Localurile din România, despre pandemia de COVID-19 și ce urmează: Paninaro (București)

Paninaro - „Nu aveam datorii și nu a fost capăt de țară sa fim închiși o vreme”

Industria HoReCa este printre cele mai afectate de pandemia de COVID-19, motivele sunt evidente. Cele mai multe localuri s-au văzut nevoite să se reinventeze ca să poată supraviețui acestei perioade. Nici după „marea relaxare” lucrurile nu par prea roz, pentru că există încă multe necunoscute, iar virusul nu a dispărut din peisaj și amenință cu un al doilea val. Am vrut să aflăm direct de la surse ce urme a lăsat pandemia asupra sectorului de going-out și cum va arăta și funcționa acesta de acum încolo.

Continuăm această serie de articole cu Paninaro, un îndrăgit loc din București pentru luat micul dejun și brunch-ul, cu creative food și cool & good vibes. La întrebări ne-a răspuns Melinda Teohari, unul dintre oamenii care au pus pe picioare Paninaro.

Când ați auzit prima oară de pandemia de Coronavirus și care a fost atunci impresia voastră despre acest fenomen? Credeați că o să decurgă lucrurile astfel?

Din moment ce am auzit de pandemie nu mai puteam să sperăm să fie altfel. Până să devină pandemie am crezut că nu va fi așa gravă situația. Probabil că nimeni nu s-a gândit la scenariul real.

Cum v-au influențat afacerea măsurile impuse de autorități în starea de urgență?

Am fost închiși 1 lună și jumătate, iar pe urmă am început livrările. A fost bine în starea de urgență, oamenii comandau mai mult, pentru că nu se putea mișca liber și, dacă era nevoie, trebuiau să o facă în proximitatea locuinței. Deci, n-am fost prea afectați, tocmai pentru că suntem mici a fost mai ușor să trecem peste carantină. Nu aveam datorii și nu a fost capăt de țară sa fim închiși o vreme. Pe de altă parte, acuma, tocmai pentru că suntem mici, sper să rezistăm.

În ce fel v-ați reinventat pe timpul celor 2 luni de stare de urgență?

Pe finalul stării de urgență, când am deschis, am început să colaborăm cu diverși producători locali și ne-am transformat într-o mini băcănie, cred.

Cum s-au descurcat angajații voștri? Ce s-a întâmplat cu ei pe perioada celor 2 luni?

Angajații au fost plătiți pentru perioada muncită și pe urmă au fost băgați în șomaj tehnic. Apoi, când am început munca, le-am activat contractul din nou. Cred că a fost o perioadă grea pentru ei, dar am fost alături de ei pentru orice nevoie.

La televizor se vorbește mult despre ajutorul oferit de autorități antreprenorilor. Cum a fost interacțiunea voastră cu autoritățile pe această perioadă?

Nu îmi dau seama care e ajutorul de care se vorbește. Aaaa, că nu se popresc conturile până la finalul anului? Halal ajutor. Se mai vorbește că vor cotiza și ei un procent la salariul angajatilor pentru o perioadă, dar, până nu văd, nu cred.

Cât de greu va fi pentru voi să repuneți totul în mișcare odată cu ieșirea din starea de urgență / alertă? Care vor fi cele mai mari provocări?

Ne-am reapucat de o lună deja de treabă. Rămâne să vedem cum decurg lunile astea. Nu ne pronunțăm în niciun sens. Nu avem nicio așteptare. Vrem doar să ne facem treaba ca până acum. Sperăm că avem clienți deja fideli și ne vor vizita în mod constant. Provocarea va fi sa trecem vara asta, dar ne descurcam noi. 

Cum credeți că a influențat pandemia obiceiul de consum al clienților voștri?

Clienții sunt mai atenți la ce cumpără. Prin urmare, cârciumile care au rezistat vor trebui să fie atente la ce livrează, adică ce calitate oferă clientului.

Cum preconizați că se vor desfășura lucrurile pentru voi până la sfârșitul anului?

O să ne menținem pe linia de plutire până la finalul anului. Atât contează. Iar dacă e loc și de mai bine, e perfect.

Care sunt măsurile pe care le aveți în plan pentru perioada în care veți putea redeschide porțile complet?

Am pus în practică toate normele solicitate prin lege.

Când credeți că lucrurile vor reveni la normal, adică totul să fie fix la fel ca înainte de pandemie?

Cred că lucrurile se vor așeza spre sfârșitul anului, dar într-un alt normal.


  • Interviu de Gruia Dragomir.