Poveşti din Bucureşti | Sheida Coffee & Stories - cafeneaua care donează 100% din profit pentru cauze sociale

 

În București sunt câteva locuri în care banii pe care-i dai pe nota de plată sunt folosiți pentru a face un bine, nu pentru a genera profituri. Sheida este un astfel de loc, o cafenea socială situată în inima Bucureștiului și care redirecționează profitul 100% către Policlinica Socială Baba Novac.
În plus, vei găsi aici cafeaua gourmet, 52 de tipuri de ceai și prăjiturile persane, toate cu „aromă de fapte bune”.

La întrebări ne-a răspuns Ana-Maria Mălîia, manager la Sheida Coffee & Stories.

Cum a apărut Sheida?

Povestea Sheida a început la inițiativa Sheidei Enayati, fiica Mitrei și a lui Warga Enayati, fondatorul Rețelei private de sănătate Regina Maria și al Fundației Inovații Sociale Regina Maria. Sheida s-a reîntors la rădăcinile culturii persane pentru a lansa o invitație la a ne implica și a face fapte bune, a aduce zâmbetul pe buzele pacienților sociali și ale copiilor susținuți de Fundația Policlinicii Sociale Regina Maria. Este prima și singura cafenea socială care își redirecționează profitul în proporție de 100% către o entitate cu profil medical. Tare mult ne dorim ca numărul inițiativelor de acest gen să fie din ce în ce mai mare.

Spuneți-ne un lucru mai puțin știut despre Sheida. 

 

„Târgul de bine” este o inițiativă care a luat naștere anul trecut și care are loc în cafenea. Târgul este primul târg al antreprenorilor sociali din România, acei oameni care găsesc soluții inovatoare la provocări ale societății. În România, domeniul este la început de drum, însă există afaceri care promit și care transformă munca lor în sprijin și șanse pentru categorii defavorizate de oameni. Inițiativa a luat viață și se întâmplă în cafenea, iar scopul principal este să aducem împreună proiecte sociale și să descoperim noi modalități de colaborare, de parteneriat și de sprijin reciproc.

Ne dorim o comunitate care să își folosească propriile resurse însumate pentru a construi afaceri durabile care pot rezolva probleme concrete. De exemplu, la cafenea putem folosi mierea produsă de un antreprenor social sau o mică firmă de cosmetice naturale poate utiliza ca materie primă zațul de cafea de la noi.

Programul de voluntariat – singurul program de voluntariat dintr-o locație Horeca din România care oferă acces în bucătăria internă, ca să spun așa, oricui își dorește să cunoască activitatea de cafenea și să lucreze cot la cot cu echipa timp de o zi. Practic, o zi de voluntariat pe lângă sarcinile aferente de curățenie, debarasare și interacțiune cu clienții, înseamnă pătrunderea în universul cafelei și al ceaiurilor de specialitate și ce poate fi mai plăcut decât să îmbini învățarea cu ajutorul oferit într-o activitate de voluntariat.

Care credeți că este rețeta succesului vostru?

În general, eu mă feresc de cuvântul „rețetă”, pentru că mă duce cu gândul la o limitare. La Sheida ne place să ne jucăm, să fim creativi și îndrăzneți, și credem foarte tare că avem 3 ingrediente de la care nu ne abatem în activitatea noastră.

1.Ne place pe bune ceea ce facem. Am ales asumat cu toții să ne dezvoltăm cunoștințele în domeniu și să fim din ce în ce mai buni din punct de vedere profesional în această industrie. 

 2. Suntem orientați către îmbunătățirea constantă a calității produselor și serviciilor. Suntem norocoși să avem în jurul nostru oameni care ne cunosc și susțin cauza, dar credem că suntem și mai norocoși atunci când această comunitate decide să rămână alături de noi pentru calitatea pe care o întâlnește aici. De aceea ascultăm activ feedback-ul oaspeților noștri, suntem atenți la nevoile lor de consum și suntem deschiși la a testa și integra propuneri venite din partea lor, în meniu sau în tipul de servicii oferit. Aproape întotdeauna cele mai valoroase insight-uri vin de la clienții noștri, de aceea cultivăm o relație foarte apropiată cu aceștia, cerând feedback pe produse/servicii, uneori implicându-i inclusiv în activitatea de cafenea din postura de voluntari.

