Localurile din România, despre pandemia de COVID-19 și ce urmează: Acuarela (București)

Acuarela - „În ultima perioadă din martie ne gândeam să închidem”

Industria HoReCa este printre cele mai afectate de pandemia de COVID-19, motivele sunt evidente. Cele mai multe localuri s-au văzut nevoite să se reinventeze ca să poată supraviețui acestei perioade. Nici după „marea relaxare” lucrurile nu par prea roz, pentru că există încă multe necunoscute, iar virusul nu a dispărut din peisaj și amenință cu un al doilea val. Am vrut să aflăm direct de la surse ce urme a lăsat pandemia asupra sectorului de goingout și cum va arăta și funcționa acesta de acum încolo.

Continuăm această serie de articole cu Acuarela, una dintre cele mai fotogenice terase din București. La întrebări ne-a răspuns Andrei Argaetic, fondator Acuarela.

 

Când ați auzit prima oară de pandemia de Coronavirus și care a fost atunci impresia voastră despre acest fenomen? Credeați că o să decurgă lucrurile astfel?

Deja eram la curent cu fenomenul din ianuarie, iar situația începuse să devină destul de ciudată referitor la relația dintre noi și clienți încă de pe la începutul lui martie. Era destul de awkward, se citea o neliniște în toți, având în vedere că domeniul în care activăm este cel ospitalier, relația trebuie să fie una foarte deschisă și prietenoasă.

Noi am decis sa închidem pe data de 11 martie, pentru câteva zile, am zis noi, pentru siguranța clienților noștri și a angajaților; era momentul când OMS a declarant pandemie. Nu prea știam la ce să ne așteptăm. După, pe data de 16 martie, s-a dat oficial starea de urgență și închiderea localurilor.

Cum v-au influențat afacerea măsurile impuse de autorități în starea de urgență?

Pe noi ne-a influențat foarte tare situația în sine. Înainte să închidem, lucram la deschiderea bucătăriei, urma să o deschidem în aprilie. Noi nu avem bucătărie proprie aici, lucram cu un furnizor, și era un lucru pe care ni-l doream mult. Aveam comenzi pentru dotarea bucătăriei date și o parte achitate, moment în care, când a venit pandemia, am stopat tot și noi și furnizorii care nu mai aveau acces la piața de import. Neavând bucătărie, era foarte greu să rezistăm în formula deschiși doar pe parte de bar. Am tot gândit mici lucruri pe care să le facem, dar în final nu ieșeau calculele și am decis să stăm închiși.

În ce fel v-ați reinventat pe timpul celor 2 luni de stare de urgență?

Păi, acesta cred că e răspunsul cel mai trist. Nu am reușit să ne reinventăm în vreun fel. Am tot cochetat cu multe lucruri și sfârșeam la calcule. Eu și Alexandra am mai lucrat mici lucruri pe profesia noastră, eu ilustrație, ea jurnalism. Dar destul de slab, având în vedere situația.

Cum s-au descurcat angajații voștri? Ce s-a întâmplat cu ei pe perioada celor 2 luni?

Nu am găsit varianta să funcționăm perioada asta, așa că am vorbit cu toți angajații și am convenit să intre în șomaj tehnic. Nu am dat pe nimeni afară. A fost o perioadă dificilă și pentru ei. Toata lumea știe că o parte din bani, în industria asta, vin din tips. Partea bună e că s-au odihnit și că majoritatea nu sunt singuri, compensând celălalt membru din familie.

La televizor se vorbește mult despre ajutorul oferit de autorități antreprenorilor. Cum a fost interacțiunea voastră cu autoritățile pe această perioadă?

În prima fază, nu mai înțelegeam nimic din ce și cum trebuie să procedăm. Ce acte să ne scoatem, ce să facem cu ele, funcționarii nu prea știau nici ei ce să zică. Șomajul tehnic a fost singurul ajutor practic și o decizie care, din punctul nostru de vedere, a fost ceva ce nu a văzut România în ultimii 30 de ani. Ne-a ajutat. Asta și amânarea taxelor. În schimb, despre restul de ce au discutat, IMM invest și alte lucruri de ajutorare, așteptăm vești.

