IOANA CIOCAN | ART SAFARI, locul de împrietenire a publicului cu arta

Referitor la cea de-a VII-a ediţie al celui mai amplu eveniment dedicat artei din România, ART SAFARI, ce are loc în perioada 11-20 septembrie în Victoria Tower din centrul Capitalei, am dialogat cu Ioana Ciocan, curator şi director general al Pavilionului de Artă București – Art Safari, persoana cu adevărat în măsură să ne ofere detalii despre particularităţile expoziţiilor pe care muzeul pop-up le propune publicului. 

Cum a luat naștere proiectul expoziţional din acest an și cum l-ați descrie în câteva cuvinte cuiva care încă nu știe la ce să se aștepte de la ediția din acest an?

Art Safari București este cel mai amplu eveniment dedicat artei din România și încă de la prima ediție a fost construit în jurul unui concept unic, menit să atragă cât mai multe categorii de public - atât iubitori de artă clasică, cât și iubitori de artă contemporană și supercontemporană și copii. Pavilionul Muzeal, cu lucrările de Tezaur ale maeștrilor artei românești, Pavilionul Central, cu lucrări ale mișcării artistice contemporane, Pavilionul Internațional și programul educațional – Art Safari Kids formează conceptul unic al Pavilionului de Artă București. Pe lângă structura expozițională diversă, Art Safari mai are o componentă, aceea de a reda publicului, prin artă, spații uitate ale Bucureștiului, de a deschide porțile unor bijuterii arhitecturale ale Capitalei pentru public, timp de 10 zile, cât durează evenimentul.

Așadar, fiecare ediție a muzeului temporar Art Safari se construiește în jurul celor două componente importante: spațiul în care are loc (în ce alte clădiri minunate să mai poposim de data aceasta, ce alte comori să le mai arătăm iubitorilor de artă – o decizie mai grea decât s-ar crede, pentru că Bucureștiul este plin de astfel de spații uitate, care merită redate oamenilor) și expozițiile găzduite (ce noutăți mai putem aduce publicului iubitor de frumos, ce nu s-a mai făcut până acum în România, ce nu am mai făcut niciodată la Art Safari). 

Lucreţia în interior” - Gh. Petrașcu, colecție privată

Așa că anul acesta, Art Safari are loc în perioada 11-20 septembrie 2020, în Victoria Tower din centrul Capitalei – o clădire de secol XXI, proiectată să reflecte avansul tehnologic, în perfect acord cu arhitectura zilelor noastre, aflată pe Calea Victoriei 15. Nu puțini sunt cei care, trecând pe lângă ea, s-au întrebat oare ce se ascunde acolo. Iar în ceea ce privește expozițiile, cea de-a șaptea ediţie a muzeului temporar Art Safari invită vizitatorii într-o plimbare în lumea de basm imaginată de cunoscutul pictor Sabin Bălașa – prima expoziție dedicată artistului, din istoria Art Safari, dar și prin Veneția marelui maestru Gheorghe Petrașcu – vom pune în scenă o expoziție retrospectivă, cea mai mare din ultimii 50 de ani dedicată acestui artist insuficient cunoscut de publicul român, credem noi. Și asta nu este tot. Art Safari 2020 ne provoacă și la o reflecție asupra unui subiect foarte actual - egalitatea de gen - printr-o expoziție-fenomen a grupului feminist Guerrilla Girls, a cărui artă a făcut înconjurul lumii. Vom avea șansa să vedem lucrarea iconică a artistelor, cea devenită virală la nivel global.

Guerrilla Girls_Birth Of Feminism, copyright ©Guerrilla Girls and courtesy of guerrillagirls.com

Și, nu în ultimul rând, vrem să îi purtăm pe vizitatorii noștri într-o călătorie prin arta contemporană bucureșteană a ultimilor 30 de ani, în cadrul unei expoziții ce aduce în fața publicului prima generație de artiști formați în Capitală, după 1989. Acum 2 ani, Pavilionul Central curatoriat de Hervé Mikaeloff ne-a încântat cu foarte multe lucrări ale artiștilor români formați la Școala de la Cluj – de aceea, anul acesta, dăm ștacheta Școlii de București, la fel de prolifică, având în vedere că vorbim de artiști precum Geta Brătescu, Dumitru Gorzo, Vlad Nancă, Alexandru Rădvan, Teodor Graur, Emanuel Borcescu, Roman Tolici.

Head [2012] - Dumitru Gorzo, colecție privată

În afară de operele de artă care vor fi expuse, ce e diferit la ediția Art Safari din acest an, față de cea din 2019? 