3.Cultivăm părerea oamenilor. Fiecare om din echipă contribuie cu idei de îmbunătățire a activității. Punem ideile laolaltă și apoi alegem în consens ceea ce aduce valoare și rezultate în activitatea noastră.

Care a fost cea mai mare provocare de care v-ați lovit? 

Constanța în calitatea produselor și a serviciilor oferite. Punem multă atenție în procesul complet de creare, verificare și servire a produselor/serviciilor noastre. De aceea, în echipă ne verificăm constant cunoștințele și ne provocăm să învățăm ceva nou în fiecare zi. Chiar și atunci când primim complimente cu privire la calitate, noi știm că se poate mai bine și mai bine de la o zi la alta, de la un produs la altul.

Care este impactul pe care v-ați dori să-l aibă localul voastră asupra orașului? 

Ne dorim ca oamenii să se întâlnească în inima orașului unii cu ceilalți, într-un spațiu vibrant, dar și liniștitor, care îi introduce într-o atmosferă orientală, le oferă o experiență culinară asezonată cu gusturi și mirosuri exotice de cardamom, apă de trandafiri, turmeric sau fistic. Ne dorim ca oamenii să găsească aici un spațiu primitor, în care să spună povești cu prietenii, să organizeze evenimente, să lucreze și să se încarce cu energie alături de cei dragi.

 

Ce vă place vs. ce nu vă place la localurile din București? 

Îmi place diversitatea și cred că e loc pentru toată lumea în piață atâta vreme cât orientarea localurilor este către calitatea produselor și a serviciilor dar mai ales către nevoile oaspeților acestora.

Ce vă place vs. ce nu vă place la București? 

Îmi plac oamenii, fie că e vorba de bucureșteni, bucureșteni prin adopție sau turiști. Parcurile, deși insuficiente raportându-ne la suprafața capitalei, sunt fermecătoare în majoritatea lor și merită pe deplin să te plimbi în cel puțin unul dintre ele pe săptămână. Bibliotecile, librăriile și anticariatele. Străduțele mici și colorate cu arhitectură spectaculoasă. Locuri în care se mânâncă bine și foarte bine, dar mai ales se bea cafea foarte bună. Faptul că aproape în fiecare zi te poți simți turist în orașul ăsta mare și efervescent, de la a te plimba pe străzi mici până la a descoperi muzeele, galeriile de artă sau evenimentele cultural-artistice.

Care e cea mai importantă lecție pe care ați învățat-o din perioada de activitate?

Succesul se obține din eșecuri, nu din succese și se construiește secundă de secundă, de la o interacțiune la alta cu clientul și cu echipa. E simplu, ca să ajung să spun că am învățat o lecție, e important să fac greșeli, să le recunosc când se întâmplă, ba chiar pe unele să le provoc. Dar esențial este să învăț repede din ele. Eu sunt încântată când văd greșeala sau când ceilalți îmi semnalează o greșeală, pentru că asta înseamnă învățare, nu înseamnă că s-a terminat, ci că trebuie să continui. Capacitatea mea de a învăța din ceva care a ieșit este mult mai mică comparativ cu a învăța din ceva care nu a ieșit. E o lecție, dar și o trăsătură pe care mi-am propus să o educ în procesul idee – acțiune – reflecție – și iar acțiune și de la capăt. Privesc greșeala ca pe o oportunitate de învățare pentru că sigur că nimeni nu este bucuros când o ia în freză. 

Ce planuri aveți pentru Sheida în 2020?   

În 2020 ne propunem să conturăm și mai bine identitatea de cafenea care produce calitate pentru oaspeții săi, dar care are și această dimensiune de cauză, ca un fel de motor în activitatea noastră. Practic, ideea de a munci pentru sănătatea altor oameni se reflectă zi de zi în activitate, pentru că suntem foarte atenți la opțiunile de consum ale clienților noștri și pentru asta avem mare grijă la alegerea ingredientelor, de cele mai multe ori din surse locale. În aceeași linie, ne concentrăm și pe conturarea identității orientale, prin inserția în meniul nostru de opțiuni mai dezvoltate de mâncare cu ingrediente puternic orientale. În 2020 ne dorim să comunicăm activ și foarte active numărul de pacienți sociali care au acces la servicii medicale gratuite prin contribuția noastră.

Material realizat de Gruia Dragomir, redactor Zile şi Nopţi