Cât de greu va fi pentru voi să repuneți totul în mișcare odată cu ieșirea din starea de urgență / alertă? Care vor fi cele mai mari provocări?

În ultima perioadă din martie ne gândeam să închidem, nu credeam că mai putem să susținem toate cheltuielile. Am mai așteptat și am rumegat tot felul de planuri, iar la început de mai, m-am apucat de refăcut terasa, mai mult ca să nu îmi mai funcționeze rotițele minții în direcții în care nu erau benefice. Ne-am făcut și o grădină în spate la Acuarela, cu legume crescute organic. Am mai adunat bani din dreapta și din stânga, în perioada asta, și am așteptat decizia autorităților.

Am deschis pe 1 iunie, cu toate lucrurile puse la punct: distanțare la mese, proceduri de dezinfectat tot, din oră în oră și după fiecare client, meniu de unică folosință sau acces pe site pentru el, achiziționare de toate consumabilele: măști, mănuși, dezinfectanți, dispensere etc., monitorizare stare de sănătate angajați, achiziționare termometrul magic etc. Toate astea ne-au ridicat break-evenul cu circa 150-200 lei pe zi, ceea ce e foarte mult. Nu am modificat niciun preț, nu am scumpit nimic, ideal e să ne aducem oamenii înapoi, nu să-i speriem. Observăm că oamenii încă sunt reticienți la ieșit la terasă… nu se compară cu ce era în vara trecută. Evident, sperăm să se mai schimbe asta odată cu ridicarea altor restricții.

Cum credeți că a influențat pandemia obiceiul de consum al clienților voștri?

Oamenii au devenit mai atenți cu cheltuielile lor, eu știu sigur, că așa am devenit, dar poate nu sunt cel mai bun exemplu.

Momentan cu restricția de 4 oameni la masa, observăm că se obișnuiește să se consume câte o băutură, două sau ceva de mâncare, apoi se pleacă. Lumea nu se mai întinde la vorbă ca înainte.

Obiceiul de a folosi delivery o să țină o perioadă de acum încolo, ceea ce, pentru noi, care ne-am axat pe atmosferă, vibe și stare și pe produse proaspete și axate pe bar, în mare parte, atât în grădina de vară, cât și în interior, o să fie mai dificil.

Cum preconizați că se vor desfășura lucrurile pentru voi până la sfârșitul anului?

Mi-e greu să răspund la întrebarea asta. Toate lumea vorbește de existența unui al II-lea val, deși OMS a declarat că nu crede că va mai exista o partea a doua.

Mi-e destul de clar că încă o stare de urgență, implicit închiderea noastră, va sfârși și cu închiderea Acuarelei.

Ne bazăm pe oamenii care ne urmăresc, ne apreciază și ne vor călca pragul din ce în ce mai mult. Avem nevoie de funcționarea optimă pe timp de vară, ca să putem să trecem de iarnă.

Care sunt măsurile pe care le aveți în plan pentru perioada în care veți putea redeschide porțile complet?

Cred că le-am zis și mai sus. O să fim foarte atenți la bifarea procedurilor recomandate de autorități, plus altele pe care le-am mai considerat noi importante. Ne vom concentra ca și până acum pe calitate și siguranță. Așteptăm și reglementarea pentru evenimente private, pentru că noi avem foarte multe, iar acum sunt în pending tot ce a fost amânat în perioada stării de urgență și alertă.

Când credeți că lucrurile vor reveni la normal, adică totul să fie fix la fel ca înainte de pandemie?

Măi, mi-e destul de clar că nu anul acesta.

Dacă totul decurge ok, fără alte creșteri sau revenire a virusului, poate primăvara viitoare putem vedea o normalitate din nou.

E clar că din toată treaba asta am avut multe de învățat și niște lucruri o să rămână, mai mult ca sigur. Și lucruri bune. Ne vom gândi mai mult la cum putem să fim prezenți și în afara locației cu produse. Momentan, apariția bucătărie e amânată, nu ne putem asuma o investiție momentan și nici nu avem cu ce, dar vrem să o concretizăm, asta e clar. Toate la timpul lor.

  • Interviu realizat de Gruia Dragomir.