Vampirul şi Cosa Nostra

În februarie, că ‘viaţa bate filmul’ ne reamintesc Radu Jude prin Tipografic Majuscul şi Alexander Nanau în colectiv, aşa că o schimbare de registru este binevenită, iar vampirii se arată a fi un bun vehicul de tratament ireverenţios al crudei noastre realităţi, prezente sau istorice... având în minte The Curse of Valburga, savuroasa comedie Horror slovenă ce a câştigat anul trecut marele premiu la Dracula Film Festival de la Braşov. Chiar avem nevoie de Tovarăşul Draculici pentru a echilibra influenţa noilor vampiri fabricaţi de showbiz, Dracula lui Claes Bang şi Morbius-ul lui Jared Leto. Mai avem însă nevoie şi de o contrapondere europeană la reciclarea continuă a setului de portrete de mafioţi realizate la Hollywood pe bani mulţi şi, în privinţa asta, Il traditore, clinica perspectivă asupra Cosa Nostra semnată de italianul Marco Bellocchio, se impune ca un must-see.

TOVARĂŞUL DRACULICI
(Drakulics elvtárs)

Amintiri din Epoca de Aur cu spioni, sânge, violenţă, sex şi politică în (posibil) cea mai proaspătă şi everfescentă comedie a primăverii, creată de
autorul multipremiatei dramedii Tura divină, cineastul maghiar Márk Bodzsár. Bătranul Fábián, participant la revoluția cubaneză, revine în Ungaria anilor ’70 pentru o campanie de recoltare de sânge, doar că serviciile secrete îl suspectează că posedă o tehnologie ‘antiageing’ fiindcă nu-şi arată vârsta, ba, mai mult, e cool, arătos şi viril, în stil... American Hustle şi Once Upon a Time in Hollywoood. Misiunea de a descoperi secretul vampirului - care nu e Bela Lugosi - şi a-l pune la dispoziţie liderilor politici îi revine sexoasei, dar naivei (la început) agente Maria, al cărei iubit e o combinaţie dintre Johnny English şi Agent 23 din Get Smart. Ce e mai rău, vampirul occidentalizat sau comunismul ce se visează nemuritor?

IL TRADITORE
(The Traitor)

Biopicul nominalizat la Palme d’Or al lui Tommaso Buscetta, primul şef sicilian al Cosa Nostra care a devenit informator al poliţiei în anii ’80, realizat de veteranul cineast Marco Bellocchio, surprinde prin perspectiva detaşată şi ne-romanţată adoptată de autorul lui Vincere, care oferă în schimb publicului o reconstituire aproape documentară a celebrului Maxiprocesso, în decursul căruia 475 de mafioţi au fost puşi sub acuzare, în principal ca urmare a declaraţiilor lui Buscetta (Pierfrancesco Favino, excepţional în rol). Il traditore reprezintă o ambiţioasă frescă cinematografică dedicată Cosei Nostra care se întinde de la cel De-al Doilea Război din Mafia (’81-’83), ce a alterat radical raporturile de putere din organizaţie şi are în “palmares” peste 1000 de crime, până la asasinarea magistratului Giovanni Falcone în primăvara lui 1992. Întradevar, viaţa bate filmul.

Material semnat de Ioan Big, publisher Zile și Nopți