Povești de succes | Lăptăria cu Caimac

Lăptăria cu Caimac - lactate românești de calitate și de milioane de euro

Lăptăria cu Caimac zilesinopti.ro

Cu o experiență de marketing de peste 10 ani în agenții de publicitate și corporații, Mădălina și Adrian Cocan, fondatorii brandului Lăptăria cu Caimac, au considerat că este un pas firesc să pună pe picioare o fabrică de procesare a laptelui, având deja ferma de vaci a părinților Mădălinei. De la ideea afacerii, la punerea ei în practică, au trecut 4 ani. Deschiderea noii linii de business în România nu a fost un lucru ușor și s-a realizat în urma unei investiții de 5 milioane de euro (fonduri europene și împrumut bancar).

Mădălina și Adrian Cocan

 Mădălina și Adrian Cocan, fondatorii brandului Lăptăria cu Caimac, foto facebook Lăptăria cu Caimac

 

Cum a apărut Lăptăria cu Caimac? 

Lăptăria cu Caimac a apărut în 2018, când cu puterea și dorința de a produce lactate de calitate, sigure, nutritive și fără adaosuri, am pus în funcțiune o fabrică modernă, în care îmbuteliem lapte de la vacă de cea mai bună calitate, în ceea ce privește conținutul de grăsimi, proteine și lactoză. Lapte curat, cu minimum posibil de germeni și celule somatice, datorită celor mai noi tehnologii.

 

Spuneți-ne un lucru mai puțin știut despre Lăptăria cu Caimac.

O noutate ar fi că am început să exportăm în Spania și, în curând, și în alte țări din Europa!

 

Povestiți-ne un pic despre produsele voastre, prin ce se deosebesc ele de oferta concurenței?

Suntem o societate integrată, ceea ce ne permite să controlăm și să garantăm pentru absolut tot ce ține de lactatele noastre, începând cu cerealele, oleaginoasele și fânul cultivate pe 3500 de ha, cu care asigurăm 90% din hrana vacilor. Astăzi avem aproximativ 2500 de animale, din care 1000 de vaci de muls. Vacile noastre sunt de rasă pură, cu pedigree (Holstein Friesian) și le creștem în stabulație liberă. Adică la fermă, libere, nelegate, în adăposturi semideschise.

Dorința noastră, încă de la început, a fost să creăm lactate de specialitate bazate pe rețete tradiționale românești, simple, gustoase și autentice. Astfel, pentru produsele noastre am optat pentru o pasteurizare la o temperatură mai scăzută decât cea obișnuită, pentru calitatea laptelui care astfel nu își pierde din nutrienți și aminoacizii buni, un lapte cu o cantitate de grăsime variabilă, între 3,8% și 4,1%, așa cum îl dă vaca, neomogenizat, lăsat benefic pentru organism, care metabolizează doar cât are nevoie din laptele integral.

Produsele Lăptăria cu Caimac, care acum numără 13 (ultimele 2 se vor lansa pe piață în aceste zile, ciocolata-n lapte și iaurt cu sare) sunt 100% naturale, românești, păstrând tradiția consumării și procesării unui lapte proaspăt muls, dar îmbinat cu necesitățile siguranței alimentare. Nu conțin lapte praf sau amidon, agenți de îngroșare sau stabilizatori sau alte chimicale. Astfel, calitatea lactatelor se regăsește în fiecare etapă a procesului de producție.

Lăptăria cu Caimac zilesinopti.ro

De ce ați optat pentru ambalajele din sticlă? Nu sunt mai costisitoare?

Pentru că suntem un brand transparent, dar și pentru că produsele noastre sunt naturale și nu ar rezista în alt tip de ambalaj. Am optat pentru recipiente de sticlă, care, deși sunt costisitoare și ne-au dat multe bătăi de cap în a le găsi pe piața cât mai aproape de fabrică, păstrează calitatea și gustul produselor noastre la standarde optime, așa cum ne dorim pentru consumatorii noștri. După multe încercări și căutări am reușit în final să avem parteneri stabili pe care ne putem baza.

 

Care este publicul căruia vă adresați?  

Publicul nostru este un public educat, atent la calitate, conștient de eforturile depuse de compania noastră pentru a asigura produse 100% naturale, în ambalaje de sticlă, și care nu ezită să ne adreseze întrebări, sugestii sau recomandări în mod direct, atunci când le are. Este acel consumator preocupat de lista ingredientelor care se regăsesc în produs și care dorește să afle mai multe despre nutriția vacilor și condițiile de îngrijire, procesul de fabricare, pasteurizare sau proveniența materiilor prime și, nu în ultimul rând, lanțul logistic. Un public pentru care ambalajele de sticlă înseamnă un plus al standardului de calitate și pe care îl ia în considerare atunci când îl alege, mergând mai departe și interesându-se și de cum poate returna sau recicla sticlele sau borcanele.  

Lăptăria cu Caimac zilesinopti.ro

Cum arată Lăptăria cu Caimac în cifre?

Lăptăria cu Caimac a avut un trend ascendent încă de la lansarea din iunie 2018. În primele 6 luni au fost vândute produse (lapte de la vacă și iaurt natural) în valoare de 550.000 euro. Un an mai târziu, fabrica a avut o cifră de afaceri de 4,175 milioane euro (creștere de 759% față de anul lansării brandului), cu o medie de 6 produse distribuite în aproximativ 900 de magazine retail și comerț tradițional. Tot în 2019, numărul angajaților din fabrică a ajuns la 53.

