POVEȘTI DE SUCCES | PATER

Afacerea de familie care transformă țuica într-o băutură spirtoasă premium

PATER este o afacere de familie din Argeș, care produce băuturi spirtoase premium după o reţetă veche de peste 5 generaţii. Familia Mărăşoiu se ocupă de întreg procesul de producţie şi îmbuteliere, iar din 2017 și până în prezent băuturile PATER au reușit să câștige premii la concursurile internaționale de profil. De fapt, aceasta este și impactul pe care-și doresc să-l aibă afacerea lor, să schimbe mentalitatea în legătură cu băuturile tradiționale românești, și nu-și doresc să concureze cu băuturile spirtoase industriale. Irina Mărăşoiu ne-a răspuns la câteva întrebări despre afacerea de succes a familiei sale.

Cum a apărut PATER? Cine sunt oamenii din spatele acestui business și cum ați ajuns la acest concept?

Primul gând legat de PATER a apărut prin 2013, în timp ce îmbuteliam țuica producție proprie. Eu și fratele meu ne-am spus: „Ce-ar fi dacă am face un brand premium de țuică?”

Conceptul a venit natural: PATER, tată, cap de familie, părinte, preot. Tata este distilatorul, cel care face magia PATER, și numele l-am ales ca un omagiu adus lui și acestei tradiții transmise din tată în fiu de peste cinci generații.

Spuneți-ne un lucru mai puțin știut despre PATER. 

PATER este un concept plecat pe linie paternă, iar noi insistăm foarte tare pe această tradiție din tată în fiu, dar mai puțin știut este că fiecare generație a avut în poveste o femeie - străbunica, bunica, mama și fiica, Irina, Fata din Povestea PATER. 

Povestiți-ne un pic despre băuturile tari pe care le faceți și prin ce se deosebesc de celelalte de pe piață. 

Ceea ce diferențiază PATER este pasiunea pe care o punem în fiecare sticlă. Pasiunea are în spate experiența acumulată de-a lungul generațiilor.

Poate să sune romanțat, dar noi facem tot ce ține de PATER și o facem împreună.

O băutură bună are nevoie de haine pe măsură, așa că am realizat o prezentare unică, care să ne reprezinte și să spună povestea noastră. Și ne-am descurcat destul de bine, având în vedere că PATER a primit Medalia de Aur pentru design și concept - „Spirits Artwork & Bottle Design Gold 2018 for PATER” în cadrul IWSC Design & Media Awards de la Londra.

Dacă vorbim strict despre produs, avem cinci sortimente: Țuică de Prune, Rachiu de Pere, Rachiu de Struguri, Rachiu de Gutui și Rachiu de Mure. Urmează să lansăm încă două sortimente în viitor. Toate băuturile sunt distilate într-un cazan de cupru tradițional, din cele mai bune fructe, majoritatea din livezile noastre. Distilăm o singură dată, băuturile din piață sunt dublu sau triplu distilate, și nu ne filtrăm băuturile. Tatăl meu consideră că, cu fiecare distilare, se pierde din gust și din aromă, același lucru se întâmplă și la filtrare.

Distilatele PATER se laudă cu medalii la concursurile internaționale de băuturi alcoolice. Țuica a obținut Medalia de Argint și Rachiul de Struguri a câștigat Medalia de Aur la „Spirits Selection by Concours Mondial de Bruxelles” și, chiar luna acesta (august), PATER Rachiu de Mure s-a întors acasă cu Medalia de Bronz de la „International Wine&Spirit Competition”. 

Cât de greu a fost să ajungeți în meniurile barurilor sau restaurantelor din țară? 

Nu suntem încă foarte prezenți în meniurile din țară, am fost însă extrem de bine primiți de restaurantele de fine dining din Bucureșți, acele localuri care doresc să ofere clienților lor o experiență autentică și gustoasă. Nu ne dorim să fim prezenți în locurile unde criteriul principal de selecție este prețul, deoarece nu putem să oferim produse de calitate care să concureze cu prețul băuturilor industriale.

Care a fost cea mai mare provocare de care v-ați lovit în anii de activitate? 

Provocările apar la tot pasul, dar probabil cea mai grea parte a fost procesul de autorizare, care a venit cu multe piedici și a durat foarte mult. 

Aveți și comenzi din afara țării, doriți să intrați și pe piețele de afară? 

Avem comenzi de la străini, dar se comandă local, nu facem foarte multe expedieri internaționale. Cochetăm cu ideea de a exporta, dar momentan nu avem planuri concrete.

Care este impactul pe care v-ați dori să-l aibă afacerea voastră?

Ne dorim să schimbăm mentalitatea legată de băuturile tradiționale românești. Țuica se poate lupta cu orice băutură internațională, fie ea whisky, rom, grappa, schnaps. Vrem să ne mândrim cu ce e al nostru și să avem o piață unde să se consume cât mai mult produse locale. 

Care e cea mai importantă lecție pe care ați învățat-o din perioada în care ați dezvoltat acest brand?

Nu există: „Nu se poate”!

Cum v-a afectat pandemia și cum v-ați adaptat în această perioadă?

PATER este prezent în special în restaurante, hoteluri și aeroport. Toate acestea au fost lovite dur de pandemie și noi alături de ele. Nu ne-am dorit să intrăm cu produsele noastre în lanțurile mari de magazine, cele care probabil mai generează vânzări în această perioadă, așa că discutăm mai mult de o așteptare, decât de o adaptare. La noi a început sezonul de producție și avem cu ce să ne ocupăm timpul, până mai revin lucrurile la normal. 

Ce planuri aveți pentru PATER pentru restul anului?    

În ultimele luni ne-am concentrat pe un proiect nou, Distileria PATER. Când va fi gata și se va și putea, intenționăm să avem un circuit turistic care să includă Distileria. În paralel lucrăm la unul din cele două sortimente noi, pe care dorim să-l lansăm în decembrie, și ne folosim tot timpul liber pentru îmbutelierea și etichetarea produselor existente.

  • Interviu de Gruia Dragomir.

Newsletter