Experiența de vizitare a muzeului temporar va fi altfel decât cea pe care o știam până acum, pentru a îndeplini toate condițiile de siguranță cerute prin legea ce reglementează activitatea muzeelor. Accesul fiecărui vizitator în muzeul temporar Art Safari se va face controlat, iar traseul de vizitare va fi unul tip circuit unidirecțional, prin stabilirea unor fluxuri de vizitare, în zone expoziționale diferite. Vizitatorilor le va fi verificată temperatura la intrarea în spațiul expozițional, aceasta fiind o condiție obligatorie de acces. De asemenea, accesul publicului va fi permis numai în condițiile purtării corespunzătoare a măștii pe toată durata vizitei. Mai mult, vizitatorii vor fi rugați să își dezinfecteze mâinile cu dezinfectant pe bază de alcool, care va fi pus la dispoziție la intrarea în Art Safari și în multiple alte puncte, la fiecare nivel expozițional. Da, vom purta măști, vom vizita Pavilionul pe un circuit stabilit de dinainte, ne vom proteja unii pe alții, totul pentru a ne bucura împreună de expozițiile special create, în deplină siguranță.

Cum v-a afectat pandemia de COVID-19 și ce ar trebui să știe cei care vor veni la Art Safari în acest an? 

Ediția din acest an era inițial programată pentru primăvara acestui an, dar încă de la începutul lunii martie am luat decizia să amânăm evenimentul, comunicând publicului și o dată clară, dar și faptul că toate biletele care fuseseră achiziționate până la acea dată vor fi valabile la ediția din toamnă. Și iată că în ultimele luni, arta a găsit căi neașteptate pentru a ne face viața mai frumoasă și a ne da speranță și astăzi sunt bucuroasă că cel mai mare muzeu temporar din România, își va putea deschide porțile pentru iubitorii de artă și anul acesta, oferind o experiență de vizitare în deplină siguranță. 

Art Safari Kids

Toate expozițiile anunțate inițial au fost păstrate, prin eforturile unei echipe grozave, și mai mult decât atât, perioada în care am stat acasă ne-a dat și o mulțime de idei. Așa că o altă noutate pe care o aduce ediția 2020 este o expoziție creată exclusiv din lucrările copiilor - Pavilionul Copiilor „Art is Your Superpower”. Cei mici au desenat în această perioadă speranță, o lume în care primăvara vine mai repede, iar culorile fac totul mai frumos. Suntem curioși să vedem cum au simțit cei mici perioada #stamacasa, așa că le vom răsplăti creativitatea, expunându-le lucrările la Art Safari, eveniment aflat sub patronajul Primăriei Municipiului București și UNESCO România.

Povestiți-ne un pic din ce se va întâmpla la Night Tours. 

Art Safari a oferit întotdeauna mai mult decât experiența clasică a vizitei la muzeu, așa că anul trecut, pentru prima dată în istoria evenimentului, am deschis porțile și în timpul nopții, lansând o provocare: vino să îți începi weekend-ul într-un muzeu, în timp de te bucuri de muzică și artă live! Și pentru că tururile nocturne s-au bucurat de mare succes la ediția precedentă, am decis să le includem permanent în program, așa că anul acesta organizăm rondul de noapte din nou.

Grupuri restrânse de vizitatori pot participa la tururile nocturne, cu respectarea măsurilor de siguranță, în toate serile de vineri și sâmbătă, iar toate detaliile legate de bilete și de intervalele orare se regăsesc pe site-ul nostru. Participanții la Night Tours au parte de tur ghidat pe traseul expozițional, în compania unui specialist, un art performance live și muzică live. Expozițiile de artă nu au fost nicicând mai incitante, nu-i așa?  

Ce ne puteți spune despre spațiul / spațiile în care se va desfășura ediția din acest an? 

Art Safari 2020 deschide publicului clădirea Victoria Tower, cu un design state-of-the-art, fresh, perfect adaptată secolului 21, menită să reflecte avansul tehnologic - o clădire pe lângă care mulți bucureșteni trec zilnic, cum ziceam, întrebându-se ce se află în ea.

Ce ne puteți spune despre țara invitată din acest an și cum ați ales-o?

Anul acesta, colaborarea dintre Israel și Art Safari atinge un nou nivel: prezența în circuitul expozițional ca țară invitată. Legătura noastră cu Israelul este una îndelungată, edițiile trecute aducând la București artiști și curatori israelieni deopotrivă, printre care Hanoch Piven ori Raya Zommer-Tal – cea care a „dat formă” centenarului Dada din cadrul Art Safari 2016.

În 2020, Gili Avissar va crea o lume fantastică, a materialelor și culorilor, grație talentului și originalității cu care ne-a obișnuit. Un artist complex, care a schimbat paradigma cu instalațiile de mari dimensiuni, sculpturile și clipurile sale. Tehnica sa versatilă, un joc între creație și spectacol, îi oferă lui Gili Avissar abilitatea de a personaliza spațiile în care expune. De aceea, știm că lumile pe care le va crea pentru această ediție vor transporta publicul în noi dimensiuni. În rest, totul este o surpriză pe care publicul o va descoperi la fața locului. 

