraimpunere în același cadru.

Primii pași către CGI (computer-generated Imagery)

În Return of the Jedi (1983), Lucasfilm Computer Division – care avea să devină mai târziu faimosul studio Pixar- construieste un model holographic al navetei imperial Death Star. E primul pas către CGI făcut de George Lucas și compania. În anii 90, Lucas experimentează prin Industrial Light & Magic folosirea CGI-ului în filme precum Terminator 2: Judgment Day sau Jurassic Park.

The Phantom Menace (1999) devine primul film din istorie având un personaj construit digital în totalitate: nimeni altul decât Jar Jar Binks. E o piatră de hotar în ceea ce privește tehnica motion capture.

Phantom Menace a adus și alte inovații în materie de efecte speciale. Supervizorul John Knoll a construit de la zero, printr-o migăloasă tehnică de mapping computerizat, peisajele deșertice pe fundalul cărora se desfășoară acțiunea din film.

În 1978, John Dykstra și echipa lui câștigau Oscarul pentru cele mai bune efecte speciale. Restul e istorie în universul mereu în expansiune al francizei Star Wars.

George Mihalcea, redactor Zile și Nopți