POVEȘTI DE SUCCES | 5 To Go, cel mai mare lanţ de cafenele din România

Din 2015 și până în prezent, în 5 ani, 5 To Go a avut parte de o dezvoltare extraordinară, devenind cel mai mare lanț de cafenele din România - peste 150 de locații în București și alte 16 orașe din țară.

În plus, este un brand 100% românesc, ce-i are ca fondatori pe antreprenorii Radu Savopol și Lucian Bădilă. De asemenea, este și cea mai accesată franciză de pe teritoriul țării.

Radu Savopol ne-a povestit mai multe despre această afacere de succes.  

Cum ți-a venit ideea de a deschide prima cafenea și cum ai reușit să ajungi la povestea de succes din prezent?

Lucrez în domeniul HORECA de peste 20 de ani și îmi doream să fac o schimbare, dar tot în acest segment.
Anul 2014 a fost un an în care mi-am propus să găsesc ce voi face în continuare, eram într-un punct delicat ca business și, poate, acest fapt a făcut să fiu mult mai atent la ce voi face și cum voi face.

Am deschis prima locație în 7 ianuarie 2015 în Piața Lahovari din București, un coffee shop de 12 metri pătrați, acesta a fost startul. Am testat, am experimentat, am făcut proiecte de dezvoltare pe perioade scurte și, când am simțit că este momentul, am accelerat. Am adus în echipă oameni apropiați (pe Lucian Bădilă, de exemplu), cu care am mai lucrat și în care avem încredere. La rândul lor și ei au avut încredere în viziunea mea. Toate aceste experiențe au venit la pachet și cu acel gram de noroc care nu trebuie să lipsească în start-up-uri de succes.

Cât de greu este să-ți deschizi o cafenea pe piața locală?


Nu este simplu și nu a fost simplu să fac o cafenea în România.
Legislația este încă destul de diferită de la sector la sector și de la oraș la oraș. Am avut avantajul că, lucrând 20 de ani în HORECA, știam exact de ce este nevoie pentru o dezvoltare în acest domeniu. Tot din experiența mea mi-am dat seama că se schimbă trend-ul în ceea ce privește consumul de cafea și atunci am fost atent la schimbările din țările dezvoltate în această industrie. Ca să fie rentabilă o locație ai nevoie de trafic și de un spațiu cu o chirie decentă. Am ținut cont de aceste două aspecte și am reușit să creez un brand care oferă o cafea bună, la un preț decent și cu o servire foarte rapidă.

Care au fost cele mai mari piedici de care te-ai lovit atunci când ai pornit la drum cu primele cafenele 5 To Go, în regim de franciză?

Prima franciză a fost un proiect și a venit destul de repede, poate mai repede decât ne gândeam la acea oră, acel moment ne-a dat încredere și cifrele ne-au arătat că franciza este modelul de business pe care îl vom dezvolta mai departe. Încrederea în 5 To Go era scăzută la început și, poate, conceptul de 5 lei orice produs nu era cunoscut și părea doar o campanie promoțională de început.

Ce părere ai despre piața de cafea și cafenele de specialitate din România, care a explodat în ultimii ani?

Este, la fel, un trend în ceea ce privește cafenelele de specialitate și este bine că se întâmplă și la noi, așa cum și cu berea craft se întâmplă același lucru. Începem să învățăm să bem o cafea bună cu experiențele oferite de către un barista.

5 To Go este un brand care pune accent pe experiențele din coffee shop-urile noastre și suntem atenți la ce se întâmplă în zona de cafea de specialitate. Avem și noi un număr de 20 de locații în care vindem și cafea de specialitate, plus că avem în toate locațiile noastre cafea pentru acasă și aceea este de specialitate, proaspăt prăjită.

Unde se poziționează 5 To Go în comparație cu cafenelele de specialitate?

Suntem atenți la acest segment de piață și testăm și noi experiențe de genul acesta, însă sunt multe locații cu cafea de specialitate care închid destul de repede de la deschidere sau unele vin către lanțuri de cafenele de gen 5 To Go și fac rebranding. Pot spune că, numai anul trecut, un număr de 5 locații cu cafea de specialitate au făcut pasul către 5 To Go. 

Cum reușiți să țineți prețul la 5 lei, în contextul în care totul se scumpește?

Au trecut 5 ani și ceea ce am previzionat atunci a fost corect: cel puțin încă 5 ani de acum încolo conceptul este stabil și nu avem ce probleme să ne facem. Am ajuns la o cifră de afaceri de 25% din total cu produse mai scumpe de 5 lei și anul acesta estimăm să ajungem la 30% din total. Scumpirile nu sunt mereu justificate și de aceea facem analize periodice în ceea ce înseamnă produsele și food cost-ul lor .

Cum prevezi evoluția brandului 5 To Go în următorii 5 ani? (știu că voiați să vă extindeți și la nivel regional, începând cu Polonia)?

Ne dorim să creștem accelerat în România și aici avem un plan pe trei ani de zile, deschidem anual noi direcții de business și vrem să rămânem lideri de piață în segmentul nostru. Testăm anul acesta și zona de retail, cu produse pentru acasă.
Polonia este un target pentru anul acesta, dar am realizat în 2019 că nu este ușor să devii un brand internațional.

Material realizat de Gruia Dragomir, redactor Zile și Nopți