“Smoke and Mirrors” | De la Constantin Brâncuşi la Thomas Ruff

Les années folles... nebunii ani ’20 în care omenirea şi-a revenit în mod aproape miraculos după una dintre cele mai mare crize din existenţa sa ca specie: WWI, încheiat în 1918 cu moartea a peste 22 de milioane de oameni, ce fusese urmat de pandemia de gripă “spaniolă” (virusul H1N1), care a infectat o treime din populaţia globului şi făcut zeci de milioane de victime până în 1920. Era natural în acest context ca viaţa socială, economică şi culturală să se schimbe din temelii iar deceniul să rămână în istorie ca unul definit de modernitate, dinamism, inovaţie şi opoziţie faţă de vechile norme şi convenţii. Cuvântul-cheie? Schimbarea.

Ambientul urban şi moda se transformă datorită Art Deco şi a Suprarealismului, Freud redefineşte psihologia mulţimii, Jazz-ul şi Charleston-ul invadează cluburile, apar Manifestele Suprarealiste ale lui André Breton, Woman and the New Race al lui Margaret Sanger, dar şi Amantul doamnei Chatterley. În arte, şcoala Bauhaus, notorie pentru apropierea de design prin mixarea esteticii cu practicalitatea, funcţionează cu succes, Tristan Tzara îşi ascultă la Paris melodia Vaseline symphonique în cadrul show-ului Dada pus în scenă cu Picabia la Théâtre de l’Œuvre, iar post/anti-expresioniştii din curentul Neue Sachlichkeit (Noul obiectivism) se fac auziţi pe mai multe “fronturi” culturale datorită lui Brecht, Otto Dix şi Kurt Weill. Cum percep artiştii de-acum efervescenţa acelor ani?

Răspunsul îl aflăm la Kunsthaus Zürich, muzeul fondat în 1787, unde până pe 11 octombrie poate fi vizitată expoziţia Smoke and Mirrors: The Roaring Twenties, care se constituie în gazda unui dialog transnaţional - prin intermediul lucrărilor de plastică, colaj, film, sculptură, fashion, fotografie etc – susţinut de artişti şi designeri contemporani reputaţi precum Thomas Ruff (vă amintiţi Photophilia, expoziţia sa de la MARe Bucureşti din 2019), Rashid Johnson, Hiroshi Sugimoto, Marc Bauer sau Veronika Speierenburg, pe marginea temelor şi formelor de expresie artistică ale anilor ’20. Pentru ilustrare, nu lipsesc icon-urile culturale de acum un secol Duchamp, Klee, Brâncuşi, Kandinsky, Léger, Coco Chanel sau Josephine Baker. În total, peste 300 de lucrări semnate de 80 de icon-uri culturale. Wow, un must-see! Mai ales că, din Elveţia, expoziţia se mută în toamnă la Muzeul Guggenheim din Bilbao şi continuă să rămână accesibilă publicului.

  • Text de Ioan Big

Ioan Big, Publisher Zile și Nopți

Newsletter