Ilustrațiile care mulțumesc doctorilor se transformă în bani pentru lupta împotriva Covid-19

Luna trecută ți-am prezentat un interviu cu Wanda Hutira, artistă urbană, ilustratoare, art director. Tot pe la sfârșitul lui aprilie, prin orașele din România au apărut și ilustrațiile ei înfățișând cadrele medicale din linia întâi a luptei cu pandemia de COVID-19 în posturi de sfinți și zei. Imaginile sunt parte dintr-o campanie derulată de agenția McCann, iar scopul este unul cât se poate de bine intenționat și de frumos: de a le mulțumi celor care-și riscă viețile pentru a le salva pe ale altora. Însă, panourile stradale cu aceste imagini au generat un scandal alimentat de Biserica Ortodoxă Română, de trolii de pe internet, care i-au jignit și amenințat pe inițiatorii campaniei, și de unele persoane publice și politicieni cu mentalități ultra-conservatoare. Pe de altă parte, Biserica Catolică, a apreciat inițiativa numind-o „o idee frumoasă”.

 Ilustrație de Wanda Hutira

„Când am gândit această campanie, nu am intenționat să ofensăm sau să provocăm pe cineva. Mulți români gândesc și spun în aceste zile că medicii noștri fac adevărate miracole în lupta cu pandemia de COVID-19. Echipele de creație din McCann au ilustrat această stare de spirit în zeci de execuții, printre care se numară și cele ale Wandei Hutira, care a ales să prezinte personalul medical în ipostaze ale unor entități cu puteri extraordinare, așa cum sunt ele întipărite în imaginarul colectiv. Opțiunea artistică îndrăzneață abordată în aceste ilustrații nu a fost în niciun caz subordonată unui scop politic, religios sau de altă natură, ci un gest de recunoștință pentru medici, la fel de public precum e efortul lor de mare.”, spune Cătălin Dobre (Chief Creative Officer McCann).

 Campanie outdoor

Din dorința de a menține campania într-o zonă pozitivă, McCann a decis să retragă panourile cu ilustrațiile Wandei strict din anumite locații unde conversația era polarizată.

Panourile au rămas însă în alte locații (chiar și azi) unde au fost apreciate și susținute de către autorități și public. De asemenea, ilustrațiile din campania „Medicii Eroi” au început să-i ajute în mod direct pe medici.

„Pentru că ne-am dorit să transformăm aceasta situație negativă în ceva pozitiv, cu ajutorul atelierul Remesh, panourile care au fost retrase sunt în proces de a fi transformate în genți și alte articole, care vor fi ulterior scoase la licitație. Banii obținuți în urma licitației online vor fi donați către aceeași cauză #ReușimÎmpreună.” Mai spune Cătălin. 

Atelierul Remesh a fost fondat la inițiativa asociației Ateliere Fără Frontiere și este specializat în reciclarea materialelor publicitare pe care le transformă într-o gamă de produse unice, oferind astfel soluții pentru mediu, dar și un loc de muncă oamenilor aflați în dificultate (mămici cu mai mulți copii și cu un trecut foarte dificil, care au fost victime ale violenței domestice sau ale traficului de ființe umane, ori persoane adulte fără adăpost, persoane private de libertate, cumulând adicții sau dizabilități).

De asemenea, cu susținerea echipei Printoteca, zecile de vizualuri ale artiștilor din McCann România au fost imprimate pe tricouri și scoase la vânzare pe site-ul lor, profitul câștigat de pe urma vânzării tricourilor urmând a fi donat către inițiativa #ReușimÎmpreună care ajută spitalele din România să lupte împotriva pandemie de COVID-19.

 Așadar, povestea campanie „Medicii Eroi” merge înainte chiar și dincolo de existența ei pe panourile stradale, dincolo de orice scandal, și continuă să facă bine pe mai multe planuri și nu doar simbolic, ci cât se poate de concret, cu bani și donații pentru cei care se luptă să facă lumea mai bună sau pentru cei care chiar au nevoie.

Articol scris de Gruia Dragomir.