Filarmonica din Paris începe, odată cu primul său concert post-izolare, prima etapă a unei perioade îndelungate de revenire la normalitate

Filarmonica din Paris începe, odată cu primul său concert post-izolare - fără public şi cu doi metri între instrumentele de suflat - prima etapă a unei perioade îndelungate de revenire la normalitate, relatează joi AFP.

Miercuri, în sala mare ''Pierre Boulez'' din capitala Franţei, muzicienii Orchestrei din Paris repetau într-o atmosferă prietenoasă, înconjuraţi de tehnicieni şi operatori purtând măşti de protecţie, cu câteva ore înainte de difuzarea concertului pe Arte Concert şi pe platforma Philharmonie Live.

Reîntâlnirea, după două luni de izolare, ''e ca şi cum am fi făcut o scufundare şi apoi, odată ieşiţi din apă, am luat o gură mare de aer curat'', mărturiseşte pentru AFP Philippe Aiche, prim-violonist care a sugerat programul pentru acest concert desfăşurat cu uşile închise.

La fel ca orchestrele germane sau scandinave, care au trăit deja astfel de experienţe, evenimentul s-a pliat pe măsurile de distanţare fizică şi igienă.

Fiecare la partitura sa

Un metru şi jumătate între instrumentele cu corzi, doi metri între instrumentele de suflat, în timp ce ''în mod obişnuit, la viori se cântă la acelaşi stativ, iar coarnele sunt la 80 de centimetri unul de celălalt pentru a forma calitatea sunetului grupului'', a explicat Aiche.

''Am indicat fluxul de circulaţie, există şerveţele speciale pentru curăţarea instrumentelor, partiturile folosite sunt fotocopii, astfel încât acestea să nu fie trecute din mână în mână şi fiecare are stativul său'', a precizat Laurent Bayle, director general al Filarmonicii.

Membrii orchestrei, precum violoniştii sau flautiştii nu poartă măşti, respectiv viziere, cum ar fi de aşteptat, decât în afara scenei. Ei ''se simt destul de în siguranţă'' pe scenă, a precizat Bayle. Cauza? Mai multe studii tehnice recente, dintre care unul a fost realizat de prestigioasa Filarmonică din Viena, au relevat că nu există riscul de contaminare în cadrul unei orchestre dacă muzicienii sunt plasaţi la mai mult de un metru unul de altul.

''Mă aşteptasem la o vizieră cu o mică crestătură pentru a cânta la flaut; am cumpărat zece, dar după ce am citit analizele (...), am văzut că nu există niciun pericol'', a declarat flautistul Vicens Prats. Chiar şi în cazul instrumentului său, considerat ''cel mai periculos'', suflul nu depăşeşte 80 de centimetri, potrivit acestor studii.

Trei mari necunoscute
          
Programul acestui prim concert este adaptat, cu mai puţin de douăzeci de muzicieni pe compoziţie - şaisprezece pentru un extras din opera ''Parsifal'' de Wagner, treisprezece pentru ''Siegfried Idyll'' de acelaşi Wagner şi şase pentru ''Capriccio'' de Richard Strauss.

Pentru extrasul din ''Parsifal'' - o transcriere pentru orchestră de cameră - a apărut rapid o problemă, iar muzicienii i-au solicitat lui Philippe Aiche să acţioneze ca şef de orchestră. ''Cu doi metri (distanţă), a fost extrem de complicat să păstrezi contactul vizual şi auditiv între muzicieni'', a explicat el.

''În 'Parsifal', există foarte multă masă sonoră şi este complicat să găseşti reperele'', a spus la rândul său Benoît de Barsony, cornist. ''A fost destul de destabilizat'', a adăugat el.

Filarmonica din Paris, care şi-a făurit în cinci ani de existenţă o reputaţie de excelenţă internaţională datorită acusticii sale excepţionale, va repeta experienţa joi, cu violonistul Renaud Capuçon şi alţi douăzeci şi doi de instrumentişti în ''Metamorphosen'', de Strauss, notează AFP. Alte iniţiative vor urma în vară.

Şi alte ansambluri franceze au reluat lucrul, cum ar fi Opera din Dijon, care oferă începând de miercuri concerte transmise prin streaming, sau cele două orchestre Radio France, care propun câte un concert săptămânal, în iunie şi iulie, difuzate în direct pe France Musique şi Arte Concert.

Rămân, însă, trei mari necunoscute. Care este capacitatea pentru sălile de concerte? Va reveni publicul? Şi când va fi posibilă reluarea marilor simfonii, de Mahler, Wagner sau Bruckner?

''Pentru Parsifal, am ocupat trei sferturi din scenă, deşi suntem doar 16. Imaginaţi-vă 80 de muzicieni. Ce aţi face? Acest lucru nu este posibil'', a declarat Aiche. 

sursa: Agerpres

Sursa foto: Philharmonie de Paris / Facebook