Nu da vina pe carantină, nu făceai sport nici înainte

E carantină, moralul multora dintre noi este la pământ în cea mai mare parte a timpului, suntem lipsiți de orice energie sau de orice dorință de a face ceva productiv, de sport nu mai zic. Dar, să fim serioși, nici când era totul ok nu dădeam prea mare importanță sportului dintr-un motiv universal valabil, mai exact lipsa timpului. Da, un motiv plauzibil, nu contestă nimeni importanța locului de muncă, a facultății sau a școlii. Dar acum, care este scuza? Sunt, cu siguranță oameni care lucrează foarte mult de acasă, dar chiar si pentru ei există o posibilitate de a rămâne activi.

Cum devenim activi în această perioadă grea? Simplu. Începem prin a ne organiza mult mai bine somnul pentru a avea mult mai mult timp pe parcursul zilei să desfășurăm diverse activități, printre care și sportul. Nu se întâmplă nimic dacă nu vezi acel film chiar în seara aceasta sau dacă nu termini un sezon într-o zi, filmul și Casa de Papel vor rămâne în continuare pe Netflix.

Să presupunem că ai trecut de bariera uitatului până dimineața la filme sau la seriale, cel puțin pe parcursul zilelor “lucrătoare”, în week-end este timpul de relaxare pe care îl meriți. Bun, problema somnului este rezolvată, acum urmează integrarea sportului în rutina noastră zilnică. Acest aspect este unul extrem de simplu pentru că avem nevoie de o singură oră pentru aceste exerciții, o oră cel mult. Totuși, există mai multe situații și tipuri de exerciții specifice pentru fiecare situație în parte.

Prima situație este cazul în care stai la curte, crede-ma că ești un norocos, mai ales acum. Ai varianta de a te antrena în aer liber, sau, și mai bine, de a improviza o sală proprie.
Cum poți improviza o sală? Nimic mai simplu. Achizitionezi 2 gantere reglabile (în perioada aceasta prețurile au scăzut substanțial) și apoi improvizezi o bancă. Cu aceste 2 gantere poți lucra absolut orice parte a corpului, de la biceps până la gambe. Nu crezi că merită investiția în 2 gantere reglabile? Ok. Mai există o variantă, valabilă și pentru cei care stau la bloc și au spațiul restrâns, mai exact benzile elastice. Aceste benzi elastice sunt destul de ieftine și poți imita cu ele cam toate exercițiile pe care le faci cu acele gantere. În plus, poți transorma curtea într-o pistă de alergat, fie pentru rezistență, fie sprint-uri pe distanțe scurte (de la un perete de al casei până la gard, să spunem).

Să presupunem că stai la apartament, iar aici treaba se ramifică în două cazuri: când ai mai multe camere și mai mari, având astfel mai mult spațiu de manevră sau când nu beneficiezi de atât de mult spațiu. În primul caz, ganterele și corzile elastice rămân valabile deoarece ai spațiu să faci și exerciții cu ele, iar în cazul ganterelor ai un loc mai mare de depozitare. În cazul în care ai un apartament mai mic, cum este și cazul meu, situația este un pic diferită. Aici este nevoie să facem exerciții care presupun greutatea corpului. Aceste exerciții sunt: genuflexiuni, sărituri cu genunchii la piept, exerciții pentru abdomen (abdomenele clasice, abdomene scurte, ridicări de picioare etc.) flotări în diverse variații (atât pentru piept cât și pentru triceps, totul depinzând doar de cât de departate avem mâinile) 20-30 de minute alături de aceste exerciții te vor obosi suficient, iar cireașa de pe tort este finalul programului de antrenament. Poziția planșă (adică poziția în care facem flotări, doar că stăm pe antebrațe) timp de un minut va fi o modalitate prin care abdomenul va fi foarte solicitat, iar pentru un cardio rapid și intens, poți face pe boxerul câteva minute în față oglinzii. În cazul în care nu ai idee cum se face ultimul exercițiu cardio, youtube-ul este plin de antrenamente pentru începători care pot fi făcute într-un spațiu mic și fără accesorii.

Fie că stai la curte sau ai un apartament mai spațios și faci un antrenament full-body cu gantere sau benzi elastice, fie că stai într-un apartament mai mic și faci exerciții care se bazează pe greutatea corpului, o oră este suficient pentru a le realiza și pentru a simți că ai făcut efort, lucru care este semnul unui bun antrenament. Totul este doar o chestiune de organizare a timpului și de  puțină inventivitate. Și serios, este ușor, deoarece exercițiile care pot fi făcute într-un spațiu mic sunt cele pe care le fac și eu.

Pe scurt, dacă cineva care avea un program super haotic și cu un somn dezordonat poate face această schimbare, cazul meu, atunci oricine poate.

Răzvan-Ionuţ Greu