Jurnal de bucureștean | „Beginners”, marele spectacol cu cei mici

Spectacolul „Beginners”, fascinanta alegorie despre viitorul în care copiii vor fi adulți și vor învinge moartea, a fost ultima premieră de la TNB înainte ca stagiunea să fie întreruptă de coronavirus. Dar n-am niciun dubiu că spectacolul va fi reluat și va face suficiente reprezentații pentru ca publicul bucureștean să poată vedea o montare îndrăzneață a unui text mare (Tim Crouch) despre cei mici.

Când l-am descoperit pe dramaturgul britanic Tim Crouch - Bobi Pricop pusese în scenă tulburătorul spectacol „Autorul” la Teatrul Național din Craiova - i-am fost profund recunoscător regizorului. Îl socot pe Bobi cel mai interesant regizor tânăr de teatru din România și datorită acestui detaliu: citește enorm și-și alege texte ale unor dramatugi care aduc un suflu nou pe scenele de la noi (mă gândesc acum și la rusul Vîrîpaev, de care n-aș fi auzit fără montările lui Pricop; îmi vine în minte și neamțul von Schirach, după amuțitorul spectacol „Teroare”, făcut de Bobi Pricop la Naționalul din Târgu-Mureș). 

În „Begginers”, Crouch ne ia pe nepregătite cu o poveste având o desfășurare descrescătoare despre creșterea unor copii. Vedem pe scenă niște adulți care se comportă copilărește până ne dăm seama că de fapt sunt copii, iar cei mari vor ajunge să fie înlocuiți chiar de copiii angrenați într-o joacă a maturizării, prin intermediul unui teatru în teatru. Vom fi ajutați să înțelegem o poveste de viață și de moarte cu minunata viziune a scenografului Nikola Toromanov, creatorul unui spațiu care devine actant în modul în care a ales să pună în scenă Bobi Pricop un text greu, atât de sofisiticat încât pare simplu. 

Una dintre provocările regizorului - și ale actorilor, aparent, nesolicitați la potențialul lor de-atâtea ori confirmat pe prima scenă - e să dea în mintea copiilor. Îmi pare că-i reușește de minune atunci când îi regizează pe cei mici și le insuflă ideea că teatrul e o joacă. Așa cum și actorii adulți izbutesc niște prestații memorabile în niște roluri solicitante. Pentru că țin mereu să subliniez că nu e nicio rușine să fii subiectiv, o voi evidenția pe Ada Galeș, sfâșietoare apariție în rolul unei bolnave în fază terminală care îi înțelege cel mai bine pe copii. Și, ca la fiecare spectacol în care apare, pe Ciprian Nicula. Nu mai puțin, pofta copilărească a acestuia de a juca verosimil în cheie ludică. 

Cu „Beginners” începe atât o lume a viitorului pe care avem privilegul de a scruta, cât și o etapă a deplinei maturizări artistice a lui Bobi Pricop, care bate hotărât la ușa consacrării. 

Material semnat de Horia Ghibuțiu