Localurile din România, despre pandemia de COVID-19 și ce urmează: QP Pub (București)

Industria HoReCa este printre cele mai afectate de pandemia de COVID-19, motivele sunt evidente. Cele mai multe localuri s-au văzut nevoite să se reinventeze ca să poată supraviețui acestei perioade. Nici după „marea relaxare” lucrurile nu par prea roz, pentru că există încă multe necunoscute, iar virusul nu a dispărut din peisaj și amenință cu un al doilea val. Am vrut să aflăm direct de la surse ce urme a lăsat pandemia asupra sectorului de goingout și cum va arăta și funcționa acesta de acum încolo.

Continuăm această serie de articole cu QP Pub, care și-a închis porțile din proprie inițiativă, pentru a-și proteja clienții, înainte ca autoritățile să impună această măsură. În momentul de față barul de la QP Pub a fost transformat într-un „chioșc” cu servire la stradă, în regim take-away. La întrebări ne-a răspuns Mihai Barbu, proprietar.

Foto: www.facebook.com/qp.pub/

Când ați auzit prima oară de pandemia de Coronavirus și care a fost atunci impresia voastră despre acest fenomen? Credeați că o să decurgă lucrurile astfel? 

De auzit, am auzit când a auzit mai toată lumea. N-am știut ce să credem inițial, și n-am știut la ce să ne așteptăm. Bănuiam atunci că va urma o perioadă interesantă, dar nu am anticipat proporțiile și niciodată nu ne-am închipuit că tot ce știam se va schimba, așa, pur și simplu peste noapte. Am luat decizia să ne suspendăm activitatea înainte ca acest lucru să fie obligatoriu, pentru a ne proteja clienții și angajații.

Foto: www.facebook.com/qp.pub/

Cum v-au influențat afacere măsurile impuse de autorități în starea de urgență? 

Cum altfel decât în rău? O afacere închisă nu mai e deloc o afacere. Ne-am luat cu toții o pauză și, dincolo de măsurile impuse afacerii, ne-am străduit să respectăm normele de izolare pe plan personal.

În ce fel v-ați reinventat pe timpul celor 2 luni de stare de urgență?

Inițial am încercat să pornim un serviciu de livrari, mai mult în rândul clienților fideli, dar nu putem spune că a funcționat. Apoi am transformat barul într-un „chioșc” cu servire la stradă, în regim take-away.

Foto: www.facebook.com/qp.pub/

Cum s-au descurcat angajații voștri? Ce s-a întâmplat cu ei pe perioada celor 2 luni?

Cea mai mare parte a angajaților noștri sunt în șomaj tehnic, iar cealaltă parte lucrează pentru chioșcul de care vorbeam mai devreme.

La televizor se vorbește mult despre ajutorul oferit de autorități antreprenorilor. Cum a fost interacțiunea voastră cu autoritățile pe această perioadă?

Ajutorul despre care se vorbește la televizor nu este unul pentru angajator, ci mai degrabă unul pentru angajat. Mai precis, Statul, în ideea de a nu crește rata șomajului, a oferit această variantă, prin care angajatorul este încurajat să nu disponibilizeze angajații, în ideea că pe perioada OUG-ului costurile cu aceștia sunt acoperite. Ok, dar în acest moment ordonanța militară s-a terminat, angajatul tot trebuie plătit, business-ul tot închis este și industria Horeca nu mai are nevoie de tot atât de mulți angajați ca până acum. Care este soluția? Le-am plătit șomaj tehnic și îi dăm afară acum? Le plătim șomaj tehnic din surse proprii, doar ca să nu creștem rata șomajului?

Foto: www.facebook.com/qp.pub/

Cât de greu va fi pentru voi să repuneți totul în mișcare odată cu ieșirea din starea de urgență / alertă? Care vor fi cele mai mari provocări? 

Dincolo de faptul că cel mai probabil nu ne vom permite să lucrăm cu tot staff-ul nostru, va trebui să ne reinventăm și să regândim totul. Apoi mai e ceva ce nu vom știi decât atunci când se va întâmpla. Nu vom știi cât de mulți oameni vor vrea să ne calce pragul din nou, având în vedere toată nebunia prin care am trecut și trecem toți. Și dacă vor fi puțini, nu e nimic de condamnat în asta.

Cum credeți că a influențat pandemia obiceiul de consum al clienților voștri?

Strict din punctul de vedere al business-ului, evident, în rău. De consumat, cu siguranță încă se consumă, poate nu la fel de mult ca înainte. Clientul s-a orientat, momentan, către restaurantele care livrează. Când vom redeschide ne așteptăm ca oaspeții noștri să fie dispuși să cheltuiască mai puțini bani pe distracție, să petreacă mai puțin timp într-un loc aglomerat.

Cum preconizați că se vor desfășura lucrurile pentru voi până la sfârșitul anului? 

Încercăm să ne abținem de la pronosticuri. Trăim niște vremuri în care datele problemei se schimbă de la zi la zi. Ce putem, în schimb, este să sperăm că va fi mai bine. Odată cu deschiderea teraselor probabil vom începe să funcționăm și noi în niște parametri cât de cât mai aproape de normal. Cu siguranță după oprirea tuturor activităților în care am fost implicați, pornirea va fi lentă și de durată.

Foto: www.facebook.com/qp.pub/

Care sunt măsurile pe care le aveți în plan pentru perioada în care veți putea redeschide porțile complet?  

Principala noastră grijă va fi să facem clientul să se simtă bine la noi. Și dincolo de asta, pentru că asta oricum facem în general, ne vom da silința să-l facem să se simtă și în siguranță.

Când credeți că lucrurile vor reveni la normal, adică totul să fie fix la fel ca înainte de pandemie? 

„Fix” la fel ca înainte probabil că nu va fi niciodată. Credem că această pandemie va lasă cicatrici adânci în tot ce înseamnă industria Horeca.

GRUIA DRAGOMIR, Redactor Zile şi Nopţi