În 2020 fabrica estimează vânzări de 11 milioane euro, o medie de 14 produse distribuite în aproximativ 2000 de magazine din țară. Tot anul acesta numărul de angajați a ajuns la 80 în iunie și estimăm că până la finalul anului se vor mai alătura alți 10 colegi. Estimarea de creștere pentru acest an este de 265%. Iar dacă trendul actual se va păstra, în prima jumătate a anului 2022, Lăptăria cu Caimac va atinge capacitatea maximă de producție a fabricii.

După atingerea capacității de producție, compania nu va căuta extinderea capacității pe aceleași produse, ci adăugarea unor produse noi în portofoliu, precum kefirul și brânzeturile fine. Asta se va întâmpla și pentru că există o limită cantitativă a laptelui românesc de cea mai bună calitate, iar o parte a producției va merge și către export. Există o cerere semnificativă pentru produse de înaltă calitate, în special din categoria super fresh.

Lăptăria cu Caimac zilesinopti.ro

Care a fost cea mai mare provocare de care v-ați lovit în cei doi ani de existență pe piața din România?

Cum una dintre dorințele noastre a fost și este în continuare producerea de brânzeturi de calitate, fine, maturate, ne-a luat mult timp recrutarea unui brânzar cu experiență. În continuare ne dorim să ni se alăture în echipă încă un coleg brânzar, pentru că nu vom înceta sa dezvoltăm produse artizanale de calitate excepțională, așa cum am făcut de la început. Suntem conștienți că, în momentul de față, în societatea noastră această meserie fără prea multă tradiție nu este atrăgătoare pentru generațiile de azi, dar în curând sperăm că vor înțelege ce reprezintă ea cu adevărat. Dacă ne gândim la țări cu tradiție în producerea brânzei de specialitate, ca Franța sau Italia, acest job este la mare preț, văzut ca acela de director de restaurant sau bucătar chef, cu multe satisfacții pe toate planurile.

Lăptăria cu Caimac zilesinopti.ro

Care este impactul pe care v-ați dori să-l aibă produsele voastre asupra obiceiurilor de consum ale românilor?

Pentru noi ar fi ideal să ajungă consumatorul român să facă o selecție ținând cont mai mult de calitatea produselor în defavoarea cantității. Odată ce consumatorul va tria și prefera din ce în ce mai mult produse „curate”, cu ingrediente naturale, în detrimentul celor de volum, industria alimentară va trebui să înceapă să cearnă lista de produsele aduse pe rafturi. Ne dorim consumatori responsabili și atenți la ceea ce mănâncă, care să ofere un feedback companiilor și producătorilor și să sesizeze neregulile din industrie, ori de câte ori este cazul.    

 

Cum v-a afectat pandemia de COVID-19?

Pandemia ne-a afectat în mare măsură ca pe toți ceilalți antreprenori. Am avut scăderi de vânzări, diverse probleme de aprovizionare, atât de la furnizorii noștri, cât și în lanțul logistic al retailerilor, am resimțit o creștere de costuri și foarte multă tensiune.

 

Care e cea mai importantă lecție pe care ați învățat-o din perioada în care ați dezvoltat acest brand?

Cea mai importantă lecție pentru noi a fost adaptabilitatea și anume că nu întotdeauna planurile de acasă se potrivesc cu cele din târg. Am înțeles astfel că trebuie să știi să te adaptezi pe măsură ce înaintezi în business, privind trei aspecte importante: resursele, așteptările și eforturile. Sa fii flexibil și să cauți soluții chiar acolo unde te aștepți mai puțin că vei găsi și să nu te bazezi exclusiv pe experiența și informațiile pe care le deții crezând că este suficient.

Lăptăria cu Caimac zilesinopti.ro

Ce planuri aveți pentru Lăptăria cu Caimac pentru următori ani?

După atingerea capacității de producție, Lăptăria nu va căuta extinderea capacității pe aceleași produse, ci adăugarea unor produse noi, în special kefir și branzeturi fine. Există o limită cantitativă a laptelui românesc de cea mai bună calitate și nu dorim să ne îndreptăm spre alte categorii de produse. O parte a producției va merge spre export, există o cerere semnificativă pentru produse de înaltă calitate, în special în categoria super fresh.

Vom continua să investim în performanța ecologică a companiei, atât în ceea ce privește consumul de apă și energie, cât și în zona de pierderi și risipă alimentară. Avem pierderi foarte mici, mult sub media europeană a industriei, avem foarte puține produse expirate. Pregătim o investiție într-un sistem de recuperare și refolosire ambalaje, cu automate care vor oferi bonuri valorice în schimbul ambalajelor. Pregătim o stație de biogaz și am implementat foarte multe proceduri pentru reducerea CO2, pentru a folosi extensiv bălegarul ca îngrășământ. Ne propunem ca până în 2030 să fim o companie „carbon neutral” , complet integrată într-un sistem de economie circulară.

 

  • Interviu de Gruia Dragomir.

  • Newsletter Zile și Nopți:

Newsletter