Povești de succes: Frez - oameni de creație, experimente culinare și cafea bună

Iulia Dincă și Alexandru Gheorghe, doi oameni de creație, cu propria agenție (BrainUP), au lansat brandul Frez în 2015. Au vrut sa vadă pe pielea lor cum e să faci un brand și pentru tine, nu doar pentru alții și, pentru că sunt gurmanzi și le plac lucrurile bune, au început să experimenteze cu rețete și combinații „funky”. Le-a ieșit, pentru că 5 ani mai târziu nu doar că le găsești dulcețurile, „ghiveciurile” și sortimentele de cafea în magazine și băcănii cunoscute, dar și-au deschis primele două locații fizice: o cafenea, în centrul Piteștiului, și o băcănie braserie într-o casă veche, de la 1900.

Care este povestea Frez? Cine sunt oamenii din spate și cu ce vă mai ocupați pe lângă producerea de cafea și gemuri Frez?

Suntem oameni de marketing & comunicare, oameni de creație și suntem în același timp gurmanzi, pasionați de lucrurile cu caracter, atent prelucrate și gustoase, bineînțeles. Noi suntem Iulia Dincă și Alexandru Gheorghe și ne ocupăm de BrainUP, agenția noastră unde lucrăm pe briefuri concrete pentru o serie de clienți din toată lumea și, în paralel, ne testăm creativitatea și papilele gustative dezvoltând propriul brand de produse alimentare, Frez. Am făcut asta pentru că și noi ne numărăm printre cei care visează în secret să aibă o locație fizică a lor, iar gemurile și sosurile au fost primul pas. În plus, ne-am dorit foarte mult un proiect propriu prin care să ne exprimăm și pe care să-l putem controla total. În prezent, sub brandul Frez avem cafea și producem gemuri, dulcețuri, sosuri, muștaruri, siropuri, în combinații spontane și neconvenționale.

Ne găsești pe frez.ro, la Frez FUNKY EXPRESS, cafeneaua noastră din centrul Piteștiului, în băcănia Frez House, tot din Pitești, și în foarte scurt timp, pe rafturile Mega Image din București, cu sortimentele Colombia Supremo & Ethiopia Sidamo. În afară de online și băcănia proprie, produsele Frez se mai găsesc în Cărturești, iar în curând în cât mai multe magazine specializate din țară, sperăm.

Povestiți-ne despre cafeaua voastră. Cu ce se deosebește ea de restul cafelelor de pe piață?

Cafeaua Frez este prăjită cu multă pasiune, știință și ambiție de fratele meu (n.r. al lui Alex) & compania. Prăjitoria se află în Pitești, iar toată povestea a început prin 2003, când fratele meu a intrat în business-ul de Vending - dezvoltând o importantă rețea de automate de cafea. Business-ul s-a extins foarte mult și a apărut nevoia de a se putea diferenția în piață. Cum altfel, în afară de servicii de calitate - decât prin produs! Așa a apărut ideea prăjirii de cafea și a dezvoltării Prăjitoriei, care este una de capacitate în acest moment, dezvoltată la standarde înalte, foarte atent controlată și în continuă evoluție. Stilul de prăjire este cel italian.

Cafeaua verde provine din diferite colțuri ale lumii. Procesul de prăjire, în general, este unul complex și complicat, fiind necesari ani de pregătire, perfecționare, continuă evoluție tehnologică șamd. Fiind vorba de multe sortimente de cafea de origine & blends, la final rezultând cafele acide, mai puțin acide, cu note florale, fructate, nutty, carameloase. Este un trial and error nesfârșit.

Cele mai populare sunt sortimentele Ethiopia Sidamo & Colombia Supremo. Ethiopia Sidamo este o cafea ușor acidă, cu un corp plin și o aromă intensă și florală, deci numai bună pentru un espresso sau o cafea la filtru. Colombia Supremo are un gust foarte intens, echilibrat, cu note de ciocolată și se potrivește bine în combinațiile cu lapte, care sunt foarte populare. Așa cum spuneam și mai sus, în curând, în 30-40 de locații Mega Image din București, veți putea găsi pe rafturi sortimentele Frez Coffee Colombia Supremo și Ethiopia Sidamo.

Care este publicul vostru țintă?

Cei care consumă bunătățile frezești caută mereu ceva nou și bun, cu care să-și surprindă papilele. Știu că în România sunt crame care fac vinuri foarte bune, dar și ferme unde se produc brânzeturi și mezeluri artizanale de toate felurile. Nu refuză o bere belgiană de abație făcută în serie mică, pe care o asociază cu cârnați de cerb bine condimentați sau cu feliuțe subțiri de pastramă din piept de rață. Au mereu în rucsac o cutie de biscuți cu ghimbir și cocos sau o pungă cu chips din linte cu mărar, iar când le pomenești de ceva dulce, primul lucru la care se gândesc este o tabletă de ciocolată cu lapte și mille feuille. Exact așa, caută combinațiile neașteptate și gusturile surprinzătoare!

