STUDIO GHIBLI: Un fenomen al culturii nipone

Curentul anime a apărut la începutul secolului XX și a continuat să capete importanță în preajma celui de-al Doilea Război Mondial, ca o mișcare culturală care dorea să aline și să încânte sufletele și mințile celor care au fost martori la distrugerile războiului. A combina fantezia cu realismul unei lumi defavorabile e o moștenire pe care regizorul Miyazaki Hayao o preia.

În 1984 realizează filmul Nausicaä of the Valley of the Wind care urmărea tema războiului, dar și poluarea naturii.

Un an mai târziu, alături de directorul Isao Takahata și producătorul Toshio Suzuki, pune bazele unui studio de animație. Studio Ghibli este considerat unic, atât datorită metodelor tradiționale prin care sunt realizate imaginile, dar și prin temele și personajele complexe, de la mituri și legende japoneze la problemele societății contemporane.

Multe filme care abordează tema ecologiei își găsesc inspirația în timpul perioadei Shōwa, imediat după al Doilea Război Mondial, când progresul economic a avut un impact puternic asupra naturii. În realizarea filmului Princess Mononoke (1997) Miyazaki a vrut să centreze povestea într-un context cât mai similar.

Alege perioada Muromachi, 1400, care a marcat uriașe schimbări sociale și industriale în istoria Japoniei. În film, protagonista este împărțită în două lumi: cei care vor să protejeze natura și cei care vor să o distrugă. Ideea de bază pornește de la elementele Shinto, un sistem de credințe în care natura nu există pentru ca oamenii să o distrugă, ci există ca să ne poată da naștere. Modul corect de a trăi este în armonie cu aceasta, mesaj pe care îl transmite și personajul. Similare sunt filmele Ponyo (2008), despre poluarea apelor și furia zeului mării,

și Castle in the Sky (2004), despre un oraș păzit de natură și vânat de oameni. 

Filmele pentru copii ne-au obișnuit cu o perspectivă puerilă, a adultului asupra lumii celor mici, însă în filmele Ghibli copilăria este cea care privește lumea.

În My Neighbor Totoro (1988) cele două fete, Satsuki și Mei, nu pornesc într-o aventură măreață și nici nu salvează lumea, dar au parte de visele și greutățile specifice vârstei.

Întâlnim un alt principiu Shinto, acela că fiecare element al naturii prinde viață prin forma unui spirit. În cultura niponă se consideră că oamenii și spiritele nu trăiesc în lumi separate, în schimb, ambele părți trăiesc într-o interacțiune complexă. Copii reprezintă puntea, fiind singurii capabili de a vedea spiritele. Credința personajelor că Totoro este real, îl transformă din gardianul pădurii în propriul lor protector, un confort în situațiile dificile.

Privim lumea din perspectiva copiilor și în filme precum The Cat Returns (2002), aventurile unei copile care vorbește cu pisicile

sau Pom Poko (1994), despre viața unui grup de tanuki.

Privind mai departe de copilărie, ajungem la pragul ce trebuie trecut către maturitate, un proces complex, plin de încercări și erori. Kiki's delivery service (1989), se concentrează pe viața unei vrăjitoare de 13 ani care, potrivit tradițiilor străvechi, trebuie să plece de acasă pentru a-și începe antrenamentul. 

Ideologia japoneză consideră munca o virtute, de aceea protagonista se dedică complet noii sale cariere, dar călătoria este una mult mai personală, o încercare de a crea legături și de a se descoperi pe sine. Motiv pentru care momentul dispariției puterilor este atât de dureros, este o reflecție a unei persoane care și-a pierdut încrederea în sine. Maturizarea se culmină cu pierderea inocenței, iar pentru Kiki înseamnă să nu mai poată vorbi cu Jiji, pisica sa, adică trecerea de la copilărie la viața de adult. Din această categorie mai fac parte Only Yesterday (1991) cu primele agitații ale romantismului copilăresc și ale maturizării 

și Whisper of the Heart (1995), când nu vrei să te desprinzi de copilărie.

Dacă există un element comun în istoria filmelor Ghibli acela este personajul feminin puternic, care luptă împotriva stereotipurilor. De multe ori, Miyazaki, și-a exprimat opinia despre importanța unui astfel de personaj cu care fetele se pot identifica. Astfel apare câștigătorul de Oscar Spirited Away (1991) și o întâlnim pe Chihiro, care nu poate zbura și nici nu reușește imposibilul, dar este fata obișnuită ce devine eroină.

Într-o lume cinematografică dominată de roluri masculine, un rol feminin portretizat altfel decât docil este inspirațional. Nu doar că protagonistele noastre sunt îndrăznețe și înverșunate, dar le vedem frecvent luând atitudine și luptând pentru propriile lor convingeri. Alte filme din această categorie sunt Nausicäa of the Valley of the Wind (1984) cu o altă prințesă războinică

sau Howl’s moving castle (1986) și cât de greu este să găsești curajul de a deveni tu însuți.

Pe 15 iunie, Studio Ghibli a celebrat 35 de ani de existență, iar noi suntem invitaţi să redescoperim minunatele lumi create de animatorii acestuia, mai ales că, din fericire, o mare parte dintre filmele studioului ne sunt accesibile prin intermediul Netflix.

  • Text de Teodora Bratu

Teodora Bratu