Povești din București | unteatru - teatrul independent supraviețuiește chiar și în vremea pandemiei

Proiectul unteatru, unul dintre cele mai apreciate teatre independente din România, este creația a doi tineri regizori: Andreea și Andrei Grosu.
În peisajul bucureștean, unteatru există de 10 ani, și chiar dacă toată această aventură a fost una și frumoasă și grea, cel mai greu pentru teatrele independente din România este acum, în plină pandemie de Coronavirus. Însă unteatru s-a adaptat și a găsit formula câștigătoare.

Când toate teatrele anunțau că-și închid porțile, unteatru a anunțat că-și mută spectacolele live în online, contra cost. Primele 4 spectacole din #livestreaming au vândut 800 de bilete, iar publicul n-a fost doar cel din București, ci din toată lumea, din America, Canada, Germania, Republica Moldova etc.

Cataclisma - Foto Adi Bulboacă

Eine Kleine Nachtmusik - Foto Miluță Floieras

The Sunset Limited - Foto Tudor Panait

Această idee s-a dovedit atât de bună, încât Andrei și Andreea se gândesc să o păstreze și după ce se vor liniști apele și unteatru își va deschide din nou porțile pentru spectacolele cu public. 

Povestiți-ne un pic despre cum ați ajuns să faceți acest proiect. Care este povestea?

unteatru a apărut ca o nevoie a unui grup restrâns de oameni de a face teatru. Așa cum au apărut și alte teatre independente din țară și din lume. Independența noastră a însemnat la început inclusiv singurătate. Nu știam pentru cine o să facem spectacole, dar știam că avem nevoie de spectatori și că trebuie să îi găsim. Au fost familiile noastre, prietenii, după ce le-am câștigat încrederea au fost și prietenii prietenilor și tot așa a crescut comunitatea unteatru până în momentul în care ne-am dat seama că la ușă așteptau să intre-n sală oameni pe care nu îi cunoșteam.

Prin ce diferă unteatru de alte teatre independente din București?

Toate spațiile sunt diferite, au echipe diferite, lucrează diferit, au un target de public diferit. Poate doar timpul de existență - facem 10 ani anul acesta. Și un premiu Uniter pentru Excelență.

Care au fost cele mai mari provocări de care v-ați lovit de-a lungul timpului? Cât de greu e să faci teatru independent în România?

Banii. E greu. Nu imposibil. Sunt câteva companii mișto care sunt interesate să sprijine cultura și pe care o să le menționăm curând, dar din păcate statul nu face mare lucru pentru artiștii independenți. Cea mai mare problema e că sunt câteva concursuri de proiecte pe an, cu sume mici spre medii alocate participanților și asta e tot. Iar cei care nu câștigă proiectul sunt condamnați la dispariție. Suntem departe de ce se întâmplă în țările civilizate. Ani lumină.

Cum ați descrie publicul bucureștean consumator de teatru independent? 

Oameni deschiși, care au înțeles că se poate face teatru și în foste fabrici, și în foste depozite și în case părăsite și, în general, cam pe unde se nimeresc niște artiști cu o idee bună, talent și multă bucurie.

Cum priviți teatrul instituțional din România?

Ca pe fratele mai bogat.

Spuneți-ne un lucru pe care puțini îl știu despre teatrul independent din București. 

Că sunt cheltuieli foarte mari în teatrele independente, pentru că, spre deosebire de teatrele de stat, unde ți se dă un spațiu, ți se dau salarii pentru oameni, în independent trebuie să vinzi bilete ca să-ți plătești chiria pe un spațiu foarte mare, salarii pentru o echipă măricică de oameni care țin tot mecanismul în picioare și trebuie să mai plătești și actorii și producțiile de spectacol. Sumele sunt uriașe. Și nu ni se dă nimic gratis.

Povestiți-ne un pic despre campania #livestream unteatru. Pare că a prins foarte bine. Vă gândiți să o păstrați și după ce trece pandemia de Coronavirus?

Era necesară. Și pentru noi și pentru public. În primul rând pentru siguranță și în al doilea rând pentru a ne putea păstra toata activitatea pe o linie de plutire. Teatrul trebuie păstrat, ne poate ajuta să visăm la libertate câteva ore din zi. Da, probabil o să încercăm să păstrăm obiceiul de a transmite spectacolele, pentru că e foarte multă lume din alte orașe și țări care se bucură să ne urmărească acum.

Ce planuri aveți pentru 2020? Cum vedeți perioada de după Coronavirus pentru business-uri precum unteatru?

Nu îndrăznim să ne gândim la viitor. Știm că va urma o perioadă grea pentru toată lumea, important e să rămânem sănătoși, să fim responsabili și să avem speranță. 

Cu ce artiști din România v-ar plăcea să colaborați?

Suntem norocoși și bucuroși să colaborăm deja cu unii dintre cei mai talentați artiști din România. Ne-ar plăcea ca din ce în ce mai mulți regizori și scenografi să-și dorească să lucreze cu echipa unteatru.

photo header: Adi Bulboacă 

Material realizat de Gruia Dragomir, redactor Zile și Nopți