Povești din București | Stația RomBeer - Locul unde-ți faci plinul cu bere artizanală la pet

Igor Leșan este un antreprenor originar din Republica Moldova care a făcut posibil ca românii să-și ia berile artizanale preferate la pet. Treaba asta o poți face în București la Stația Rombeer, care funcționează cu succes încă din anul 2016.

Am stat de vorbă cu Igor pentru a afla mai multe despre această afacere inedită.

Cum a apărut Stația RomBeer?

Stația RomBeer a apărut dintr-o necesitatea personală. Ca și majoritatea românilor, sunt consumator de bere (România se află pe locul 10 în lume la consum de bere, fiecare român consumă peste 85 de litri de bere pe an). Din păcate, până să descopăr berea artizanală nu consumam o „bere” în adevăratul sens al cuvântului. Berea este un aliment, ca și pâinea, berea este obligatoriu să fie proaspată și să fie consumată în cât mai scurt timp de la fabricație.



Conceptul care stă în spatele Stației RomBeer este o paralelă făcută cu stațiile PECO, unde te alimentezi cu tipul și cantitatea de combustibil pe care ți-l dorești. Exact ca la stațiile de alimentare cu carburant, procesul se petrece și la Stația RomBeer, doar că pe post de combustibil noi aducem consumatorului bere (în adevăratul sens al cuvântului).

Berea de la Stația RomBeer este în primul rând proaspătă, nepasteurizata și în 98% din cazuri nefiltrată. Berea se îmbuteliază pe loc. Clientul are libertatea de a alege din peste 30 de sortimente de bere, produsă exclusiv în România și are libertatea de a alege cantitatea dorită, în prealabil având posibilitatea să deguste din fiecare sortiment.
În plus, personalul specializat va îndruma clientul spre alegerea unei beri exact pe gustul lui, mergem până la a recomanda parring-ul de mâncare potrivit pentru fiecare bere.

Cum se face că a prins așa de bine business-ul tău?

România nu este țara consumatoare de „cafenea”. Noi consumăm, de obicei, acasă. Indiferent despre ce produse vorbim, food sau băuturi.
Acest lucru se vede clar din statistici, vorbesc de bere acum: consumul de bere draft în România este de 5,3 %, în schimb, berea la PET este de 50%.

Stația RomBeer vine exact pe necesitatea pieței: bere draft consumată unde consumatorul se simte cel mai bine: acasă, la grătar, la iarbă verde, munte, mare etc. Practic, clientul Stației RomBeer nu este limitat de a consuma un produs proaspăt doar în local.

În plus, Stația RomBeer oferă cel mai bun preț al produsului. Prin metoda de îmbuteliere direct din butoiul de bere, se omit foarte multe cheltuieli, cum ar fi sticla, capacul, eticheta, mână de lucru la îmbuteliere. În unele cazuri, la Stația RomBeer berea artizanală este cu 40% sub prețul pieței.

Cât de greu este pentru berea artizanală românească să se impună pe o piață dominată de marii jucători din industria berii?

Berea artizanală din România se confruntă cu dificultăți în a ajunge la consumator. Practic, toate canalele clasice de distribuție sunt blocate de marii jucători, aici vorbim în special de industria horeca și de marile lanțuri de distribuție (supermarket, hypermarket, rețele de magazine de cartier). Stația RomBeer este soluția fiabilă în a rezolva această provocare. Noi lucrăm direct cu producătorul.
Producătorii mici nu dispun de bugete de promovare considerabile, aici personalul Stației RomBeer își asumă rolul de informare și de ghid în lumea berii artizanale românești.

Care a fost cea mai mare provocare de care v-ați lovit?

Provocarea principală a fost în a livra consumatorului produsul în starea lui inițială. Berea este un produs perisabil, Stația RomBeer lucrează în regim de magazin de pește proaspăt. Au fost necesare dotări speciale: camere și vitrine frigorifice, igienizarea permanentă a utilajelor, proceduri și procese stricte de funcționare a unității și a personalului din unitate.

 

Care este impactul pe care v-ați dori să-l aveți asupra bucureștenilor?