Iar când vine vorba de cafea, cei care consumă Frez Coffee caută cafea de origine, 100% arabica sau blends, proaspăt prăjită. Știu să aprecieze aromele și complexitatea unei cafele. Savurează o cafea nu doar pentru a se înviora de dimineață, ci și pentru că o cafea este un strop intens de fericire sau pretextul cel mai bun să se întindă la povești cu prietenii.

Ați deschis de curând și locații fizice. Povestiți-ne un pic despre acest capitol din povestea Frez.

Am tatonat ideea de online și produse vândute exclusiv online și totuși lipsea ceva. Ne-am dorit mereu să avem locații fizice, plus că acest lucru la noi a fost și un element central al poziționării de brand, pentru că tot ce facem la Frez performează cel mai bine atunci când este atins, pipăit, gustat, văzut fizic, nu în imagini digitale. Toate detaliile și toată munca imensă din spatele produselor Frez sunt reprezentate cel mai bine atunci când interacționezi cu ele. Pe online nu ai emoția asta! A fost mult de muncă la locațiile fizice și ne-am lovit de tot ce îți închipui și nu îți închipui. Noi ne-am imaginat punctul central al universului Frez în Frez House, băcănia din Crinului 51, Pitești, deși Frez FUNKY EXPRESS, cafeneaua din centrul Piteștiului, s-a deschis prima.

La Frez House am lucrat peste doi ani și e departe de a fi gata, așa cum ne-o imaginăm noi în formă maximă. Această casă veche de pe la 1900 și un pic, pe care am reabilitat-o în cele mai mici detalii, a fost cea care ne-a inspirat să punem cap la cap conceptul și amestecul de funcțiuni. Avem aici partea de manufactură a produselor Frez, partea de desfacere și o braserie la etaj. Iar în tot acest proces ne-au ajutat familia, prietenii apropiați și mai îndepărtați, băncile și așa mai departe.

Mulți ne-au întrebat ce căutăm acolo, de ce am investit atât, ne-au spus că nu o meargă și uite că am deschis oficial în Vinerea Mare a lui 2020, în plină pandemie, iar începutul este promițător. Unii dintre cei care ne-au vizitat au spus că este o gură de oxigen mult necesară orașului, un loc neconvențional, original, extrem de atent lucrat la nivel de design și calitate a materialelor.

Portofoliul de produse este mare și divers. Pe lângă produsele noastre proprii, veți găsi aici vinuri bune de la crame românești, conserve și pateuri gourmet, mezeluri și brânzeturi românești, beri artizanale și multe alte băuturi alcoolice, unturi și uleiuri produse la noi, gustări sănătoase, fără zahăr adăugat. Am investit ani de zile de muncă și luptă, am testat tot ce avem pentru că niciodată nu am vinde ceva nu am gustat sau nu ne place. Iar cei care ne cunosc, știu că putem fi foarte critici.

Cum arată Frez în cifre.

Povestea produselor Frez a început în 2014-15, de la zero. În primii ani am testat: rețete, idei, combinații, furnizori de materii primi, oameni. Am greșit, ne-am adaptat și am găsit în cele din urmă rețeta noastră pentru bunătățile gourmet și funky de pus în cămară. În următorul an am început producția propriu-zisă, iar din 2017 le vindem prin canalele menționate mai sus.

În tot ce înseamnă Frez, de la produsele sub marcă proprie, la cafenea, băcănie și magazin online - am investit aproximativ 500,000 de euro până acum din care nu s-a întors încă mare lucru, pentru că în toți acești ani proiectul a fost unul colateral activității noastre principale, mai degrabă un hobby. Cifra de afaceri este mică până în acest moment, undeva între 20,000 și 30,000 de euro pe an. Însă ne așteptăm ca în 2020 să depășim 100,000 €, iar în anii următori să crească exponențial. Desigur, nu am fi reușit să facem nimic din toate acestea fără echipa noastră de Frezuiți, formată din o medie de 10 oameni.

Cum v-a afectat pandemia de COVID-19 și cum v-ați adaptat acestei situații? Cum vedeți viitorul pentru Frez, atât în contextul schimbărilor aduse de pandemie, dar și dincolo de acestea?

Pandemia ne-a oferit un scurt răgaz, un timp în care ne-am tras sufletul și am luat o gură de oxigen. În toată această perioadă, noi am rămas optimiști. În Vinerea Mare, am deschis oficial prima băcănie a unei locații Frez House, dintr-o serie cât mai lungă, sperăm, pentru că avem mai multe planuri, idei și locații în minte. Cum spuneam și mai sus, băcănia a fost foarte bine primită pentru că orașul avea nevoie de un astfel de loc. Iar pentru conceptul Frez FUNKY EXPRESS avem de asemenea planuri de extindere, pentru că viața noastră este un șir nesfârșit de idei creative și de multă muncă.

  • Interviu de Gruia Dragomir