Zile şi Nopţi: De la viaţă urbană la cultura pop(ulară)

Cândva, prin anii ‘90,  mi-am dat seama de un lucru. Dacă eu mă bucuram în copilărie de tortul gustos şi mişto ornat pe care mi-l făcea maică-mea de ziua mea şi mâncam din el până mă păştea indigestia (consumption economy), de ziua ei, fiicei mele mileniale i se fâlfie de tortul în sine, pentru ea esenţială fiind de fapt întreaga experienţă oferită de pretextul servirii acestuia... unde, cu cine şi ce i se mai întâmplă pe lângă acel tort, şi atunci dar şi după aia, prin intermediul social media. Tortul dispare din minte, experienţa însă rămâne (experience economy). În secolul 21, experienţa a devenit poate cel mai important cuvânt din existenţa noastră.

Cu Zile şi Nopţi, de 20 de ani neîntrerupţi, continuăm să cultivăm apetitul pentru experienţă şi experimente, forme de consum imaterial în care singurul judecător final al calităţii este chiar beneficiarul lor, un evaluator aflat într-o situaţie win-win pentru că, indiferent de verdict, acesta contribuie la rafinarea sistemului personal de referinţe pentru noile experienţe ce vor urma. Cu Zile şi Nopţi am plecat la drum ca ghid de experienţe urbane care propune şi nu impune - întotdeauna cu un ‘reason why’ - şi mergem mai departe pe acest drum. Doar că dintr-unul cu două-trei benzi, drumul s-a transformat într-o superautostradă prin înmulţirea fenomenală a produselor şi experienţelor de Pop culture.

Pop culture, cultura pop(ulară), are zeci de definiţii care diferă în funcţie de context sau perspectivă, dar noi îi dăm un înţeles simplu, cel de cultură care este acceptată şi adoptată de un grup de oameni. Noţiunea de mărime a grupului, a “masei”, este relativă ca şi criteriu de ierarhizare, segregare sau departajare între arta ‘cultă’ şi cea ‘pop’-ulară, deci nu îl vom lua vreodată în calcul pentru a amplifica falia artificială dintre cele două. Nu credem că nivelul de cultură sau numărul follower-ilor pot determina încadrarea unei experienţe în Pop culture sau nu. Valurile făcute la un meci de fotbal fac parte în aceeaşi măsură din Pop culture ca şi aprinderea telefoanelor la Ed Sheeran, concertul unei trupe la debut nu poate fi considerat mai ‘nepopular’ decât show-ul lui Celine Dion, iar un film de avangardă nu poate fi exclus din Pop culture doar pentru că e mai puţin accesibil.

În ce ne priveşte, deschiderea spre cele mai noi şi variate experienţe din spaţiul cultural accesibil oricărui cititor, dincolo de orice frontieră trasată de prejudecăţi, localizare geografică, context social sau mediu de comunicare, continuă să reprezinte calea pe care Zile şi Nopţi o va urma ca... Pop Culture Magazine.

Editorial de Ioan Big, Publisher Zile şi Nopţi