Încă de la început ne-am propus să fim o poartă a bucureștenilor către relaxare. Din acest motiv locațiile Stației RomBeer sunt deschise în cartiere rezidențiale, lângă casa omului. După vizita la Stația RomBeer, pasionatul de bere intră în lumea lui, acolo unde se simte cel mai în siguranță și în spațiul lui de confort.

Ce vă place vs. ce nu vă place la berea artizanală din România?

Ne place: un produs în plină ascensiune. Producători pasionați în primul rând de gust și calitate, business-ul și profitul vine ca bonus.

Nu ne place: legislația greoaie din domeniul reglementării pieței.

Ce vă place vs. ce nu vă place la consumatorul de bere din București? Și de ce credeți că atât de mulți români au început să-și schimbe gusturile și să prefere berea artizanală în detrimentul celei industriale?

Ne place: fidelitatea cu care suntem tratați de către clienții noștri.

Nu ne place: traficul din București. În acest moment este deschisă o singură locație, în Șoseaua Pantelimon nr.111. Accesul din celelalte zone se face greu și anevoios, din cauza traficului.

Cu tot cu acest impediment, consumatorul de bere proaspătă înfrunta și traficul. Fidelizarea consumatorului se petrece extrem de rapid. Este de ajuns o vizită și o degustare la Stația RomBeer pentru ca consumatorul să-și schimbe brusc preferințele în materie de bere. Berea artizanală este în primul rând GUSTOASĂ, nu balonează și nu provoacă senzația de mahmureală după consum. Tot ce aștepți de la un produs de calitate este livrat de industria berii artizanale, care, pe lângă cele amintite mai sus, oferă și o diversitate imensă.

Care e cea mai importantă lecție pe care ați învățat-o din perioada de activitate?

Să nu faci rabat de la nici un aspect al afacerii. Contează absolut orice nuanță. De la relația cu furnizorul până la satisfacția finală a clientului. Orice compromis făcut aduce pierderi, nu doar financiare.

Ce ne puteți spune despre produsele voastre? De exemplu, care e cel mai ciudat sau special sortiment pe care-l aveți?  

Produsul principal al Stație RomBeer este serviciul ireproșabil de a face posibilă întâlnirea consumatorului cu cel mai bun produs din piață și anume berea artizanală. “Produse ciudate” nu avem. În schimb avem produse care corespund exact clasificării lor în nomenclatorul berii. Dar întrebarea este justificată.

Berea se împarte în 2 categorii mari: ALE și LAGER.

ALE – bere de fermentație înaltă (cu temperatura de fermentare 18-26°, cu timpul de fermentare de cel puțin 21 de zile)

LAGER – berea de fermentație joasă (cu temperatura de fermentare 4-7°, cu timpul de fermentare de cel puțin 15 de zile)

De aici pornim și ne ramificăm în peste 2000 de stiluri individuale.

În România 99% din berea de pe piața este bere tip LAGER și subcategorie pils, din acest motiv noi avem așteptări foarte exacte de la gustul berii, ceea ce este cel puțin greșit, pentru o piață ce se află pe locul 10 în lume la consum.

BEREA este un produs destul de sofisticat ce are influențe istorice, regionale, artistice.

Un mic exemplu, în comparație cu vinul:

Vinul are 5 culori de bază (alb, roșu, roze, orange și negru), berea are 25 de culori de bază.

Principala diferență dintre producția de vin și cea bere:

VIN – 80% natura – 20% influența omului

BERE – 80% este influența omului și doar 20% este natura sau ingredientele folosite.

Ce planuri de viitor aveți? Ce urmează pentru Stația RomBeer?

Stația RomBeer și-a propus să dezvolte domeniul berii de calitate în România, oferind proximitate și varietate în aprovizionare.
Pentru acest motiv ne extindem în regim de franciză. În acest moment sunt semnate și funcționale magazine Stația RomBeer în Craiova, Constanța, Baia Mare și urmează în toată România.

Obiectivul pentru următorii 3 ani este deschiderea a 300 de unități pe teritoriul României și cel puțin 50 de unități în București și Ilfov. 

Interviu de Gruia Dragomir, redactor Zile şi Nopţi