La pavilionul internațional vor fi Guerrilla Girls. Cât de important este pentru o operă de artă să includă un mesaj politic?

De-a lungul istoriei, manifestările artistice au reflectat emoțiile și viziunile artiștilor cu privire la anumite contexte sociale, politice economice, culturale. Din spatele unor măști de gorilă, Guerrilla Girls (SUA) demască, încă din 1985, sexismul din artă, punând pe agenda publică inegalitatea de gen și rasială, cu focus pe comunitatea artistică. Una dintre lucrările iconice ale Guerrilla Girls, de altfel primul poster color lansat de artiste, este opera cu mesajul „Do Women Have to be Naked to Get into the Met. Museum?”. Alături de text este înfățișat „La Grande Odalisque” (după o pictură de Ingres), unul dintre faimoasele nuduri din istoria occidentală a artei, cu o mască de gorilă plasată peste chipul original. Lucrarea a apărut în urma unei „numărători” realizate de artiste în Muzeul Metropolitan din New York a nudurilor masculine versus nudurilor feminine expuse în muzeu, din care a rezultat că mai puțin de 5% dintre artiste erau femei, în schimb 85% dintre nudurile expuse acolo erau feminine. Ne bucurăm că lucrarea „Do Women Have to Be Naked to Get Into the Met. Museum?” (1989) a fost selectată de artiste pentru a fi expusă la Art Safari 2020.

1989 - Guerrilla Girls_Naked, Copyright ©Guerrilla Girls and courtesy of guerrillagirls.com 

Da, cred că avem nevoie să punem pe agendă ori de câte ori este posibil tema (in)egalității de gen. Spun asta, pentru că în România, cifrele vorbesc de la sine. Suntem pe locul 25 în UE în ceea ce privește indicele egalității de gen (2019), cu 54.5 din 100 de puncte. Scorul este cu 12.9 puncte mai mic decât media UE. Între 2005 și 2017, România a înregistrat o creștere cu 4.6 puncte și a înregistrat progrese în direcția egalității de gen într-un ritm mai lent decât în alte state membre.

În România, prejudecățile bazate pe diferențele de gen sunt în creștere, iar îngrijorător este că sondajele arată că tinerii sunt și mai puțin preocupați de egalitate de șanse decât cei mai în vârstă. În România, chiar femeile au prejudecăți împotriva lor. Femeile care au cele mai puține prejudecăți privind normele sociale care le creează dezavantaje față de bărbați trăiesc în Olanda, Chile și Australia. Cel mai mare regres în rândul femeilor, la acest capitol, s-a constatat în Suedia, India, Africa de Sud și... România.

Va exista și o expoziție dedicată Școlii de la București. Cum ați descrie arta românească actuală? Ce tineri artiști, la început de drum, sunt în atenția voastră și ar trebui să fie și în vizorul nostru?

Pavilionul Central „Școala de la București. Tradiție, amor, trădare”, curatoriat de Silvia Rogozea, director de programe la Muzeul Național de Artă Contemporană, va radiografia arta liberă, creată de artiști din diverse generații, post-1990. Operele lor, expuse în cadrul Art Safari, evidențiază o libertate de exprimare și de circulație, ajungând să se integreze consistent circuitului expozițional internațional, inclusiv al marilor bienale/ trienale de pe glob.

Alexandru Rădvan - ”Husband and Wife”, colecție privată

Cum vedeți rolul pe care-l joacă Art Safari în formarea artei contemporane din România? 

Încă de la prima ediție, Art Safari a oferit o platformă de expunere și de exprimare a tinerei generații de artiști, care a culminat anul trecut cu Pavilionul Supercontemporan „Young Blood. Arta timpului tău”. Pe de o parte, o platformă de exprimare extraordinară pentru artiștii tineri, probabil cea mai de impact prezentare publică a creației unora dintre ei de până atunci, iar pe de altă parte, o ocazie pentru publicul larg de a intra în contact cu arta Supercontemporană, arta prea puțin explorată a timpurilor noastre. 

Sabin Bălaşa - ”Muzele”, colecție privată

„Young Blood. Arta timpului tău” a însemnat în primul rând expresia societății de azi, pentru că arta creată de noul val de artiști exprimă teme curente „fierbinți”: de la libertatea de expresie, migrație, până la fake news, schimbări climatice, munca în corporație etc. Publicul privitor a fost provocat la reflecție, la act critic în fața celor peste 100 de lucrări de artă dintre cele mai diverse - de la ilustrație contemporană, desene și picturi mixte, instalații interactive de artă, fotografie, intervenții site-specific, performance, artă media, obiect/sculptură sau print experimental.

Continuăm acest demers de împrietenire a publicului cu arta zilelor noastre și de susținere a tinerilor artiști români și anul acesta prin expoziția dedicată Școlii de la București.

  • Interviu de Gruia Dragomir.

Newsletter